Prijs vergelijking vernieuwde Toyota Prius

0

Toyota heeft de Prius vernieuwd, de eerste en ’s werelds bestverkochte zelfopladende hybride auto. Het exterieurdesign is aangescherpt terwijl ook het interieur een update heeft gekregen. Verder is de uitrusting uitgebreid met onder meer een verder verbeterd Toyota Touch 2 multimediasysteem met Go Plus navigatie dat sneller reageert en intuïtiever te bedienen is.

De vernieuwde Prius is vanaf 15 april bij de dealer te zien. De zelfopladende hybride aandrijflijn is als vanouds een combinatie van een 1,8 liter benzinekrachtbron in combinatie met een elektromotor. De CO2-uitstoot en brandstofconsumptie van de Prius behoren daarmee tot de laagste in zijn klasse, namelijk vanaf 75 gram/km en 3,3 liter/100 km (WLTP).

De designwijzigingen betreffen onder meer de nieuwe voorbumper en scherper gelijnde Bi-LED koplampen die volgens Toyota de breedte van de frontpartij benadrukken. De mistlampen zijn voortaan rond en naar de onderste grille verplaatst. De voorbumper onderging ook een cosmetische correctie. Doordat de motorkap iets verhoogd is, sluit deze nu beter aan op het design van de zijkant zodat een evenwichtiger silhouet is bereikt. Achter zien we nieuwe horizontale lichtunits. Ze wijken duidelijk af van de originele verticaal geplaatste exemplaren en zorgen in combinatie met de trapeziumvorm rond de kentekenplaathouder voor een minder excentrieke uitstraling. De vernieuwde Prius is leverbaar in 8 carrosseriekleuren. De kleur Emotional Red is vernieuwd en voortaan een zogeheten Premium metallic lak, hetgeen voor meer visuele levendigheid moet zorgen. Daarnaast is de nieuwe lak Aqua Breeze Blue metallic (zie foto’s) toegevoegd.

Toyota zegt de kwaliteitsbeleving van het interieur verhoogd te hebben door de toepassing van nieuwe kwalitatief hoogstaande materialen; onder andere voor de stoelbekleding. Ook de zetels zelf zijn nieuw. Ze bieden volgens Toyota meer comfort en ondersteuning. Het interieur is verder voorzien van pianozwarte designaccenten, onder meer bij de middenconsole, bij de versnellingshendel van de standaard automaat en op het stuurwiel. De bedieningsknoppen van de verwarmbare voorstoelen zijn verhuisd naar de middenconsole waar ze beter onder handbereik zitten. Verder is de draadloze lader voor telefoon groter dan voorheen.

Het Toyota Touch 2 Go Plus navigatiesysteem van de Prius is zoals gezegd verbeterd; het 7,0 inch touch screen is nu ook te bedienen door middel van veegbewegingen en in/uit te zoomen met knijpbewegingen. Hierdoor is de installatie volgens Toyota intuïtiever te bedienen. Het systeem reageert sneller en biedt voortaan ook spraakbesturing zodat de bestuurder de handen aan het stuur kan houden. Het standaard Head-Up display is geüpgraded. Het bevat nieuwe ‘turn-by-turn’ navigatie met heldere en scherpere aanwijzingen.

ToyotaHyundaiToyotaToyota
PriusIoniqC-HRCorolla
1.8 Hybrid Dynamic1.6 Hybrid Premium1.8 Hybrid Dynamic1.8 Hybrid Style
32.995 euro31.695 euro32.795 euro32.475 euro
ToyotaKiaToyotaToyota
PriusNiroC-HRCorolla Touring Sports
1.8 Hybrid Executive1.6 Hybrid Executive1.8 Hybrid Executive1.8 Hybrid Executive
36.395 euro35.125 euro36.095 euro35.975 euro

Toyota levert de vernieuwde Prius als Dynamic of Executive. Tot de standaarduitrusting van de 32.995 euro kostende basisversie behoren bijvoorbeeld sleutelloze toegang, automatische airconditioning, stoelverwarming vóór, een parkeer hulpcamera achter, een digitale radio (DAB+) en Bluetooth. De Dynamic uitvoering is optioneel leverbaar met het Multimedia Plus Pack. Dit omvat het Toyota Touch 2 Go Plus navigatiesysteem en een geluidsinstallatie van JBL met 10 speakers. De veiligheidsuitrusting omvat adaptieve cruisecontrole, Lane Departure Alert met automatische stuurcorrectie, Pre-collision System, Road Sign Assist en Blind Spot Monitor.

De Prius Executive kost 36.395 euro en biedt tevens een elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak, een draadloze oplader voor telefoons, zwart lederen bekleding en een premium geluidsinstallatie van JBL inclusief 10 speakers. Inparkeren is extra gemakkelijk dankzij de parkeersensoren vóór & achter en Intelligent Parking Assist (IPA).

Reageren is niet mogelijk.