Kan de nieuwe Renault Clio de Volkswagen Polo van de troon stoten?

0

In april was de Volkswagen Polo met 1.083 exemplaren en 3,3 procent marktaandeel de best verkochte auto van Nederland. De Renault Clio volgde op grote afstand met 657 registraties. In 2017 waren de rollen nog omgedraaid: dat jaar ging de Renault Clio 11.779 keer over de toonbank en de Volkswagen Polo trok toen 8.654 kopers.

Zal de nieuwe Clio de Polo kunnen onttronen? De Frans/Duitse rivaliteit en het getouwtrek om de toppositie in de verkoopstatistieken zal komende zomer weer actueel worden als de Renault leverbaar wordt. De Volkswagen heeft zijn populariteit vooral te danken aan zijn (voor B segment begrippen) zeer volwassen karakter. Skoda gebruikt het ondersteltype van de Polo voor een model dat zij een klasse hoger positioneert (de Scala) en dat merk je. Van zijn uiterlijk moet de Volkswagen het niet hebben. Niet dat daar iets mis mee is, maar het design van de Polo is geen dominant koopargument. Logisch, want Volkswagen kiest wat vormgeving betreft liever voor evolutie in plaats van revolutie.

Deze insteek hanteert Renault ook bij de nieuwe Clio. De huidige editie, die nog steeds in de showrooms staat, oogt na 7 jaar nog steeds fris en fruitig. Dergelijk designsucces moet je koesteren en dat doet Renault dan ook: de nieuwe Clio slaat qua styling geen nieuwe wegen in. Anders is dat voor wat betreft het interieur. Dat is door Renault bij de nieuwe Clio naar een duidelijk hoger plan getild. Niet alleen voor wat betreft het materiaalgebruik, maar ook door het model tegen meerprijs te leveren met een extra groot (9,3 inch) touch screen. Doel van Renault is om de nieuwe Clio dezelfde volwassen ambiance te geven als de middenklassers van het merk (inclusief de Espace).

Autoconsumenten die afknapten op het goedkope harde interieurplastic van de huidige Clio kan Renault met de nieuw editie, die qua waargenomen kwaliteit veel hoger ingeschaald kan worden, wel tot een handtekening onder het koop of lease contract verleiden. Ook voor wat betreft de vormgeving van het dashboard maakt de Fransman een grote sprong voorwaarts dankzij veel horizontale lijnen (óók voor de ventilatieroosters) die voor een extra ruimtelijke indruk moeten zorgen. Pianotoetsen onder met multimediasysteem moeten de nieuwe Clio extra cachet geven (al zijn deze knoppen kleiner dan bij de jongste Peugeot 208), evenals een digitaal instrumentarium.

De middenconsole van de Renault ziet er fraai uit, maar een onzekere factor is de bedieningsvriendelijkheid van het EasyLink systeem. De Fransen hadden op dit vlak geen al te beste reputatie, in die zin dat de infomedia installaties qua algehele kwaliteit niet konden tippen aan wat Volkswagen in huis heeft. Zal de Clio het gat qua bedieningsvriendelijkheid met de Polo weten te dichten? Zo niet, dan heeft de Renault een serieus probleem want de kwaliteit van infomedia wordt een steeds dominanter koopargument.

De Volkswagen zit qua interieursfeer sowieso stevig in het zadel want het dashboard van de jongste Polo oogt lang niet meer zo saai als de boordplanken van zijn voorgangers. Het ontwerp zal misschien geen originaliteitprijzen winnen, maar is wel duidelijk minder sober dan in het verleden. Dat is niet alleen te danken aan de kleurelementen in het midden van het dashboard, maar ook aan het optionele digitale instrumentarium.

Een eerste zitproef leert dat zowel de nieuwe Clio als de Polo over comfortabel meubilair beschikken met voldoende zijdelingse steun. Achterin lijkt de hoeveelheid beenruimte ook vergelijkbaar, met een licht voordeel voor de Renault, die in tegenstelling tot de Volkswagen over een inkeping in de rugleuning van de voorstoelen beschikt. Maar de Polo heeft als voordeel dat zijn achterbank iets hoger is geplaatst, waardoor de zithouding prettiger is en de bovenbenen beter ondersteund worden.

Toen Renault in januari de nieuwe Clio presenteerde, meldde de Franse autofabrikant trots dat de kofferruimte liefst 391 liter groot is. Een dergelijk volume is voor een B segment model heel veel, en in dit geval ook te mooi om waar te zijn, want Renault noemde het aantal waterliters. In ‘kofferliters (oftewel de VDA norm) gaat het om 340 liter. En dat moet de Clio zijn meerdere erkennen in de Polo, wiens bagageruimte liefst 351 liter groot is. Beide modellen hebben overigens dezelfde carrosserielengte, namelijk 4.05 meter.

Een overeenkomst tussen de Clio en de Polo is ook dat beide modellen op grotere familieleden lijken. Zoiets heeft doorgaans geen verkeerde uitwerking op de verkopen. Zo heeft de Clio dezelfde dagverlichting in C-vorm als de Mégane. De Polo is overduidelijk familie van de Golf; ook hier zorgt de LED optiek voor een treffende gelijkenis.

Van de nieuwe Clio zijn de Nederlandse prijzen nog niet bekend, noch het definitieve gamma. Maar nu al is duidelijk dat er grote gelijkenissen met het motorenaanbod van de Polo zal zijn. Deze Volkswagen is leverbaar als atmosferische 1,0 liter 3 cilinder met 65 of 80 pk, als 1.0 TSI met 95 of 115 pk, als 1.6 TDI met 115 pk, als 1.0 TGI met 90 pk, als 4 cilinder 1.5 TSI met 150 pk en als 200 pk sterke GTI met 2,0 liter motor. Het vermoedelijke gamma van de nieuwe Clio gaat er waarschijnlijk als volgt uit zien: een 3-pits 1.0 SCe (atmosferisch) met 65 of 75 pk, een 1.0 TCe (turbo) met 100 pk, een 1.3 TCe 4 cilinder met 130 pk. De sportieve topper van de modelreeks, de Clio RS, is nog niet voorgesteld maar deze versie krijgt een 1.8 TCe motor van minimaal 220 pk. Als alternatief voor de TGI aardgas versie van de Volkswagen Polo komt Renault volgend jaar met een hybride versie van Clio. Die krijgt een 1,6 liter benzinemotor als basisunit.

In de Polo kan je wegrijden voor 16.570 euro. Je krijgt dan de 65 pk sterke Trendline uitvoering. Een beetje leuk gemotoriseerd en aangekleed (bijvoorbeeld als 1.0 TSI Highline met 95 pk) kost de Volkswagen 21.550 euro. Renault zet daar de Clio 1.0 TCe (dus met 100 pk) in Intens tenue tegenover. Die gaat waarschijnlijk 22.790 euro kosten. Het instaptarief voor de 65 pk sterke Life basisversie gaat hooguit 16.790 euro bedragen, zo verwacht Autointernationaal.nl .

Anders dan vroeger kan je Volkswagen, in de vergelijking met de nieuwe Renault Clio althans, onmogelijk een te hoge prijsstelling verwijten. Autointernationaal.nl vermoedt dan ook dat de Polo in Nederland populairder zal blijven dan zijn Franse concurrent. Die zal op veel terreinen globaal even goed kunnen scoren, maar niet significant beter. Voor het onttronen van de marktleider is meer nodig.

Reageren is niet mogelijk.