Succes moet je koesteren: de nieuwe Skoda Octavia

0

Niet alleen Seat en Volkswagen zullen dit jaar hun compacte middenklasser (de Leon en de Golf) vernieuwen, ook zustermerk Skoda komt met een nieuwe editie van de Octavia.

Maar waar het koperspubliek voor de Leon en de Golf vorig jaar al stilletjes afscheid begon de nemen (het aantal registraties daalde van 2.624 naar 2.579, respectievelijk van 10.015 naar 9.696, exemplaren), daar nam het aantal autoconsumenten dat liever de Octavia volgt toe: van 6.252 naar 6.565 registraties. Deze tegendraadse verkoopontwikkeling illustreert dat het koperspubliek de eigenwijze keuzes die Skoda maakt wel kan waarderen. Met name in het geval van de Octavia.

De eigenzinnigheid van de Tsjechen blijkt ook uit het feit dat haar SUV voor het B segment, de Kosmiq, niet zomaar een afgeleide wordt van de Seat Arona en Volkswagen T-Cross (en dus niet gebaseerd zal worden op het MQB A0 platform), maar een groter onderstel krijgt: de bodemplaat van de Audi Q2 en de Volkswagen T-Roc. De Kosmiq wordt zodoende niet alleen een halve klasse groter dan de doorsnee B segment SUV, hij zal ook geleverd kunnen worden met vierwielaandrijving. Dat kan bij winters weer net zo’n slim hulpje zijn als een ijskrabber in de tankklep.

Afgaande op de verkoopcijfers uit de tweede alinea is de autoconsument nog lang niet uitgekeken op de Octavia. Skoda kiest daarom niet voor radicale veranderingen. Het design van de nieuwe Octavia is een zorgvuldige evolutie van het huidige model. Scherpe vouwen in de flanken en welvingen in de motorkap geven hem een hoogwaardigere uitstraling. Dat geldt ook voor de dunnere lichtunits (zowel voor als achter) en de meer rechtop staande grille. In de lengte en breedte krijgt de Skoda er een paar centimeter bij, zodat het ruimteaanbod zal toenemen. De enige écht grote wijziging is eigenlijk dat de omstreden, uit 4 delen bestaande koplampen geen vervolg krijgen.

De nieuwe Octavia zal in de tweede helft van 2019 worden gepresenteerd. Waarschijnlijk beleeft hij zijn publieksdebuut in liftback vorm in september op de IAA van Frankfurt. De Combi volgt een paar maanden later. Door de komst van de Scala, op zijn beurt een hoogwaardigere opvolger van de Rapid, zal de vierde generatie Octavia iets hoger gepositioneerd worden. Pers en publiek zullen daarom een vergelijking met de jongste Peugeot 508 voor de hand liggen, ondanks het feit dat de Skoda geen frameloze portierramen krijgt. Maar de Tsjech heeft wel, net als de Fransman, een coupéachtige daklijn.

De Volkswagen Groep heeft primair voor de nieuwe Golf diens MQB platform tegen het licht gehouden en op tal van punten verbeterd. Dat zal resulteren in een hoger comfortniveau en scherpere rijeigenschappen. Daarnaast is het platform geschikt gemaakt voor milde hybride techniek met een 12 of 48 volt boordnet. De Octavia zal, samen met de nieuwe Leon, ook van deze wijzigingen profiteren. In het geval van de Skoda nemen de afmetingen van de carrosserie dus iets toe, maar dat zal niet leiden tot een hoger wagengewicht. Door de platformaanpassingen kan de koffervloer dieper worden, met als gevolg meer bagageruimte. Reken op minimaal 600 liter voor de liftback en 620 liter voor de Combi. Daarmee wordt zo’n beetje elke segmentgenoot verslagen, op de in buurland Slowakije gebouwde Kia Ceed Sportswagon (625 liter) na.

De hogere positionering van de nieuwe Octavia zal ook zichtbaar zijn in het interieur. Daar zorgt Skoda voor fraaiere materialen zoals pianolak panelen en chroomstrips. Verder krijgt de nieuwe Octavia een optisch zwevend tabletscherm voor het infomediasysteem (uiteraard van de modernste generatie). Een 6,5 inch display is standaard, maar de duurdere versies krijgen een 8,0 of 9,2 inch groot touch screen. Een 12,3 inch digitaal instrumentarium behoort tot de mogelijkheden, maar de instapversie krijgt gewoon analoge meters.

In het motorengamma van de nieuwe Octavia zullen wij de bekende TSI benzineblokken tegenkomen: de 1,0 liter 3 cilinder met 115 pk, de 150 pk sterke 1.5 en de 2,0 liter met 190 pk (of in de RS uitvoering: 265 pk). Belangrijk transmissieniveaus is er evenmin, maar bij de dieselmotoren zal Skoda het wel over een andere boeg gaan gooien: de 1.6 TDI verdwijnt namelijk uit het gamma van de Octavia. Wie perse die krachtbron wil, zal straks aangewezen zijn op de Scala of Karoq. Bij de nieuwe Octavia begint het dieselfeest voortaan bij de 2.0 TDI. Die krijgt standaard milde hybride techniek (op basis van 12 volt) en zal leverbaar worden in diverse vermogenvarianten, te beginnen bij 136 pk. De instapprijs voor een oliegestookte Octavia komt hierdoor wel hoger te liggen, maar dat is het lot van de dieselmotor: er is dure techniek nodig om hem voldoende schoon te krijgen en houden. Bij kleinere motoren (zoals de 1.6 TDI) kunnen deze meerkosten niet worden terugverdiend, maar wel bij de primair voor de zakelijke rijder bestemde uitvoeringen waarbij niet de consumentenprijs doorslaggevend is, maar het leasebedrag. BMW zal om deze reden stoppen met haar 1,5 liter 3 cilinder diesel.

Milde hybride techniek op basis van een 48 volt boordnet zal gecombineerd gaan worden met de 1.5 TSI benzinemotor. Dezelfde basisunit is voor de stekkerhybride uitvoering gepland. Die aandrijflijn debuteert in de vernieuwde Superb die over enkele maanden zal worden gepresenteerd. Reken op een gecombineerd vermogen van minimaal 225 pk oftewel evenveel als de stekkerhybride uitvoering van … de Peugeot 508 biedt. Er zal een kleine 70 kilometer op stroom gereden kunnen worden. Een volledig elektrische versie van de Octavia is niet gepland. De emissieloze honneurs zullen vanaf 2020 worden waargenomen door een D segment cross-over (waarin je, als je door je wimpers kijkt, de Chinese Kodiaq Coupé kan zien) op basis van het MEB platform van de Volkswagen Groep. Dochter Skoda pakt het hiermee slimmer aan dan haar moeder, want diens elektrische debuutmodel wordt de ID Neo; een hatchback à la de Golf. Dat gaat onherroepelijk tot interne concurrentie leiden en dus tot tegenvallende verkopen van één van beide modellen. De nieuwe Octavia (een liftback) en de elektrische cross-over (de productievertaling van de conceptstudie Vision E; zie foto onder) bijten elkaar niet, ook omdat de laatste een stuk duurder wordt.

En zo eindigen wij bij de prijsstelling. Niet alleen dieselen in de Octavia zal meer geld gaan kosten, het instaptarief komt sowieso hoger te liggen. Reken op 1.000 à 1.500 euro extra. Op deze manier wordt prijsruimte gecreëerd voor de Scala. Tegelijkertijd hoeft de Octavia fan zich niet bekocht te voelen, want de nieuwe editie wordt in alle opzichten beter. En krijgt een veel royalere uitrusting. Een gestaag stijgende populariteit en hogere verkopen liggen dus ook voor de vierde generatie in het verschiet!

Comments are closed.