Nieuwstelex

0

+++ AUDI werkt aan een snelle (R)S variant van de e-Tron. Bij de introductie van deze eerste volledig elektrische auto van het merk uit Ingolstadt gaf topman Bram Schot al aan dat dit zeker niet het einde van de sportieve modellen betekent. Optische kenmerken van de (R)S variant van de e-Tron worden gewijzigde bumpers, bredere spatbordranden en andere velgen. Het is nog niet bekend hoeveel vermogen de sportieve uitvoering krijgt. De reguliere e-Tron (55 Quattro genaamd) beschikt over 2 elektromotoren die samen 408 pk leveren. Als Audi besluit er simpelweg 1 motor bij te plaatsen, stijgt het vermogen naar een RS waardige 612 pk. Houdt Audi het bij de S versie, dan kunnen wij rekenen op circa 500 pk. Maar de verleiding zal groot zijn om voor de genoemde 612 pk te gaan. Immers, de P100D uitvoeringen van de Tesla Model S en Model X bieden namelijk 611 pk … +++

+++ Vanaf halverwege 2020 moet een ELEKTRISCHE auto goedkoper zijn dan een benzine model. Althans, dat verwacht Bloomberg New Energy Finance. Deze denktank baseert zich op het feit dat de ontwikkelingen die elektrische voertuigen doormaken enorm snel gaan. Een goed voorbeeld daarvan is de Volkswagen ID.3. Die gaat in basisuitvoering minder dan 30.000 euro kosten. Dat is fors minder dan je voor een Nissan Leaf, Peugeot e-208 en Renault Zoé betaalt. Volkswagen kan prijstechnisch scherp aan de wind varen dankzij een zeer grootschalige opzet van de productie van haar elektrische auto’s op basis van het modulaire MEB platform. Maar ook de dalende prijzen van batterijen zal de overstap naar elektrische auto’s versnellen. De prijzen voor 1 kWh zijn sinds 2010 al met 85 % gedaald dankzij slimmere productiemethodes en de marktwerking tussen vraag en aanbod. Overigens zal de aanschafprijs van een elektrische auto volgend jaar nog zeker niet lager zijn dan die van een benzine variant. Wel kan de koper rekenen op lagere onderhoudskosten. Daarnaast is opladen van een accu vele malen goedkoper dan een tank vol gooien met benzine. Al met al lijkt het er dus op dat vanaf volgend jaar de aanschaf van een elektrische auto de verstandigere keuze is voor de portemonnee. +++

+++ Loyens & Loeff en NautaDutilh spelen adviserende rollen bij de vergevorderde FUSIE onderhandelingen tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Renault. De advocatenbureaus begeleiden de gesprekken aan de zijde van de Italiaans/Amerikaanse autoproducent. Het hoofdkantoor van het fusiebedrijf zou in Nederland moeten komen. Sinds de overname van het Amerikaanse Chrysler door het Italiaanse Fiat in 2014, is de vennootschap van FCA al in ons land gevestigd. +++

+++ HONDA werkt aan een Type-R uitvoering van haar NSX met 650 pk. Met dit model willen de Japanners de tot nu toe belabberd slechte verkopen van de supersportwagen opkrikken. De Type-R versie wordt radicaler, duurder en dus ook winstgevender; in die zin is het een mes dat aan 2 kanten snijdt. Honda zal de gespierde versie op de volgende Tokyo Motor Show presenteren. Het Type-R model wordt een kwart duurder dan de standaard versie. Exclusiviteit is daarmee gegarandeerd. De belangrijkste elementen van de Type-R zijn: een lager gewicht, grotere koolstof/keramische remmen, een bodykit voor meer neerwaartse druk en ongetwijfeld ook meer motorkracht. Rond de 650 pk moet mogelijk zijn. Dat is 70 pk minder dan de Ferrari 488 Pista en de McLaren 720S bieden. De 3,5 liter dubbel geblazen V6 van de huidige NSX produceert 507 pk. Tussen het blok en de 9-traps automaat met dubbele koppeling is een borstelloze elektromotor gemonteerd van 48 pk en 148 Nm. Het totale vermogen bedraagt 581 pk en de Honda pronkt met genoeg rekenkundige capaciteit om NASA in verlegenheid te brengen. Door alle techniek en de vierwielaandrijving weegt de reguliere NSX een forse 1.725 kilo. De Type R zal hier ongetwijfeld dus iets van af snoepen. Over de prestaties is nog niets bekend. De normale NSX sprint in 2,9 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 307 km/u. Het valt evenwel nog te bezien of de Type-R versie ook bij ons op de markt zal worden gebracht. De NSX verdient sowieso een tweede kans, want in technisch opzicht is het (net als de eerste generatie) een waar pareltje. Je kan hem beschouwen als een junior Porsche 918 Spyder voor een fractie van de prijs. Maar aan de andere kant: het is qua prestatiepotentieel of imago geen Ferrari of McLaren, maar kost wel ongeveer even veel. Daarnaast wist hij het dramatische van een Lamborghini Huracan en de gebruiksvriendelijkheid van een Porsche 911 Turbo. +++

+++ Sinds de introductie van de JAGUAR I-Pace is deze met een interne 1-fasen lader uitgerust. Dit betekent dat er thuis niet overmatig snel opgeladen kan worden, wat niet ideaal is met een 90 kWh accupakket. Na 12 uur heb je nog lang geen volle batterij. Jaguar introduceert daarom nu een rappere Ecotap DC15 thuislader Daarmee zou de stekkertijd met tweederde bekort kunnen worden. Van een volwaardige 3-fasenlader, die steeds meer andere fabrikanten van elektrische auto’s aanbieden (zoals Audi, Hyundai, Kia en Tesla), is evenwel geen sprake. Dit betekent dat een leeg accupakket opladen altijd nog 6 uur duurt. Bovendien is de Ecotap DC15 thuislader erg prijzig: €5.000 excl. BTW en excl. installatie. Ga je een I-Pace leasen, dan krijg je van Jaguar tijdelijk een financiële ondersteuning van €2.500. De nieuwe Mercedes-Benz EQ C heeft overigens eveneens slechts een 1-fasenlader. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER doet onderzoek naar een stuurwiel dat door snel opwarmen en afkoelen navigatie aanwijzigen en andere informatie aan de bestuurder kan doorgeven. Het ‘sensorische’ stuur moet ervoor zorgen dat de automobilist zijn blik op de weg kan houden. Het stuurwiel dat Jaguar Land Rover in samenwerking met de Universiteit van Glasgow ontwikkelde, is verbonden met het navigatiesysteem. Het geeft via warmte aan wanneer de bestuurder naar links of rechts moet afslaan en van rijstrook moet veranderen, maar kan ook waarschuwen voor kruispunten en wegen met een beperkt zicht. De nieuwe technologie leidt volgens Jaguar Land Rover tot minder verstrooidheid bij automobilisten, omdat die hun blik minder vaak van het verkeer moeten afwenden. De thermische hints werken aan beide kanten van het stuur en worden bereikt door één kant snel op te warmen of af te koelen tot een verschil van 6 graden Celsius. De bestuurder kan het bereik van de temperatuurwijziging zelf aanpassen voor meer comfort. Jaguar Land Rover paste de technologie tijdens het onderzoek ook toe op de schakelhendels, om in toekomstige auto’s aan te geven wanneer de overgang van bestuurderscontrole naar autonoom rijden voltooid is. Volgens de autoconstructeur kunnen instructies op basis van temperatuurverschillen ook worden gebruikt voor niet-dringende meldingen, waarvoor trillingen vaak te storend zijn. Te denken valt aan een laag brandstofpeil of naderende bezienswaardigheden. Thermische hints zouden ook feedback middels geluidssignalen kunnen vervangen, zo stelt Jaguar Land Rover, omdat gesproken boodschappen vaak als storend worden ervaren tijdens gesprekken of het beluisteren van muziek. Of en wanneer het sensorische stuurwiel daadwerkelijk in productie wordt genomen, is niet bekend. +++

+++ KIA gaat het opladen van een elektrische auto makkelijker maken. Wie een e-Niro of e-Soul koopt, mag voortaan rekenen op uitgebreide, door de dealer aangeboden laadoplossingen en -diensten. Door een compleet pakket aan te bieden (niet alleen elektrische auto, maar ook een oplaadpunt inclusief laadsleutel, ondersteuning en update garanties) hoopt Kia de aanschaf van zijn emissieloze modellen extra aantrekkelijk te maken. Het laadpunt dat de Kia dealer aanbiedt, is inclusief installatie en onderhoud. Het optionele abonnement voor het opladen en de bijbehorende laadsleutel met telefoonapp moet elektrisch rijden nóg makkelijker maken. Kia biedt deze laadoplossingen aan in samenwerking met nieuwe partners. Abel&Co (een coöperatie waarbij 244 installatiebedrijven zijn aangesloten) zorgt bijvoorbeeld voor een deskundige montage van het laadpunt. Via de Kia dealer wordt er ook gezorgd voor toegang tot het grootste netwerk van laadpunten in Europa. Kia werkt daarvoor samen met Plugsurfing. Diens laadsleutel biedt toegang tot een netwerk van meer dan 110.000 locaties in Europa en wordt gekoppeld via de Kia Public Charging app (beschikbaar voor iOS en Android). Er is bij de dealer keuze uit diverse laadpalen, zoals de Mennekes Amtron. De slimme laadpalen zijn voorzien van een paslezer die de chip van de Kia sleutel herkent. Hierdoor is verrekening van de laadsessies mogelijk en heeft de berijder inzicht in de kosten. De Service & Support desk is 24 uur per dag en 7 dagen per week te bereiken. Kia biedt haar klanten de mogelijkheid om te abonneren op een exclusieve oplaadservice. Voor €9,99 per maand kan de rijder van een e-Niro of e-Soul tegen een vast scherp tarief per kWh laden in Nederland. Het tarief bij AC oplaadpunten is €0,24 per kWh en bij DC oplaadpunten €0,53 (inclusief BTW). Elke e-Niro wordt tijdelijk gratis geleverd met de Kia laadsleutel inclusief €10 laadtegoed. +++

+++ NISSAN is niet tegen de megafusie tussen autofabrikanten Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Renault, zo melden bronnen bij de autofabrikant. Die waren aanwezig tijdens een ontmoeting van de kopstukken van de alliantie tussen Mitsubishi, Nissan en Renault. Een bron bij Nissan zei “niet tegen” de potentiële fusie te zijn, maar wil nog geen groen licht geven. “Er zijn nog veel dingen om over te discussiëren”. Nissan heeft momenteel 15 % van de aandelen van Renault in handen, maar geen stemrecht en is vooralsnog niet betrokken geweest bij de fusie gesprekken. Als de 4 automakers fuseren, ontstaat er een concern dat jaarlijks 15 miljoen auto’s verkoopt. Een fusie zou leiden tot lagere aanbestedingskosten voor alliantiepartners Mitsubishi en Nissan, maar zou ook de machtspositie van de Japanse automakers verkleinen. Het is dus niet vanzelfsprekend dat de Japanners meewerken aan de fusie. Nissan president en CEO Hiroto Saikawa zei eerder al dat hij wilde zien welke voordelen er waren voor de huidige alliantiepartners bij een mogelijke fusie. “Daarna ga ik kijken wat voor impact een fusie zou hebben voor Nissan”. Als Saikawa zich pragmatisch opstelt, dan zal hij concluderen dat de situatie er niet slechter op zal worden. Bij het eigenwijze Renault vindt hij niet altijd een luisterend oor, maar FCA is wellicht bereid om meer rekening te houden met zowel Nissan als Mitsubishi. In het fusiebedrijf is Renault immers niet meer de dominante partij aangezien zij in de Raad van Bestuur slechts 5 van de 11 zetels gaan bekleden. En een opvolger van de 370Z op basis van het Giorgio platform van de Alfa Romeo: wie wil dat nou niet? +++

+++ De Nederlandse importeur van PORSCHE meldt dat de Coupé versie van de Cayenne nu al goed is voor de helft van de orders voor het model. De plattere uitvoering van de SUV lijkt daarmee een schot in de roos, ondanks dat je meer moet betalen voor minder ruimte. Maar goed, als de ratio de dienst uitmaakt, dan moet je natuurlijk überhaupt niet beginnen aan een Cayenne. Kijkend naar het succes van de SUV door de generaties heen, zijn er andere argumenten die de doorslag geven. +++

+++ RENAULT neemt volgende week een besluit over het fusieplan van Fiat Chrysler Automobiles (FCA). De Fransen beschouwt het voorstel sowieso als “vriendschappelijk”. De eerste stap voor de Renault directie zal een niet-bindend akkoord zijn. FCA topman John Elkann stelt dat ook de samenwerking met Nissan en Mitsubishi versterkt wordt door de fusie. Maar volgens analisten neemt de invloed van Nissan af omdat FCA al sterk vertegenwoordigd is in de VS. Elkann zegt in de brief dat het doel juist is “om gemeenschappelijke gronden te vinden zodat we elkaar kunnen versterken”. +++

+++ Het REPAREREN van nieuwe auto’s wordt steeds moeilijker. Niet alleen vanwege de hoge kosten, maar ook door het ontbreken van de juiste reparatiemethoden wordt schadeherstel steeds lastiger uitvoerbaar. Dit probleem speelt met name bij nieuwe automodellen. Daarvoor zijn in de eerste maanden na de introductie niet altijd nieuwe reparatiemethoden beschikbaar. Nieuwe auto’s zijn steeds vaker voorzien van diverse (vaak kostbare) rij hulpsystemen en van nieuwe, lichtere materialen die nodig zijn om de CO2-uitstoot te verlagen. Deze componenten verlangen andere verbindingstechnieken en vragen een aangepaste reparatiemethode. Beide ontwikkelingen maken schadeherstel steeds duurder. Daardoor worden auto’s eerder total loss verklaard. Een voorbeeld is de Alfa Romeo Giulia, die gebruik maakt van een combinatie van koolstofvezel, aluminium en magnesium. Dat zijn voor de branche nieuwe materiaalsoorten en verbindingstechnieken, waarvan niemand nog weet hoe die te repareren bij schade. Bovendien worden dit soort nieuwe auto’s vaak voor het eerst in de lease ingezet, waar de schadefrequentie hoger ligt en de kans dus zeker aanwezig is dat de auto in de werkplaats staat, voordat volledig bekend is hoe hij veilig hersteld moet worden. Een ander voorbeeld is de binnenscherm drager van high performance staal in de nieuwe Ford Focus. Dat mag niet gelast of gerepareerd worden. Maar vervangen is complex en kost veel tijd, inclusief een demontage van al meer dan 10 uur. Het is daarom de vraag of de schadebranche de vernieuwingen wel bij kan benen. Branchedeskundigen luiden inmiddels de noodklok. Ook de autoconsument gaat de consequenties van deze ontwikkeling merken in zijn portemonnee, want de verzekeringspremie zal ongetwijfeld hoger worden. +++

+++ Bosch en Daimler starten dit najaar samen een ROBOTTAXI dienst. Vooralsnog gaat het om een praktijktest. Tijdens het proefproject zullen de testritten alleen worden uitgevoerd met getrainde chauffeurs en een extra systeemingenieur. De technologie voor zelfrijdende auto’s van Bosch en Daimler is inmiddels in een vergaande ontwikkelingsfase en de 2 partners willen in San José veldproeven houden. Het uiteindelijke doel is om de voertuigen volledig autonoom, op niveau Level 4 of zelfs Level 5, te laten rijden. In het laatste geval betekent dit dat er geen enkele menselijke betrokkenheid meer nodig is. Het proefproject is een ritoproep dienst, zoals Uber aanbiedt met menselijke chauffeurs. Sinds een dodelijk ongeluk met een autonome taxi van dit bedrijf worden de ontwikkelingen echter met argusogen gevolgd. Tijdens het proefproject van Daimler en Bosch zullen de testritten daarom worden uitgevoerd met getrainde chauffeurs en een extra systeemingenieur in de auto. De bestuurder zorgt voor de veiligheid van het voertuig en kan ingrijpen in geval van nood. De systeemingenieur, oftewel de operator, start het systeem en controleert het. De taxi kan worden besteld per app. Communicatie over de bestemming en de betaling verloopt ook via die weg. Als de test van de technologie goed verloopt, zal er een productierijp systeem worden ontwikkelend voor de particuliere markt. “Het idee van een dergelijke service is dat de auto later automatiseert en rijdt zonder bestuurder. Hiervoor moeten we echter eerst meer ervaring opdoen in het verkeer en het gedrag van de passagiers beter begrijpen”, eldt Dirk Hoheisel, topman van Bosch. “In een latere ontwikkelingsfase is meer technologie vereist, zoals laserscanners en aanzienlijk hogere rekenkracht verwacht”. +++

+++ Met het huidige tempo van de terugroepacties zal het nog 2 jaar duren voordat alle Europese SJOEMEL DIESELS met nieuwe software zijn uitgerust. Bijna 4 jaar na het dieselschandaal is driekwart van alle betrokken wagens aangepast. Maar er rijden nog vele duizenden sjoemeldiesels gewoon rond. Volkswagen heeft in Duitsland de terugroepacties voor 99 % voltooid zijn, maar in andere landen gaat het minder vlot. Vooral in Oost Europa rijden nog veel sjoemelwagens rond. In Kroatië, Polen en Roemenië is minder dan de helft van de software update uitgevoerd. In Nederland is driekwart van de sjoemel Volkswagens aangepast, evenveel als in België en het Verenigd Koninkrijk. Voor auto’s van andere merken, die ook teruggeroepen werden, is het beeld vaak onduidelijk. Het blijkt echter dat het aantal aangepaste personenwagens maar heel langzaam stijgt. Dat komt waarschijnlijk doordat de terugroepacties in veel landen op vrijwillige basis gebeuren. Eerder bleek al dat veel vervuilende diesels die in West Europa in de oprukkende lage emissiezones verboden zijn, in de Oost-Europese lidstaten ongehinderd rond kunnen rijden. +++

+++ Er is een VERKEERSLICHT ontwikkeld met een slimme camera die voetgangers herkent. Een proef met deze uitvinding start volgend jaar in Wenen. Eén van de huidige problemen voor doorstroming van het verkeer in de stad zijn de vele stoplichten voor voetgangers. Met name ongeduldige voetgangers die op de knop drukken en vervolgens door rood lopen, zorgen voor onnodig oponthoud. De Technische Universiteit van Graz heeft daar nu een oplossing voor bedacht: een slimme camera die voetgangers herkent en automatisch groen licht geeft. De techniek scant een gebied van 8 bij 5 meter en herkent mensen aan hun houding of zij willen oversteken. Voetgangers hoeven zo niet meer op een knop te drukken en de gemiddelde wachttijd wordt verkort met 4 seconden. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft voor het eerst een nederlaag geleden bij een regionale beroepszaak in een claim door gedupeerde eigenaren van dieselwagens. De rechtbank in Karlsruhe oordeelde dat de autogigant auto’s die zijn uitgerust met illegale sjoemelsoftware moet terugroepen of dat eigenaren een nieuwe auto moeten krijgen. De zaak was aangespannen door eigenaren van modellen van Volkswagens en Audi uit 2009, 2011 en 2013. Het Duitse autoconcern raakte in het najaar van 2015 in opspraak toen bleek dat het jarenlang vals had gespeeld bij toelatingstests voor dieselmotoren. De affaire heeft al geleid tot miljarden euro’s aan boetes en schikkingen, en er zijn wereldwijd miljoenen auto’s bij betrokken. +++

+++ De modellen van VOLVO worden door veel mensen tot de veiligste auto’s gerekend. In 2007 presenteerde de autofabrikant haar ‘2020 visie’ waarbij wordt gestreefd naar 0 dodelijke verkeersslachtoffers in een nieuwe auto van dit merk. Nu presenteert Volvo project E.V.A: 40 jaar aan onderzoek over veiligheid wordt met de rest van de markt en daarmee de hele wereld gedeeld. De afkorting staat voor: Equal Vehicle for All. Daarmee benadrukt Volvo haar bedrijfsfilosofie om verkeersveiligheid te verbeteren door kennis te delen. Kennis die de autofabrikant heeft opgedaan in de afgelopen 60 jaar. Het was immers Volvo die in 1959 als eerste de 3-puntsgordel introduceerde. Project E.V.A is een digitale databank die voor iedereen beschikbaar is. Volvo hoopt daarmee dat ook andere autofabrikanten de kennis willen en kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe auto’s. Volvo heeft maar één doel met project E.V.A: een veiliger verkeer voor alle weggebruikers, ongeacht het merk of type auto. Andere fabrikanten voeren heus wel veiligheidstests uit (het is immers een essentieel en bovendien verplicht onderdeel bij de productie van nieuwe auto’s), maar in een aantal gevallen kunnen daar vraagtekens bij geplaatst worden. De standaard dummie heeft namelijk het postuur van een mannelijke militair. Daarom lopen vrouwen en kinderen een groter risico om gewond te raken in het verkeer dan mannen. Volvo test al ruim 40 jaar met dummies van verschillende posturen en geslacht. Autofabrikanten die dit te veel moeite vonden, kunnen nu toch gebruik maken van deze kennis dankzij project E.V.A van Volvo. Op basis van de in 40 jaar tijd verzamelde en geanalyseerde data (van meer dan 40.000 auto’s en 70.000 passagiers) ontwikkelde de Zweden zelf WHIPS; een unieke autostoel die het risico op een whiplash halveert. Op de grote verschillen in lichaamslengte van bestuurders en passagiers speelde Volvo in 1991 in in met haar Side Impact Protection System (SIPS). Dit systeem zorgt ervoor dat bij een zijwaartse aanrijding de kans op letsel aanzienlijk wordt verkleind. +++

Reageren is niet mogelijk.