In detail: de vernieuwde Renault Zoé

0

Renault heeft de vernieuwde Zoé gepresenteerd. Behalve de ruwe carrosserie is alles gewijzigd. Het belangrijkste nieuws is dat de Franse elektrische stadsauto voortaan over een 52 kWh batterij beschikt. Daarmee is een actieradius van 390 km (volgens WLTP norm mogelijk). De vernieuwde Zoé beschikt ook over een CCS aansluiting voor DC snelladen (met maximaal 50 kW). Volgens Renault is hij ook volledig up-to-date voor wat betreft multimedia en veiligheid.

De vernieuwde Zoe komt precies op het goede moment, want overal springen de elektrische auto’s uit de grond. De Renault verkoopt momenteel weliswaar prima, maar de update was ook wenselijk omdat de emissieloze Fransoos alweer 7 jaar meedraait. Dus werd het tijd voor een flinke facelift.

Optisch kenmerk van de modeljaar 2020 uitvoering van de Zoé zijn aan de voorkant de nieuwe, scherper gesneden koplampen, die hem een meer volwassen en pittiger (maar ook wat minder aaibaar) uiterlijk geven. Ook passen zij nu beter bij het familiegezicht van Renault dankzij de LED dagverlichting in C vorm. Het grotere logo voor is voortaan blauw omrand. Ook de bumper en de motorkap zijn up-to-date gebracht. Aan de achterzijde zijn de karakteristieke wybertjes nu gevuld met LED strepen. De nieuwe lichtunits beschikken daar over dynamische richtingaanwijzers.

Op de foto’s ziet het nieuwe dashboard er dankzij een hoogwaardigere materiaalkeuze fraaier uit. De boordplank is voorzien van het grote, staande aanraakscherm uit de jongste Clio met moderne internetdiensten. De stoffen zijn 100 procent recyclebaar.

De klokkenwinkel bestaat uit een bijdetijds 10 inch digitaal display (vanaf de eenvoudigste uitvoering standaard), er is een inductielader voor de telefoon leverbaar en de nieuw ontworpen middenconsole huisvest de eveneens nieuwe pook.

De belangrijkste verandering zit zoals gezegd onderhuids: de nieuwe zogeheten Z.E.50 accu van 52 kWh (in plaats van 40 kWh) geven de Zoé een rij bereik van 390 kilometer volgens de WLTP meetnorm.

Ook de nieuwe is up-to-date gebracht en is voortaan 136 pk sterk. Met de optionele gelijkstroom snellader pakt de Renault via de CCS stekker in zijn neus in een half uur tijd 150 kilometer extra bereik. Gebleven is de boordlader van 22 kW voor laden bij een gewone paal.

De eerder genoemde nieuwe pook kan naast stand D ook in B gezet worden. Dan regenereert de Zoé optimaal, waardoor de meer ervaren rijder in deze elektrische auto voor nog meer schone lucht kan zorgen door de nobele kunst van het ‘one pedal driving’ te beoefenen. Volgens Renault kan je dus sowieso (op papier) 390 kilometer ver komen. Dat is beduidend meer dan het bereik van 2 onlangs aangekondigde, heel belangrijke concurrenten: de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. Die hebben namelijk een actieradius van respectievelijk 330 en 340 km.

Renault bouwt gedurende de zomervakantie de fabriek om voor de vernieuwde Zoé en begint aan het einde van de herfst met de levering. De Fransen houden echter nog even onder de pet wat de modeljaar 2020 uitvoering moet gaan opbrengen. Maar volgens Renault biedt hij vanaf de instapversie waardevolle functies terwijl hij “toch betaalbaar is gebleven”. Dat klinkt goed. Kom maar op. De vernieuwde Zoé is in ieder geval eerder leverbaar dan de genoemde Corsa-e en de e-208, want die komen pas volgend jaar op de markt.

Reageren is niet mogelijk.