Kamiq: de SUV van Skoda voor in de stad

0

Skoda voegt een derde model toe aan zijn Europese SUV portfolio: de Kamiq. Die komt onder de Karoq (en de Kodiaq) in het gamma en is prijstechnisch min of meer de opvolger van de Yeti.

De naam Kamiq komt uit de taal van de Inuit waarmee de Eskimo’s van Groenland en Canada zichzelf aanduiden. Het woord is min of meer te vertalen als ‘tweede huid’, die perfect past in elke situatie. Ook de namen van de Karoq en de Kodiaq komen uit de taal van de Inuit. Skoda laat weten geen plannen te hebben voor een vierde SUV model.

De Kamiq gaat opereren in het SUV B segment en combineert volgens Skoda de voordelen van een SUV (zoals een hogere bodemvrijheid en een comfortabele zitpositie) met de wendbaarheid van een compacte auto. Zoals het hoort bij modellen van het Tsjechische automerk is er sprake van een royale hoeveelheid interieurruimte. Daarmee is de Kamiq volgens Skoda zowel geschikt als gezinsauto als voor (jongere) “lifestyle georiënteerde klanten”.

Bij het design van de Kamiq springen de gedeelde koplampen (met LED dagverlichting boven de hoofdlampen) direct in het oog. Ondanks dit nieuwe stylingelement is de nieuwe compacte SUV onmiskenbaar een lid van de Skoda familie. De neus van de Kamiq wordt namelijk gekenmerkt door een brede grille met dubbele lamellen en duidelijke belijning op de (verhoogde) motorkap. De wielen zijn 16 tot 18 inch groot. Samen met de grote bodemvrijheid zorgt dit voor een robuuste uitstraling. De achterzijde heeft een nieuwe interpretatie van de merkkarakteristieke ‘C’ vorm van de verlichting. Tegen meerprijs zal de Kamiq uitgerust kunnen worden met volledige LED techniek voor de koplampen. De mistpitten beschikken in dat geval over statische bochtenverlichting en (voor de eerste keer in een Skoda) zijn de knipperlichten van het ‘dynamische type’: wanneer de bestuurder de richtingaanwijzers inschakelt, knipperen ze in een vloeiende beweging naar buiten.

De Kamiq is gebaseerd op het modulaire MQB AO platform van de Volkswagen Groep en is met een lengte van 4.241 mm voor een SUV B segment model bovengemiddeld fors. Net zoals de onder andere de Octavia dat in vergelijking met andere compacte middenklassers ook is. De ‘AO’ versie van het modulaire MQB platform betekent dat de Kamiq alleen verkrijgbaar zal zijn met voorwielaandrijving. Dat is een bewuste keuze van Skoda omdat daarmee het brandstofverbruik binnen de perken kan worden gehouden. Met een wielbasis van 2.651 millimeter is er op papier voor de achterpassagiers bovengemiddeld veel ruimte; de knievrijheid bedraagt liefst 73 millimeter. De Kamiq heeft een kofferbakvolume van 400 liter dat eenvoudig is te vergroten tot 1.395 liter als de rugleuningen van de achterbank worden neergeklapt.


Het dashboard wordt gedomineerd door het vrijstaande scherm van 9,2 inch (deze behoort tot de grootste in het segment) dat ideaal is gepositioneerd in het gezichtsveld van de bestuurder. Het paneel heeft een ergonomische polssteun voor een gemakkelijker bediening. De Virtual Cockpit, met ruim 10 inch een van de grootste displays in het segment, is optioneel. Deze digitale meters vervangen de klassieke analoge klokken. De ventilatieopeningen aan de zijkant lopen door tot in de portieren, wat de ruimtelijke beleving van de Kamiq volgens Skoda visueel versterkt. Diverse panelen hebben een hoogwaardig, zacht schuimoppervlak. De sfeerverlichting is in te stellen in de kleuren koper, rood of wit is en vormen een contrast met de stiksels op de stoelhoezen. Tegen meerprijs kunnen klanten meubilairbekleding bestellen die gemaakt is van Suedia microvezel. De Kamiq is optioneel leverbaar met comfortverhogende opties als verwarming voor de voorruit, de voorstoelen, achterzittingen en het stuurwiel.

Alle motoren van de Kamiq hebben directe inspuiting en turbotechniek. Ze worden geleverd met remenergie recuperatie, een start/stopsysteem en een partikelfilter. De instapversie is een 1.0 TSI die 95 pk levert. Deze 3 cilinder heeft een maximumkoppel van 175 Nm. Hij is voorzien van een handgeschakelde 5 versnellingsbak. Er is ook een 1.0 TSI versie met een vermogen van 115 pk en een koppel van 200 Nm. Die beschikt standaard over een 6 versnellingsbak, maar is optioneel leverbaar met een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. De topversie is de 4 cilinder 1.5 TSI met een vermogen van 150 pk en een maximumkoppel van 250 Nm. De Active Cylinder Technology (ACT) schakelt bij deze motor automatisch 2 cilinders uit wanneer de belasting licht is, waardoor brandstof wordt bespaard. Deze motor is ook verkrijgbaar met de 7-traps DSG automaat als alternatief voor de handgeschakelde 6 versnellingsbak. De 1.6 TDI dieselmotor levert 115 pk en 250 Nm. Hij is standaard uitgerust met een SCR katalysator met AdBlue injectie en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak; de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling is optioneel beschikbaar. Op aardgas (CNG) rijden is mogelijk in de 1.0 G-TEC uitvoering. Deze 3 cilindermotor heeft een vermogen van 90 pk en een maximumkoppel van 160 Nm. Rijden op aardgas levert lagere CO2 en NOx emissies op in vergelijking met het rijden op conventionele brandstoffen. De motorkracht van de 1.0 G-TEC wordt overgedragen via een handgeschakelde 6 versnellingsbak.

Om het SUV karakter van de Kamiq goed uit de verf te laten komen, heeft hij 37 mm meer bodemvrijheid dan de Scala (de nieuwe compacte hatchback van Skoda). Heb jij geen behoefte aan zoveel grondspeling, dan kan je opteren voor het optionele Sport Chassis Control met een dynamischere set-up. Het onderstel verkleint de bodemvrijheid met 10 mm en heeft, naast de modus Normaal, ook een Sport setting waarmee de schokdempers elektronisch harder zijn af te stellen. Bestuurders kunnen de instelling in het menu Driving Mode Select configureren. Die wordt geleverd in combinatie met Sport Chassis Control en biedt een keuze uit 4 modi: Normal, Sport, Eco en Individual.

De Kamiq wordt standaard geleverd met veiligheidssystemen als Front Assist en Lane Assist. Bij snelheden tot 210 km/u op snelwegen behoudt het optionele Adaptive Cruise Control (ACC) de door de bestuurder ingestelde snelheid of past hij de snelheid van de auto automatisch aan die van zijn voorliggers aan. In combinatie met de DSG automaat remt het systeem zelfs af tot stilstand en laat hem in maximaal 3 seconden automatisch weer optrekken. Het optionele Driver Alert vermoeidheid detectiesysteem geeft een waarschuwing zodra het registreert dat de concentratie van de bestuurder afneemt. Het veiligheidsniveau is verder te verhogen met optionele systemen als Multi-Collision Brake (dat voorkomt dat een voertuig ongecontroleerd verder rolt na een aanrijding) en Crew Protect Assist. Tegen meerprijs zijn ook een achteruit rij camera en Park Assist verkrijgbaar. Die helpen de bestuurder bij het parkeren. Auto Light Assist is ook beschikbaar als een optie. Dit maakt gebruik van een camera om naderend verkeer te detecteren waarna het de koplampen automatisch dimt.

Skoda heeft 3 infomediasystemen beschikbaar voor de Kamiq. Het geavanceerde type Amundsen wordt geleverd met een vrijstaand 9,2 inch touch screen. Dat geldt ook voor de 10,25 inch virtuele cockpit van de Kamiq met een keuze uit 5 verschillende display indelingen: Classic, Basic, Modern, Sport en Extended. Het Bolero infomediasysteem heeft een 8,0 inch scherm en het instaptype Swing wordt gecombineerd met een 6,5 inch exemplaar. In dit geval is de Kamiq voorzien van 4 luidsprekers voorin. De types Bolero en Amundsen worden geleverd met 8 speakers. De optionele 405 watt geluidsinstallatie wordt geleverd met 10 luidsprekers. Een permanente internetverbinding biedt Kamiq eCall, dat informatie zoals de locatie en status van de auto in het geval van een ongeluk doorgeeft. Proactive Service houdt contact met de dealer om onderhoudsafspraken te coördineren.

De Kamiq biedt meer dan 20 zogeheten Simply Clever functies. Hij is bijvoorbeeld de eerste auto in zijn segment die de optie biedt voor slimme portierrand bescherming die automatisch wordt geactiveerd als je de portieren opent. Dit systeem voorkomt schade in krappe parkeerplaatsen in de stad. De optionele elektrische achterklep is een andere handige functie. Vanaf het Ambition uitrustingniveau bevindt zich aan de zijkant van de bagageruimte een verwijderbare LED zaklamp. De knop om de optionele, neerklapbare trekhaak elektrisch te ontgrendelen, bevindt zich ook in de kofferbak.

De Kamiq beleeft zijn wereldpremière op de autosalon van Genève (5-17 maart). De prijzen, exacte specificaties en Nederlandse showroomintroductie datum worden later dit jaar bekendgemaakt. Autointernationaal.nl verwacht een instaptarief iets onder het niveau van dat van de Volkswagen T-Cross (22.690 euro). Zustermerk Seat vraagt minimaal 19.795 euro voor de Arona. Deze SUV B segment modellen zijn gebaseerd op hetzelfde MQB AO platform, maar hebben een kortere wielbasis en carrosserielengte.

Reageren is niet mogelijk.