Bijna perfecte namaak: test Skoda Scala 1.0 TSI

0

Skoda onderneemt een tweede poging om het gat in het gamma tussen de Fabia (typisch een B segment model) en de Octavia (formeel een C segment model, maar met het ruimteaanbod van een auto uit een hogere klasse) succesvol op te vullen. Althans vanuit West Europees perspectief, want de eerste poging, de Rapid, sloeg in Oost Europa en elders in de wereld prima aan. Alleen bij ons werd het model als te laagwaardig beschouwd. De Scala moet ook de West Europese autoconsument voor zich gaan winnen.

Wat doet Skoda bij de Scala anders dan bij de Rapid? Om te beginnen is het Fabia onderstel ingeruild voor een bodemplaat van het MQB type. Weliswaar de goedkope versie (AO), maar toch. Dit onderstel heeft onder de Seat Ibiza en Volkswagen Polo reeds prima diensten bewezen. Bij de Scala is de wielbasis maximaal opgerekt 2,65 meter en de carrosserie zelf is 4,36 meter lang. Dat is beslist C segment niveau, want de leider van deze klasse, de Volkswagen Golf is 4,26 meter lang en heeft 2,62 meter tussen zijn assen. De carrosserie is daarnaast wezenlijk breder dan die van de Rapid (1,79 versus 1,71 meter).

Het gebruik van het MQB AO onderstel betekent wel dat een torsie as achter verplichte kost is. Volledig onafhankelijke ophanging behoort niet tot de mogelijkheden. Nu komt het vaker in autoland voor dat fabrikant bijvoorbeeld voor de 1,0 liter versies van hun C segment modellen een torsie as gebruiken, maar dan krijg je bij de duurdere uitvoeringen meestal wel een volledig onafhankelijke constructie. Bij de Scala is dit nimmer het geval, ook niet bij de 1.5 TSI uitvoering. De vraag is of dat erg is want de betreffende motor wordt alleen geleverd in het uitrustingniveau Sport Business in combinatie met een 7-traps DSG automaat. Die mix drijft de prijs op naar 29.990 euro. Voor een C segment auto is dat helemaal niet buitensporig, maar van een prijspakker is absoluut geen sprake. Voor hetzelfde geld kan je ook een, door de jury van de Auto van het Jaar verkiezing hoog gewaardeerde, Kia Ceed 1.4 T-GDI DynamicPplus krijgen, eveneens met 7-traps automaat met dubbele koppeling, en als bonus 7 jaar garantie.

De Scala moet het dus vooral hebben van de 1.0 TSI versies (de prijzen van de 1.6 TDI en 1.0 TGI aardgas uitvoeringen worden in een later stadium bekend gemaakt). De prijzen beginnen dan al bij 21.990 euro. Voor dat bedrag krijg je eigenlijk geen andere compacte middenklasser. Een beetje C segment model doet tegenwoordig 24 mille. En de instapprijs van de Scala kan nóg lager worden als het gamma wordt uitgebreid met de 95 pk variant van de 1.0 TSI motor. Nu vormt de 115 pk uitvoering van deze krachtbron de basis. Daarbij kan je kiezen uit de uitrustingsmaken Active (21.990 euro), Ambition (24.490 euro), Sport Business (25.990 euro), Style (26.340 euro) en First Edition (26.390 euro). Een handgeschakelde 6-bak is steevast standaard (de 95 pk variant heeft 5 versnellingen).

Voor het genoemde basistarief van 22 mille krijg je dan een Scala die standaard is uitgerust met de assistentiesystemen Lane Assist plus Front Assist, geïntegreerde eSIM (zodat hij altijd verbinding met internet heeft; dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat de auto in geval van nood zelf de hulpdiensten belt), LED dagverlichting & dimlicht, handbediende airconditioning, een lichtsensor, Multi Collision Brake en het elektronische sperdifferentieel XDS. De Ambition vult dit aan met onder andere cruise controle, Bluetooth telefonie, 16 inch lichtmetalen Orion velgen, een multifunctioneel met leder bekleed stuur en Smartlink+. De Style uitvoering van de Scala kenmerkt zich door stoffen/suède bekleding, automatische airconditioning met gekoeld handschoenenkastje, elektrisch bedienbare ramen vóór & achter, parkeersensoren achter, LED achterlichten, een Bolero radio en een 8,0 inch touch screen. De Sport Business is gebaseerd op de Ambition uitvoering en zet daarbij sportieve accenten in de vorm van een doorlopende achterruit, een specifieke interieurafwerking, sportstoelen met stoffen/suède bekleding, een multifunctioneel sportstuur, lichtmetalen pedalen en een zwarte dakhemel. Ook biedt hij automatische airconditioning, het LED interieurpakket, de Bolero radio, het 8,0 inch grote touch screen en donker getinte ramen achter. Om de Scala tijdens zijn marktintroductie een vliegende verkoopstart te laten maken, is er tijdelijk ook een First Edition uitvoering. Deze is gebaseerd op de Style en biedt tevens Bluetooth met phonebox (draadloos opladen), DAB+ radio, een dakspoiler in carrosseriekleur, de doorlopende achterruit, LED koplampen met actieve bochtfunctie, het LED interieurpakket, 17 inch Stratos lichtmetalen velgen en donker getinte ramen achter.

Elke Scala is naar eigen wens en smaak aan te passen door middel van optiepakketten en individuele accessoires. Het navigatiepakket omvat naast het Amundsen navigatiesysteem met 9,2 inch touch screen ook een digitaal instrumentarium (Virtual Cockpit), DAB+ radio en 1 jaar internetcontact. Op de optielijst staan verder zaken als adaptieve cruise controle, een elektrische bediende achterklep en dynamische richtingaanwijzers.

Er zijn dus keuzemogelijkheden zat over hoe jij de Scala wilt aankleden. Twijfels over de aandrijflijn (een 115 pk sterke 1,0 liter turbobenzinemotor in combinatie met een handgeschakelde 6-bak) hoef je daarbij niet te hebben, want die is prima op zijn taak berekend. Enige voorwaarde is dat jij het toerental boven de 1.400 houdt. Dan kan jij het beruchte turbogat vermijden. Bij meer toeren accelereert de Scala vlot en hij beschikt over voldoende pit om op een snelweg stressloos in te kunnen voegen. Het motorgeluid blijft mooi binnen de perken, met als gevolg dat deze Skoda zich in dit opzicht goed kan meten met ‘echte’ C segment modellen (zoals de Focus en Golf, of zelfs de eigen Octavia) met 1,0 liter motor. De Ibiza en Polo maken duidelijk meer kabaal. Bij vlot accelereren hoor je natuurlijk wel de bekende 3 cilinder roffel, maar dat is geen onprettige klank. De handbak schakelt soepel en de slagen zijn niet te lang.

De rest van de bediening is ook in orde, zonder dat het ooit spannend wordt. Veel communicatie over wat de voorwielen aan het doen zijn, biedt de besturing weliswaar niet, maar de installatie is voldoende nauwkeurig en consistent bekrachtigd. Op glad asfalt is het veercomfort prima; ook met optionele 17 inch velgen. Maar de situatie verslechtert aanzienlijk als er oneffenheden in het wegdek zitten. Dan wordt het veergedrag van de Skoda onrustig en stoterig. De Scala rijdt dan beslist niet als een C segment auto. Ook op een bochtig traject is de Skoda niet helemaal in zijn element. Dat komt vooral door de ‘dode’ besturing rond de middenstand. Het is daardoor moeilijk om vertrouwen te krijgen in de voorwielophanging. Snel bochtenwerk is niet iets wat de Scala ligt, ondanks dat de carrosserie controle redelijk goed is en hij niet te sterk overhelt.

Een B segment (MQB AO) onderstel monteren onder een auto die jij in een klasse hoger probeert te verkopen, kan je dus niet ongestraft doen. Ook aan de interieurafwerking kan je merken dat de Scala vooral betaalbaar moest blijven. Zo komen de knoppen voor de raambediening duidelijk uit de oude voorraad doos van de Volkswagen Groep. In de toetsen op de middentunnel zit net iets te veel speling voor het leuke. De handrem is ouderwets mechanisch (maar dat is misschien helemaal niet erg) en elk stuk interieurbekleding onder borsthoogte is gemaakt van goedkoop, krasgevoelig plastic dat jij in een Golf absoluut niet zal tegenkomen.

In ergonomisch opzicht klopt het doordachte dashboard evenwel als een bus. De testauto was uitgerust met het optionele multimediasysteem met 9,2 inch touch screen. Die installatie werkt snel en alle informatie wordt op fraaie wijze gepresenteerd. Het beeldscherm is lekker hoog dus goed in het zicht geplaatst. Aan de zijkanten bevinden zich virtuele sneltoetsen en daarnaast zijn er fysieke bedieningstoetsen voor de klimaatregeling. In de linker voorruitstijl bevindt zich een clip dat dienst kan doen als tickethouder en zo zijn er meer verrassend aangename ‘simply clever’ oplossingen van Skoda (zoals een ijskrabber met geïntegreerde bandenprofiel dieptemeter en een paraplu in het portier van de bestuurder). Daar heb je toch echt meer aan dan bijvoorbeeld instapverlichting die de merknaam op de ondergrond projecteert.

Het is niet moeilijk om een prettige zitpositie te vinden en dankzij de relatief forse derde zijruit is de overzichtelijkheid van de Scala bovengemiddeld goed. Nog indrukwekkender is het ruimteaanbod in de nieuwe Skoda. Er is tassenvol been/knie/hoofd ruimte voor 4 volwassenen, ook als die meer dan 1,80 meter lang zijn. Alleen midden achterin zitten is geen pretje omdat daar de bekleding oncomfortabel hard is. Bestel je het optionele schuif/kanteldak mee, dan blijft er evenwel nog steeds meer dan voldoende hoofdruimte over.

Het formaat van de kofferbak van de Skoda Scala is zelfs voor C segment begrippen enorm: 467 liter. Dit is 120 liter meer dan de Ford Focus biedt. De bagageruimte is bovendien praktisch van vorm met rechte zijkanten en een lage til drempel. De achterbankleuning kan in 60:40 verhouding worden neergeklapt, waarna er maximaal 1.410 liter laadcapaciteit ontstaat. Dat is 140 liter meer dan bij de Volkswagen Golf.

Een speciale Spaceback uitvoering zoals bij de Rapid is er niet meer. Diegenen die beslist geen hatchback willen, kunnen later dit jaar bij Volkswagen terecht voor de Kamiq, een hogere cross-over met dezelfde genen als de Scala.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Is de nieuwe Skoda Scala een beter alternatief dan de Rapid voor diegenen die op zoek zijn een handzamer formaat middenklasser dan de Octavia? Het antwoord op deze vraag is: "zondermeer ja". De Scala maakt een meer volwassen indruk en loopt qua hightech uitrusting niet achter bij de concurrentie in het populaire C segment (de belangrijkste Europese autoklasse). Ook krijg je visueel veel meer waar voor je geld dankzij fraaie stylingdetails, zoals 'rollende' richtingaanwijzers achter à la Audi, optionele volledige LED techniek voor de koplampen, een in Porsche stijl geschreven merknaam op de achterklep, kunstachtig scherpe vouwen in de carrosserie en diverse donkere panelen.

De Scala is een stil, praktisch en rationeel vervoermiddel. De afwerking en het veercomfort blijft evenwel achter bij die van een Golf en de Focus biedt duidelijk meer rij plezier. Ben jij bereid om wat verfijning en raffinement in te leveren, dan kan jij met de Scala in het C segment voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. De nuchterheid waarmee deze Skoda is ontworpen, is bovendien niet zonder charme.

  • 8
  • User Ratings (41 Votes)
    5

Comments are closed.