Nederland blieft de tweedehands Mitsubishi Outlander PHEV niet

0

In de eerste 2 maanden van dit jaar hebben 1.875 stekkerhybride auto’s Nederland verlaten. Dat is liefst 235 procent meer dan in dezelfde periode van 2018. Zij zijn vooral geëxporteerd naar België, waar dieselmodellen sinds vorig jaar zwaarder belast worden. Ook in Hongarije, Duitsland, Finland en Portugal vindt de Nederlandse tweedehands stekkerhybride auto gretig aftrek.

Oorzaak is de ‘luchtbel’ in de verkoop van stekkerhybride modellen in 2013, destijds aangejaagd door de vrijstelling van bijtelling en anders fiscale voordelen. De afzet van dergelijke auto’s verviervoudigde volgens VWE Automotive in dat jaar tot 20.000 exemplaren. In 2014 steeg de verkoop van stekkerhybride modellen zelfs naar 40.000 stuks.

Het waren vooral Mitsubishi (Outlander PHEV) en Volvo (V60 D6) die daar garen bij sponnen. De rekening was voor de Nederlandse overheid die miljarden euro’s minder aan belastinginkomsten ontving. Er was bij het in werking treden van de fiscale regeling voor stekkerhybride modellen geen subsidielimiet afgesproken voor dit PHEV feestje.

Maar anno beginnen de 5 jaar geldende fiscale voordelen als sneeuw onder de zon te verdwijnen. Dit leasecontract is uitgediend en nu komen de stekkerhybride modellen beschikbaar voor de occasionmarkt. Maar de particuliere rijder zit niet te wachten op zo’n zware auto die laaddiscipline vereist. Tenminste niet als er voor hem geen fiscaal voordeel in het vat zit, zoals indertijd voor de leaserijders. Aan het lijstje met milieuvoordelen vegen zij hun reet af.

Uitlaatklep is export naar het buitenland. In landen waar geen sprake is van op wagengewicht gebaseerde wegenbelasting zijn stekkerhybride modellen wel populair. In de eerste 2 maanden van dit jaar gingen er dus 1.875 stuks de Nederlandse grens over. Dat was zoals gezegd 235 procent meer dan in 2018. Toen was er overigens ook al sprake van een enorme exportstijging (namelijk 229 procent) ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bijna de helft (893 exemplaren) betrof de Mitsubishi Outlander PHEV. Dat model heeft zelfs een podiumplaats veroverd bij de algemene auto-export, ten koste van de Volkswagen Passat Variant. Gemiddeld werd in de eerste 2 maanden van dit jaar 46 procent van de stekkerhybride modellen geëxporteerd. Bij de genoemde Outlander PHEV was de stijging zelfs 499 procent groot. Maar het kan altijd nog ‘beter’, want in de eerste 2 maanden verdween de Volvo V60 D6 liefst 519 procent vaker naar het buitenland (545 exemplaren). De Opel Ampera, Toyota Prius en BMW i3 REX waren een veel minder populair exportproduct.

De komende jaren zullen er nog veel stekkerhybride modellen op de markt komen. Alles wijst er op dat een fors gedeelte daarvan ook wordt geëxporteerd.

Reageren is niet mogelijk.