Prettig pretentieloos: test Skoda Fabia Combi

0

Waarom de korte test?

Skoda heeft haar Fabia een update gegeven. Een facelift is een groot woord, want je moet twee keer kijken om de uiterlijke verschillen te zien. Of merk je als je gaat rijden wel dat de Fabia grondig gemoderniseerd is? Voor een antwoord op deze vraag test Autointernationaal.nl de Combi versie.

Wat voor auto is het?

Er kan worden ingestapt in de Fabia voor 14.990 euro. Een psychologisch belangrijk basistarief, want bij vrijwel alle concurrenten beginnen de prijzen met minimaal het getal ’15’. De geteste Combi versie kost steevast 900 euro extra. Dat is 100 euro minder dan Renault voor de Estate metamorfose van de Clio rekent. Verdere directe concurrenten heeft deze Skoda eigenlijk niet. De Dacia Logan MCV is een typisch budgetproduct en de Fiat Tipo Stationwagon een klasse groter. De testauto was voorzien van de 95 pk variant van de 1.0 TSI turbobenzinemotor met 3 cilinders. Die is er in combinatie met 3 uitrustingniveaus: Active, Ambition en Style. Skoda vraagt daar respectievelijk 16.890 euro, 18.990 euro en 21.090 euro voor. Met allerlei optiepakketten kan je de prijs verder opdrijven. Er is ook een 110 pk versie van dezelfde motor, maar dat extra vermogen heeft de Fabia Combi eigenlijk niet nodig. Tegelijkertijd kan je de turboloze 1.0 MPI met 75 pk beter links laten liggen, want daarvan zijn de prestaties zeer bescheiden.

De Fabia is technisch verwant aan de vorige generatie Volkswagen Polo en Seat Ibiza en is dus niet gebaseerd op het nieuwe MQB A0 platform. Wie dit perse wel wil, moet wachten op de in oktober te presenteren tweede generatie Rapid. In het kader van de update heeft de Fabia een iets hoekigere grille gekregen, waardoor hij nu wat sportiever zou moeten ogen. De basisversie beschikt over halogeen koplampen, maar volledige LED techniek is tegen meerprijs mogelijk; ook voor de achterlichtunits. LED daglicht is op alle uitvoeringen standaard. Skoda voorziet de vernieuwde Fabia ook van gewijzigde bumpers.

De koper kan kiezen uit meer dan een dozijn carrosseriekleuren. Daarnaast zijn er 4 contrasttinten beschikbaar voor het dak, de buitenspiegelkappen en de velgen. In totaal zijn er volgens Skoda 100 verschillende combinaties leverbaar. De testauto heeft de kleur Denim Blue. De velgen zijn op de basisversie 15 inch groot en zijn dan van het staaltype. Lichtmetalen exemplaren in de maten 15, 16 en 17 staan op de optielijst. De hatchback kan ook geleverd worden met 18 inch grote exemplaren.

Binnenin komt de update tot uiting in een nieuw instrumentarium, andere decoratielijsten voor het dashboard, geborsteld aluminium en tweekleurige stoffen voor het meubilair. Via optiepakketten valt de cabine van de Fabia verder op te waarderen. Kies je daar niet voor, dan krijg je een cockpit waarin de nuchterheid overheerst. Dat staat niet op gespannen voet met overzichtelijkheid, integendeel. De afwerking is ongeacht het uitrustingniveau netjes, maar enigszins trendy wordt het pas als je bijbetaalt. Dan kan je bijvoorbeeld panelen in witte hoogglans lak krijgen.

Is het wat?

Het ruimteaanbod is voorin voor 2 volwassenen meer dan voldoende. Alleen achterin kan de beenruimte krap worden als de voorstoelen ver naar achteren staan. Wat dit betreft scoren de nieuwe MQB A0 broeders Polo en Ibiza beter. De kofferruimte is 330 liter groot, of 1.150 liter als je de achterbankleuning omklapt. De Combi uitvoering is 23 centimeter langer dan de hatchback en biedt een laadcapaciteit van respectievelijk 530 à 1.395 liter. Ter vergelijking: in de Renault Clio Estate past 443 à 1.380 liter bagage. De Fabia Combi is dus de ruimste in zijn klasse. Dat is eigenlijk al in één oogopslag duidelijk als je naar de lengte van de laadvloer kijkt. Het betreffende bodempaneel is trouwens aan twee kanten bruikbaar, waarbij één zijde makkelijk afwasbaar is en dus ideaal als je vieze spullen (of honden) moet vervoeren. Een uitneembare zaklamp is standaard; die doet normaliter dienst als kofferbak verlichting.

De Fabia biedt net als de andere Skoda modellen nog meer interessante details, zoals een ijskrabber in de tankklep. Daarmee kan je ook de profieldiepte opmeten. Het interieur is voorzien van tal van handige opbergvakken waarin ook goed flessen passen. Aan de rand van de voorruit zich een clip voor een parkeerkaart. In het kader van de update monteert Skoda een tweetal USB aansluitingen achterin. Het optionele infomediasysteem Swing is voortaan voorzien van een 6,5 inch display (voor de ‘facelift’ was het beeldscherm 5 inch groot). Met de optie SmartLink kan men zijn telefoon via Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink of SmartGate spiegelen. Betaal je extra voor het Amundsen systeem, dan krijg je ook navigatie-instructies. Die functioneert per saldo goed, al zou de reactiesnelheid beter kunnen.

Pas vanaf het uitrustingniveau Ambition is de City noodremfunctie standaard op de Skoda Fabia Combi, evenals elektrische raambediening voorin, elektrisch verstelbare plus verwarmbare buitenspiegels en een in 60:40 verhouding neerklapbare achterbank leuning. De Active versie kan je dus beter laten staan. De upgrade naar het uitrustingniveau Style biedt 15 inch lichtmetalen velgen, lederen bekleding voor het multifunctionele stuur en sleutelloze toegang.

Ben je van plan om de Fabia Combi alleen in en om de stad te gebruiken, dan kan je op zich ook wel voor de 3 cilinder 1.0 MPI motorversie met 75 pk gaan, maar dan is het Active uitrustingniveau verplichte kost. En dat is toch wel jammer, want prestatietechnisch mag de basiskrachtbron dan niet veel bijzonders zijn, hij heeft geen partikelfilter nodig om voldoende schoon te zijn en doet het dus zonder turbo. Dat geeft hem een potentieel langere levensduur. Bovendien is hij stiller dan de 1.0 TSI motor.

Maar goed, die turboversies hebben als voordeel dat zij ook in de derde of vierde versnelling nog stevig versnellen (erg handig bij het inhalen) en op de snelweg prima in hun element zijn. Het weggedrag van de Fabia Combi is ook bij hogere snelheden rustig en goed controleerbaar. De besturing is direct en vereist niet te veel kracht. Al met al heb je best plezier als je in deze Skoda rijdt. Hij is goed wendbaar en pretentieloos. Op de duurdere uitvoeringen kan je een beroep doen op diverse assistentiesystemen, bijvoorbeeld om mooi in je rijbaan te blijven of om geen brokken te maken bij het uitparkeren.

De 95 pk versie van de 1.0 TSI unit doet het zonder 6de versnelling en die mis je ook eigenlijk geen moment. De handbak schakelt soepel en licht; van verzet wisselen is dus geen hinderlijke bezigheid. De partikelfilter die voortaan verplichte kost is, zorgt gelukkig niet voor een hoger verbruik. Tijdens de test werd 6,0 liter benzine per 100 km geconsumeerd; een nette waarde voor een pittige motor. Maak je gedisciplineerd gebruik van de cruisecontrole, dan is er zelfs een nog gunstiger verbruik mogelijk.

90%
90%
Awesome

Ook zonder MQB AO platform kan de Skoda Fabia nog prima concurreren in het B segment. Hij is scherp geprijsd en biedt daardoor een aantrekkelijke hoeveelheid ruimte (met name de Combi uitvoering), vanaf de Ambition uitvoering een complete uitrusting en met de 1.0 TSI motor prima prestaties. Dat de testauto er wat saai en burgerlijk uitziet, kan je oplossen door te opteren voor diverse aankleedpakketten. Ook het wel erg nuchtere interieur valt op deze manier op te fleuren. Renault vervangt volgend voorjaar de Clio. Anders dan de hatchback versie kon de nieuwe Estate nog niet worden betrapt. Wordt die niet vervangen, dan heeft de Fabia Combi het rijk alleen. En zal deze Skoda nog meer volgers krijgen!

  • 9
  • User Ratings (29 Votes)
    4.6

Comments are closed.