Nieuwe Renault Clio struikelt in duel met Volkswagen Polo

0

Renault heeft de uiterst belabberde verkoopstart in Nederland gemaakt. In de eerste 5 maanden daalde het aantal registraties van 16.918 naar 10.431. Maar komende zomer kan alsnog de zon gaan schijnen voor Renault, want dan wordt de nieuwe Clio leverbaar. Hij zal dan vooral de verkoopstrijd moeten aangaan met zijn ergste vijand in Europa, de Volkswagen Polo. Die stootte de Clio in 2018 in de modelstatistieken van de troon en zorgt er voor dat de Renault ook dit jaar het nakijken heeft met 5.719 versus 3.393 registraties. Kan de vijfde generatie van de Fransman het tij keren? Dit test duel heeft antwoord op deze vraag.

In deze vergelijkende test neemt de TCe 100 uitvoering van de nieuwe Renault Clio het op tegen de Volkswagen Polo 1.0 TSI met 95 pk. Was er bij de vorige generatie nog sprake van een verschil in motorinhoud van 100 cc, nu zijn beide 3 cilinders exact even groot. Renault ontfutselt daar dus 5 pk aan, maar daar staat tegenover dat de Volkswagen ook in 115 pk configuratie kan worden besteld. Verder heeft de Polo een duidelijk gunstigere koppel karakteristiek dan de Clio: 175 Nm bij 2.000 toeren versus 160 Nm bij 2.750 krukas omwentelingen. In combinatie met het fors lagere gewicht van de Volkswagen (1.070 versus 1.178 kilo) zorgt dit er voor dat hij een volle seconde eerder op 100 km/u zit dan de Renault (10,8 versus 11,8 seconden). De topsnelheid is met 187 km/u evenwel identiek.

Wie de nieuwe Clio naast zijn voorganger zet, zal zien dat de carrosseriebreedte fors is toegenomen: van 1,73 naar 1,80 meter. Dat geeft de Renault een meer volwassen uitstraling; een progressie die wordt onderbouwd door een veel solider interieur met een zichtbaar hogere kwaliteit van zijn cockpit. Aan de buitenkant evolueerde de nieuwe Clio slechts weinig. Zijn algemene look is behouden gebleven en dat is voor een voormalige marktleider natuurlijk niet verkeerd. Succes moet je immers koesteren. De carrosserie werd dus 7 centimeter breder, terwijl zowel de lengte als de hoogte met 1 centimeter afnamen, maar je kan niet zeggen dat dit voor wezenlijk andere carrosserieproporties heeft gezorgd. Ook de wielbasis is op 1 centimeter na identiek.

De evoluties komen van achterlichten met reliëfvorm, ribben op de motorkap en LED dagverlichting in C vorm. Het laatste stylingelement kennen wij al van zijn grotere broer, waardoor er nu van voren bekeken een opvallend grote overeenkomst met die Mégane is. Al met al lijkt de nieuwe Clio meer op een gelifte versie van het oude model, maar hij is gebaseerd op een nieuw platform dat onder andere is ontworpen om hybride aandrijf techniek te kunnen ontvangen.

Dat de Clio in esthetisch opzicht een conservatieve koers vaart, komt zoals gezegd doordat het ontwerp van het vorige model de Renault zoveel succes heeft gebracht. De zesde generatie van de Polo zorgde bij zijn lancering in 2017 voor minder discussiestof. De Volkswagen kreeg een compleet nieuw uiterlijk kat vooral gekenmerkt wordt door scherpere lijnen. De Duitser is in vergelijking met zijn voorganger vooral gegroeid: 8 centimeter in de lengte en 7 centimeter in de breedte). Enerzijds om zich beter bij zijn rivalen aan te kunnen sluiten en anderzijds om zijn veelzijdigheid te vergroten: ook de Polo werd meer volwassen. Vandaag de dag hebben deze 2 modellen een vergelijkbare lengte van 4,05 meter die hen in staat stelt om comfortabel parkeergemak in de stad te bieden, op de snelweg niet misplaatst te zijn en om zelfs geschikt te zijn voor een klein gezin.

Voor deze wedstrijd van de Clio tegen de Polo koos ik zoals gezegd voor de 1,0 liter turbo benzineversies en het uitrustingniveau van de Renault dat naar verwachting het meest populair gaat worden in Nederland: de Intens. De Fransman kost in deze 1.0 TCe vorm 20.790 euro. Bij Volkswagen is de vergelijkbare Polo 1.0 TSI 95 pk in Comfortline uitvoering iets goedkoper (20.150 euro) en als Highline iets duurder (21.550 euro). Later in dit test verslag zal besproken worden hoe beide modellen uitrustingtechnisch in elkaar steken, maar er lijkt een eind gekomen te zijn aan het tijdperk dat de modellen van het Duitse merk relatief duur waren.

Opties op de test auto’s waren bij de Renault Clio de feloranje lak (740 euro) en de 17 inch velgen (300 euro). Al het chroom dat je ziet, het privacyglas en de LED koplampen zijn standaard. De gefotografeerde Volkswagen Polo is voorzien van 16 inch lichtmetalen velgen, privacyglas en LED koplampen; zaken die standaard zijn op de Business R versie van de Highline uitvoering. Dus die wordt dan ook verder als referentie voor zijn Franse rivaal gebruikt. Hij kost echter wel fors meer: 23.205 euro, maar bij de prijs inbegrepen zijn dan ook het Executive pakket met Discover Media navigatie, CarNet mobiele internet diensten, App Connect telefoon integratie, diefstalalarm, het R-Line exterieurpakket met R-Line bumpers, R-Line grille, met R-Line logo, R-Line dakspoiler, R-Line zijdorpels, R-Line opschrift op de voorspatschermen, Park Assist en spraakbediening van media (Voice Control).

De vijfde generatie Clio is gebaseerd op het nieuwe CMF-B platform. Tegelijkertijd hield Renault een grote schoonmaak aan de zijde van de benzinemotoren: de 1.3 TCe met 130 pk vervangt de 120 pk sterke 1.2 TCe en de 1.0 TCe unit met 100 pk van de testauto die de 90 pk sterke 0.9 TCe aflost. De nieuwe 3 cilinder met indirecte inspuiting van 999 cc debuteerde een paar maanden geleden in de Nissan Micra. Deze motor kan momenteel alleen gecombineerd worden met een handgeschakelde 5-bak. Later dit jaar volgt er ook een versie met de Xtronic CVT transmissie van alliantiepartner Nissan.


De nieuwe motor vormt een ideaal hart voor de Clio doordat hij het juiste compromis biedt tussen prijs, prestaties en verbruik. De 1.0 TCe versie zal daardoor elke dag een goede metgezel kunnen zijn. Al bij 2.000 toeren is de Clio in deze vorm goed bij de les, maar hij zou een alertere indruk hebben gemaakt als Renault werk had gemaakt van een serieus dieet voor haar compacte model. Het leeggewicht bedraagt zoals gezegd een forse 1.178 kilo en dat is afgerond 200 kilo meer dan de nieuwe Opel Corsa in basisvorm weegt. Gemiste kansen bij de Clio zijn ook de weinig exacte bediening van de versnellingsbak en de enigszins kunstmatig aanvoelende stuurbekrachtiging. Op deze terreinen stelt de Renault teleur, zonder dat de genoemde eigenschappen overigens onaanvaardbaar zijn.

Vooruitgang boekt de nieuwe Clio qua akoestisch comfort. Ook het veergedrag is mooi gepolijst. Carrosseriebewegingen worden tegelijkertijd goed onder controle gehouden. Al met al kan het weggedrag van de Renault als “efficiënt, solide en vertrouwenwekkend” worden omschreven. Sommigen zullen het veercomfort van de test auto aan de stevige kant vinden, maar dat komt door de optionele 17 inch wielen. De standaard 16 inch velgen met banden die een hoger zijvlak hebben zorgen voor meer zachtheid. Iedereen zal de nieuwe voorstoelen verwelkomen, maar vooral langere personen want de zetels zijn nu duidelijk forser dan bij de oude Clio.

De 3 cilinder turbo van de Polo is ook 999 cc groot, maar profiteert van directe injectie. Dat zorgt voor meer flexibiliteit met zoals gezegd een gunstigere koppel karakteristiek. In combinatie met een lager gewicht (108 kilo) is de Polo hierdoor duidelijk vlotter: hij heeft 10,8 seconden voor de sprint naar 100 km/u nodig tegen 11,8 tellen voor de Clio. Maar cijfers vertellen niet het hele verhaal. Het is belangrijker hoe de prestaties worden geleverd. De Polo behoudt hier zijn voorsprong dankzij een meer precieze en natuurlijk aanvoelende besturing dan de installatie van de Clio. Daarnaast blijft de 1.0 TSI motor de referentie voor een trillingarme motor met 3 cilinders: stationair valt er geen schokje te bespeuren, evenmin als trillingen bij lage toeren. Hier kan de 1.0 TCe motor van de Renault nog een puntje aan zuigen. De geteste Polo was uitgerust met de befaamde 7-traps DSG automaat. Deze transmissie kost 1.700 euro extra, maar dan heb je ook het voordeel in vergelijking met de Clio van een meer vloeiende en lineaire versnelling.

In isolatie is het MQB A0 platform van de Polo prima, maar zijn onderstelkwaliteiten zijn niet genoeg om de nieuwe Clio in dit opzicht af te kunnen troeven. De Fransman profiteer van een effectievere ophanging die een superieure wendbaarheid biedt. Wanneer de weg veeleisend wordt (golvende asfalt bijvoorbeeld), toont de Renault zijn rij precisie aan de Polo die niet graag uitgedaagd wordt vanwege zijn minder dynamische kwaliteiten. Maar op zijn minst kent de Polo het woord veercomfort. Hier is de Volkswagen in het voordeel met zijn wielen van 16 inch. Ook laat hij zich gemakkelijker in de stad rijden dankzij een beter zicht rondom. Ten slotte het verbruik. Op papier is de Clio iets zuiniger met een gemiddelde van 4,4 liter versus 4,6 liter benzine per 100 km, maar tijdens de test scoorden zij dezelfde waarden: ongeveer 6,5 liter.

De eerste keer dat het portier geopend wordt, start de Clio een grote show. Waar bij de vorige generatie duidelijk geld bespaard werd, heeft Renault bij de nieuwe editie fors geïnvesteerd: er is moderner meubilair en er zijn kwalitatief hoogwaardigere materialen; in elk geval bij de geteste Intens uitvoering waar de toplaag van het dashboard bekleed is met zacht plastic. Het nieuwe multimediasysteem is intuïtiever te bedienen en kan tegen meerprijs worden gecombineerd met een verticale scherm van 9,3 inch (een optie van 350 euro). Standaard is een normaal 7,0 touch screen, maar geen enkel demonstratie exemplaar van de Clio was daar mee uitgerust. Een teken aan de wand? Hoe het ook zij, van het interieur van de Fransman word je vrolijk dankzij de variatie aan kleuren. Het gaat hier om een optie van 250 euro met diverse tinten lichtgrijs voor panelen van het dashboard, de middenconsole en de deuren.

De draaiknoppen van de airconditioning (bekend van de Dacia Duster) zijn gemakkelijk te hanteren en de semi-zwevende middenconsole (die een beetje ten koste gaat van de hoeveelheid knieruimte) heeft een opbergberg dat tegen een meerprijs ook kan worden gebruikt voor het draadloos opladen van een telefoon. Als Intens beschikt de nieuwe Clio over een klein digitaal display die de plaats innemen van analoge meters. Het beeldscherm is configureerbaar via de Multisense systeem dat voor het eerst beschikbaar is voor de modelreeks. Verder is de Renault eindelijk voorzien van een verschuifbare centrale armsteun, zoals de Polo ook heeft, en een elektronische handrem; een primeur voor dit segment.

Bij de opening van het portier van de Polo is het ook het ‘Wow!’ effect, maar niet om dezelfde redenen als bij de nieuwe Clio. De donkergrijze materialen op ander donkergrijs kunststof is net zo vrolijk als een regenachtige novemberdag. Gelukkig is de Polo ook in staat om voor een zonnestraal in zijn cockpit te zorgen met kleurige inzetstukken (een optie van 160 euro) op dezelfde locaties als bij de Clio. Zonder bijbetaling mag de Germaanse strengheid dan niet voor veel sfeer aan boord zorgen, maar de Polo weet toch te plezieren met een bovengemiddeld goede bouwkwaliteit en een nauwkeurige accuratesse bij de assemblage. Daarmee geeft deze Volkswagen het vertrouwen dat hij tegen een stootje kan. Enige smet op het blazoen is dat de Duitsers zich er bij de deurpanelen met een jantje van leiden van af hebben gemaakt, want die zijn bekleed met harde kunststoffen, zelfs het bovenste gedeelte.


De Polo biedt een meer succesvolle integratie van een (8,0 inch) aanraakscherm in zijn dashboard. Dit touch screen reageert sneller dan het grote display van de Clio en de kwaliteit van de grafische weergave is vergelijkbaar met het 9,3 inch scherm dat tegen meerprijs op de Fransman wordt geleverd. Net als in de Clio Intens zijn navigatie en Apple CarPlay plus Android Auto compabiliteit standaard op de geteste Polo. Hij beschikt verder over grote opbergruimtes (inclusief vakken in de portieren die een grote fles water kunnen ontvangen) en de in ergonomisch opzicht is de Volkswagen foutloos. De Duitser kan optioneel (480 euro) een hightech touch toegevoegd krijgen met een volledig digitaal instrumentarium die Renault in de Clio aan het eind van het jaar zal aanbieden.

Bij vrijwel onveranderde buitenmaten heeft de Clio zich geconcentreerd op optimalisering van de bewoonbaarheid; een sterk punt van de jongste generatie Polo. Dankzij de nieuwe voorstoelen met een uitholling in de rugleuning is er voor de knieën van de achterpassagiers 2,6 cm meer bewegingsvrijheid. Het formaat van de kofferbak groeide ook en wel naar een waarde van 317 liter (tegen 300 liter bij het oude model). Maar deze inspanningen zijn onvoldoende om het gezicht van de Polo te doen verbleken, die overal superieure cijfers scoort (3 centimeter meer interieurbreedte op ellebooghoogte, 2 centimeter meer voor de knieën) en daarnaast over een ruimere kofferbak beschikt (351 liter). Als het gaat om de hoofdruimte is de Polo ook meer verwelkomend voor achterpassagiers. Dat is te danken aan een diepere plaatsing van het zitvlak van de bank. Hij is ook handiger om te laden met een lagere drempel in de bagageruimte en een gemakkelijker te openen kofferklep: dat doe je via het logo op de achterdeur, terwijl de ontgrendeling knop van de Clio naar de kentekenplaat is gemigreerd (een onhandige en vaak vuile plaats).

Wie de meest aantrekkelijke verhouding tussen prijs en uitrusting biedt, is een kwestie van smaak. De geteste Polo is duurder, maar ook luxueuzer. Of hij dat waard is, hangt af van de persoonlijke voorkeuren. De Clio beschikt over de populaire Renault Card met de mogelijkheid om sleutelloos te starten (een optie van 405 euro op de Duitser). De Polo biedt daarentegen automatische airconditioning met 2 klimaatzones, sfeerverlichting in de portieren en voetruimte en het 8,0 inch aanraakscherm is beter afleesbaar dan het standaard 7,0 inch display van de Clio Intens. Voor 350 euro biedt de Fransman echter het grote verticale scherm van 9,3 inch zoals op mijn testauto.

Aantrekkelijke opties van de Polo zijn het digitale instrumentarium en in het bijzonder zijn gerobotiseerde 7 versnellingsbak; niet bepaald onbelangrijk voor een stadsauto. Deze uitrusting gaat Renault pas aan het einde van het jaar op de Clio 1.0 TCe aanbieden. Qua veiligheidsuitrusting geven beide modellen elkaar niet veel toe. Logisch, want geen enkele autofabrikant wil minder dan 5 sterren scoren in de verplichte EuroNCAP crashtest. Maar of al die assistentiesystemen écht in een behoefte voorzien op dagelijkse basis, is een ander verhaal.

Conclusie

De Clio is sterker dan ooit met verbeteringen die bezitters van het oude model zullen waarderen, inclusief dit glinsterende interieur dat contrasteert met het sombere interieur van de Volkswagen. Ook zijn behendigheid verdient lof, al biedt de besturing onvoldoende gevoel. Maar in dit duel struikelt de Renault over het pragmatisme van de Polo, die een meer sprankelende motor, een nauwkeurigere bediening en een cockpit biedt die zowel ruimer als praktischer is. Ook is de Volkswagen een wegenbelastingklasse lichter.

De Clio is weliswaar iets goedkoper, maar door de felle concurrentie in dit segment doe jij jezelf tekort door niet te checken welke speciale edities Volkswagen op permanenten basis voert (zoals de Comfortline Business en de Beats). Voor jou kan de Polo daardoor toch een aantrekkelijkere prijs:uitrusting verhouding bieden.

Deze wedstrijd wordt dus gewonnen door de Polo, maar de Clio bereidt zich al voor op revanche met zijn veelbelovende hybride versie die volgend jaar op de markt zal komen en waarvoor Volkswagen geen alternatief heeft. Maar anno 2019 is de Volkswagen in het voordeel, ook vanwege zijn optionele 7-traps DSG automaat, zijn prettigere bediening en zijn grotere ruimteaanbod.

 

Reageren is niet mogelijk.