Volkswagen: 3 jaar na het dieselschandaal nog steeds laks

0

Het is bijna 3 jaar geleden dat het sjoemeldiesel schandaal bij Volkswagen aan het licht kwam, maar nog steeds rijden er tienduizenden diesels met malafide software op de Nederlandse wegen. In totaal hebben 44.558 auto’s nog steeds geen update gehad.

Bijna 170.000 personenwagens van het Volkswagen concern waren in Nederland uitgerust met de illegale software die de uitstoottests manipuleerde. Daardoor leek het alsof deze auto’s minder NOx gassen uitstootten, terwijl er in het echt veel meer schadelijke stoffen uit de uitlaat kwamen. Begin 2016 werden alle personenwagens teruggeroepen voor een update die ervoor moet zorgen dat zij niet meer uitstoten dan wat er in de folder staat, maar daar hebben nog steeds bijna 45.000 autobezitters geen gehoor aan gegeven. Dat is opmerkelijk, want de doelstelling van Volkswagen was om uiterlijk eind vorig jaar alle auto’s te ontdoen van de sjoemel software.

Maar nóg opmerkelijker is dat Pon, de Nederlandse importeur van de auto’s van het Volkswagen concern, niet ontevreden is. Een woordvoerder wijst op de 121.000 exemplaren die wél zijn gerepareerd. Nederland zou daarmee gelijke tred houden met de rest van Europa. Onder de terugroepactie vallen niet alleen de modellen van het merk Volkswagen, maar ook auto’s van de dochterbedrijven Audi, Seat en Skoda. De bulk van het aantal niet gerepareerde exemplaren zijn evenwel nog altijd Volkswagens: 27.215 stuks hebben nog illegale software aan boord. Daarnaast zijn ruim 7.400 auto’s van Skoda, meer dan 5.200 voertuigen van Audi en 4.650 personenwagens van Seat nog altijd voorzien van sjoeme lsoftware.

Dat Pon desondanks niet ontevreden is, duidt op een wel erg lakse houding. Als er problemen zijn met de smeerbare roomboter van Albert Heijn, dan roept deze supermarktketen toch ook niet slechts 7 van de 10 kuipjes terug? Mogelijk vindt de Volkswagen importeur het allemaal wat best omdat er veel klachten zijn over vermogenverlies en een hoger dieselverbruik na de software update. Pon wordt op deze manier geconfronteerd met 45.000 minder klagende klanten.

Groenlinks Tweede Kamer lid Suzanne Kröger noemt het aantal van bijna 45.000 sjoemeldiesels dat nog steeds op de weg rijdt “zeer zorgelijk”. “Het is slecht voor het milieu en slecht voor de gezondheid. We voldoen in Nederland nog steeds niet aan de normen voor de luchtkwaliteit en dit door Volkswagen veroorzaakte probleem draagt daar keihard aan bij”, aldus Kröger. Groenlinks kondigt aan Kamervragen te gaan stellen over het onderwerp om er bij de minister op aan te dringen om de terugroepactie verplicht te stellen. Wat Kröger betreft moet de update verplicht worden gesteld bij de APK.

Kritiek van waakhond

Ook de Amerikaanse advocaat Larry D. Thompson vindt dat Volkswagen meer moet doen: “In Wolfsburg begint men nu net pas de eerste stappen te zetten. Eén van de zaken die er nog mist, is een adequaat klokkenluider programma”. Thompson is door een rechter in de Verenigde Staten in het kader van de rechtszaken na het sjoemel schandaal aangesteld als verplichte waakhond bij het Volkswagen concern.

Behalve over het gemis van een klokkenluider programma uit Thompson ook kritiek op onder meer de documentenstroom en het ontbreken van een jaarlijkse enquête naar de stemming onder het personeel, de zogeheten ‘Stimmungs barometer’. Die moeten er voor zorgen dat Volkswagen weer gaat voldoen aan de regels en eisen die in de Verenigde Staten gelden. “Mijn team zal Volkswagen scherp in de gaten houden om te zien of ze zich inderdaad aan die regels houden”.

Fraude met benzinemotoren?

De Duitse krant Bild am Sonntag berichtte onlangs dat in een rapport van de openbaar aanklager getuigenverklaringen van werknemers zijn opgenomen waarin Volkswagen, Audi en Porsche ook worden beschuldigd van het sjoemelen met benzinemotoren teneinde betere uitstootcijfers te scoren. In 2015 zijn er 36.000 exemplaren onderzocht door een onafhankelijke partij. Daarbij zijn toen overschrijdingen van de emissieregels vastgesteld. Een woordvoerder van Volkswagen laat weten geen commentaar te kunnen geven op lopend onderzoek.

Comments are closed.