Nieuwstelex

0

+++ Fiat meldt trots dat er van de in 2007 gereanimeerde 500 familie inmiddels meer dan 3 miljoen exemplaren zijn verkocht Europa. Dit aantal omvat overigens ook de 500L en de 500X. Toen de modelnaam 500 door Fiat 12 jaar geleden werd afgestoft, had de autofabrikant waarschijnlijk niet zo’n succes verwacht. Het origineel stamt uit 1957 en werd tot 1975 gebouwd. Tegenwoordig is de 500 onderdeel van een volledig assortiment aan gezinswagens. De meest indrukwekkende verkoopcijfers worden nog steeds in Italië gerealiseerd, hoewel 62 % van de productie bestemd is voor export. In Europa zijn voor de 500 de grootste buitenlandse afzetmarkten Frankrijk, Engeland, Duitsland en Spanje. +++

+++ Momenteel wordt de nieuwe en 25ste James Bond film opgenomen en tijdens één of meerdere scènes zou hoofdrolspeler Daniel Craig wel eens achter het stuur van de ASTON MARTIN Valhalla kunnen kruipen. In elke aflevering spelen snelle auto’s een belangrijke rol. Dit keer figureert niet alleen de Aston Martin DB5 en de originele V8 Vantage, maar dus ook de Valhalla. Deze hypersportwagen is overigens nog niet eens in productie omdat het ontwikkelingstraject nog niet is afgerond. Omdat de film nu al opgenomen wordt, zal Craig hoogstwaarschijnlijk in een nepexemplaar stappen. Die is nog niet voorzien van de 1.000 pk sterke, hoogtoerige V6 turbomotor met hybride ondersteuning van de definitieve versie. +++

+++ In BELGIE heeft 1 op de 4 automobilisten de afgelopen maand gereden terwijl hij of zij mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet zat. Dat blijkt uit de resultaten van de wereldwijde enquête van verkeersveiligheidinstituten. Van de 2.000 ondervraagde Belgen gaf 24 % aan afgelopen maand gereden te hebben nadat zij mogelijk boven de wettelijke limiet zaten. Daarmee scoort België opvallend slechter dan het Europese gemiddelde (13 %). Ter vergelijking: in Nederland kroop in mei 9 % van de automobilisten met een slok op achter het stuur. Hongarije en Finland zijn de braafste jongetjes van de klas met 4 %. Dat Belgen als slechtste uit de bus komen, komt volgens deskundigen omdat de mentaliteit ten opzichte van alcohol bij onze zuiderburen nog veel te laks is. +++

+++ Het is een publiek geheim dat de rij BEREIK cijfers van elektrische auto’s in de praktijk vrijwel altijd lager uitvallen dan in de folder staat. Het Britse magazine WhatCar? deed onderzoek naar de werkelijke actieradius. Hiervoor werden 14 elektrische auto’s onder de loep genomen en onderworpen aan exact dezelfde test met in alle gevallen een buitentemperatuur tussen de 10-15 graden Celsius. Het kleinste rij bereik bleek de Smart ForTwo EQ en ForFour EQ te hebben. Die komen volgens de fabrikant 160 kilometer ver op een volle acculading, maar in de praktijk bleek dat slechts 91 kilometer te zijn. Daarna volgen de Volkswagen e-Up (werkelijk bereik 160 kilometer), de Volkswagen e-Golf (188 kilometer), de Hyundai Ioniq (204 kilometer), de Nissan Leaf (205 kilometer), de Renault Zoe (234 kilometer), de BMW i3 (265 kilometer), de Audi e-Tron (315 kilometer), de Tesla Model S 75D (328 kilometer), de Tesla Model X 100D (375 kilometer), de Kia e-Niro en de Jaguar I-Pace (beiden komen 407 kilometer ver) en de Hyundai Kona Electric (416 kilometer). Opvallend is dat de auto met het grootste opgegeven bereik ook het grootste praktijkverschil laat zien. De Tesla Model X 100D komt bijna 200 kilometer minder ver op een volle acculading dan opgegeven. Voor de rest is de actieradius 40 à 60 kilometer kleiner dan de fabrikant opgeeft. +++

+++ BUGATTI komt met een nieuw model naar Pebble Beach. Daarmee komt Stephan Winkelmann, voormalig CEO van Lamborghini en tegenwoordig opperhoofd bij de niche speler zijn belofte na om elk jaar 2 keer voor vers materiaal te zorgen. Dat is knap gezien de beperkte technische middelen bij Bugatti. De nieuwe modellen zijn steevast varianten van de Chiron. Pebble Beach is een geliefde plek van Bugatti, want ook de Divo werd daar (in 2018) voorgesteld. Details over de eerstvolgende bolide zijn nog niet bekend. Op 18 augustus, wanneer het Concours d’Elegance van Pebble Beach van start gaat, weten wij meer. Bugatti viert dit jaar het 110 jarig bestaan. Of dat te voeren, trakteerden de Fransozen eerder dit jaar al op de unieke La Voiture Noire waarvoor voormalig Volkswagen topman Ferdinand Piëch €16,7 miljoen heeft betaald. Van de bolide die op Pebble Beach Concours d’Elegance 2019 onder het doek vandaan wordt gehaald zouden al een paar exemplaren verkocht zijn. De prijs blijft dit keer beperkt tot circa €5 miljoen. +++

+++ CADILLAC introduceerde een paar weken geleden de CT4-V en CT5-V. Die krijgen binnenkort gezelschap van dikkere versies. Fans van snelle auto’s zullen daar blij mee zijn, want bovengenoemd duo beschikt over een 4 respectievelijk 6 cilinder motor en dat doet de harten niet echt sneller kloppen. Op de lange termijn zal Cadillac evenwel omgevormd worden tot Tesla tegenhanger. Anders gezegd: het prestigemerk van General Motors gaat in de toekomst premium elektrische auto’s verkopen. Door bij de CT4-V en CT5-V in motorisch opzicht niet al te wild uit te pakken, blijven deze modellen op de thuismarkt relatief betaalbaar en zullen zij aldaar bereikbaar zijn voor een jonger publiek. Ook lopen zij prijstechnisch de toekomstige elektrische modellen niet voor de voeten. Diegenen die perse een Cadillac met V8 motor willen, kunnen straks de CT6 in Blackwing uitvoering bestellen. Deze naam gaat ook gebruikt worden voor de heftigere versies van de CT4 en CT5. Cadillac ontwikkelt momenteel ook V versies van haar bestaande SUV modellen: de XT4, XT5 en XT6. +++

+++ CHINA heeft officieel bevestigd dat zij een mars naar de elektrische en waterstof auto gaat starten. Volgens partijvertegenwoordigers “zullen alle problemen worden opgelost”. De vice-voorzitter van de Nationale Raad voor Beleidsontwikkeling, Wang Gang, heeft bevestigd dat China alles gaat inzetten op elektrisch en vooral waterstof. Hiertoe gaat het land zwaar investeren in deze technologieën. Doel is om met dat geld alle problemen waarmee de brandstofcel nu nog te maken heeft op te lossen. Eerst leek het er op dat China haar kaarten volledig zou inzetten op de elektrische auto. Daartoe werden er verkoopquota vastgesteld voor zogeheten groene personenwagens. Maar de Nationale Raad voor Beleidsontwikkeling is blijkbaar van gedachten veranderd en geeft nu de voorkeur aan waterstof en de brandstofcel. Wang Gang zegt daarover: “Wij moeten een samenleving op waterstof creëren. Wij zullen alle problemen overwinnen die de omarming van de brandstofcelauto hebben gehinderd”. Hiermee wordt ook de vergroening van het productieproces van waterstof bedoeld. China heeft inmiddels haar milieubonus en overheidssteun voor elektrische auto’s op batterijen stopgezet. Het geld dat hiermee vrijkomt, gaat nu gebruikt worden voor de ontwikkeling van waterstof modellen. Doelstelling is om in 2030 minstens 1 miljoen exemplaren in het verkeer te brengen. Dat de liefde voor elektrische auto’s in China is bekoeld, komt waarschijnlijk doordat de voor batterijen benodigde metalen zeldzaam zijn. De reserves in eigen land zijn niet voldoende om een algehele transitie naar accu personenwagens te kunnen voltooien. De vraag is nu of dit ook voor Europa geldt. Zo ja, dan zitten de politici allemaal te slapen … +++

+++ Voor wie droomt van een wedergeboorte van de legendarische CITROEN 2CV is er een teleurstelling: die komt er niet. Dat zegt merkcheffin Linda Jackson. In tegenstelling tot veel andere autofabrikanten weigert Citroën om legendarische modellen te recyclen. Dat sluit een comeback van een moderne interpretatie van de DS dus ook uit. De mening van Jackson om zich niet in te laten met retro modellen, is gebaseerd op het floppen van de e-Mehari; een hedendaagse variant met een elektrische aandrijflijn. Citroën blaast dit jaar 100 kaarsjes uit, maar viert het eeuwfeest niet met moderne interpretaties van klassieke modellen. Dat er voor bepaalde stylingelementen inspiratie wordt opgedaan bij Citroën modellen uit het verleden, sluit Jackson evenwel niet uit. +++

+++ Meer dan de helft van de Nederlanders is bereid om de eigen auto op te geven voor DEEL vervoer. En voor een dergelijke fiets, auto of scooter willen wij ook nog eens betalen: €200 per maand, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Een klein probleem: wij willen het wel, maar dóen het niet. Dat kan evenwel veranderen als alle partijen die staan te popelen, ook daadwerkelijk in de ‘deelmobiliteit markt’ stappen. “Als 15 % van de Nederlanders hiertoe overgaat, zou dat in 1 keer een markt van €4,8 miljard zijn”, zegt onderzoeker Franka Rolvink Couzy, hoofd sector research bij ABN Amro. Zij stelt dat 1 gezamenlijk deelplatform wel eens de oplossing kan zijn. “Stel dat wij een systeem hebben waarbij je verschillende soorten vervoer aan elkaar koppelt, dan zegt 15 % van de Nederlanders direct ja”. Dat blijkt uit onderzoek van bureau PanelWizard onder meer dan 1.000 landgenoten van 18 jaar of ouder. Uit de peiling komt dus naar voren dat een deel van de Nederlanders openstaat voor Mobility as a Service (MaaS). Dat is een vervoersabonnement die toegang geeft tot allerlei vormen van openbaar vervoer. De eis is wel dat het net zo comfortabel moet zijn als autorijden. En daar zit het knelpunt. Ook stellen de deelnemers aan het onderzoek dat het huidige openbaar vervoer te duur is om als vervanging te dienen van een eigen vervoersmiddel. Een meerderheid van deze groep is wel bereid €200 per maand uit te geven aan een MaaS abonnement. In het gunstigste geval, afhankelijk van de locatie, moet men daarmee ook gebruik kunnen maken van deelauto’s, deelscooters en deelfietsen. Wel stelt men dat er geen gedoe mag zijn. Bijvoorbeeld één centrale app voor al die vormen van deelvervoer kan daar voor gaan zorgen. In grote steden is deelmobiliteit al in opkomst met onder meer elektrische scooters die men kan huren via een app. Elders, en dan met name buiten de Randstad, is er echter nog heel wat nodig om MaaS van de grond te tillen. +++

+++ FIAT werkt aan een stekker hybride versie van de 500X. Die krijgt de T4 1.3 Firefly turbobenzine motor als basisunit. Op concernniveau (Fiat Chrysler Automobiles zal de aandrijflijn ook gebruikt gaan worden door Jeep voor de Renegade en Compass, en door Alfa Romeo voor de Tonale. Omdat het gecombineerde motorvermogen nogal van de forse wordt, overweegt Fiat om de na de zomer te introduceren stekker hybride 500X als Sport op de markt te brengen, inclusief aangepaste bumpers, velgen en dubbele uitlaat. Een soort Volvo ‘Engineered bij Polestar’ dus, maar dan anders. Indien de Amerikaanse 500e buiten beschouwing wordt gelaten, dan wordt de 500X T5 Sport de eerste (deels)elektrische auto van het merk. Fiat heeft een flinke inhaalslag te maken op dit gebied. Voor de benodigde stroom heeft het merk met het Italiaanse Enel X en met het Franse Engie een langlopend contract afgesloten. Het is de bedoeling dat deze partners de Wallbox voor in de eigen garage gaan zorgen en toegang gaan verschaffen tot publieke laadpalen. Alleen Enel X zal de komende 2 jaar alvast 700 locaties openen. De in de inleiding genoemde Firefly motor is inmiddels al meer dan 100.000 keer gebouwd in het Poolse Bielsko Biala. Fiat heeft hier ongeveer 1,5 jaar voor nodig gehad. In het Braziliaanse Betim worden de 3 en 4 cilinder motorblokken al wat langer geproduceerd. In het Italiaanse Termoli zal straks een krachtigere 1.5 Firefly van de band gaan rollen. Deze motor wordt 205 pk sterk en is onder andere voor modellen van Alfa Romeo bestemd. +++

+++ Het voorstel van FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) om te fuseren met Renault lijkt nog niet helemaal van de tafel, want de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire geeft aan zeker tijd te willen maken om nieuwe plannen te beoordelen. Er is alleen wel één grote ‘maar’: de alliantie tussen de Franse autobouwer en zijn Japanse branchegenoot Nissan blijft prioriteit nummer 1. Dat zei Le Maire in reactie op een mogelijke fusie tussen Renault en FCA. ”Alleen als niemand meer twijfelt aan de sterkte van het bondgenootschap tussen Renault en Nissan is het mogelijk om de gesprekken over een fusie voort te zetten”, zo stelt de minister. Hij herhaalde daarnaast dat de Franse overheid, die voor 15 % eigenaar is van Renault, de tijd zal nemen om een eventuele fusievoorstel te bestuderen. Topmanagers van FCA, waaronder de hoogste baas Mike Manley, zijn in dit kader op bezoek zijn geweest in Parijs. Het Italiaans.Amerikaanse concern en Renault werken achter de schermen dus aan mogelijkheden om de mislukte fusie nieuw leven in te blazen. De eerste poging daartoe klapte eerder deze maand. Oliemannetje in het proces is Renault bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard die goede relaties met Lingotto heeft. Hij heeft FCA er van overtuigen om opnieuw om de tafel te gaan zitten. Nissan schuift mogelijk in tweede instantie aan. +++

+++ FORD zegt dat sommige huidlotions en zonnebrandcrèmes die op de handen worden aangebracht slecht zijn voor de lederen bekleding van het stuurwiel. Producten die titaniumoxide bevatten, en dat betreft ook insectwerende middelen, kunnen reageren met de natuurlijke oliën van het leer. Het gevolg is scheurtjes of vlekken die zeer moeilijk te verwijderen zijn. Dergelijke klachten kunnen ook ontstaan door ontsmettingsmiddelen. Ford voert momenteel laboratoriumtests uit, waarbij de materialen in het voertuig worden blootgesteld aan temperaturen tot 74 graden Celsius en een hoge dosis ultraviolet. Het doel is om een bekledingtype te ontwikkelen die ongevoelig is voor de schadelijke effecten. Ford wil niet alleen het stuur, maar ook de stoelen en het dashboard beschermen van de nadelige effecten van cosmetica. Aanleiding voor het onderzoek naar de vroegtijdige slijtage van de bekleding is een bijzonder hoog percentage klachten vanuit Turkije. Uiteindelijk bleek dat ethanol de boosdoener te zijn; zeer waarschijnlijk in de vorm van een in dit land populaire desinfecterende handlotion. Ford waarschuwt op een goed moment, want de verwachting is dat de verkoop van dit soort gels in Europa in de komende 6 jaar met 60 % zal toenemen. Mark Montgomery, senior materiaal ingenieur bij de autofabrikant geeft de volgende toelichting: “Zelfs het meest onschuldige product kan problemen veroorzaken wanneer het honderden of soms zelfs duizenden keren per jaar in aanraking komt met bepaalde oppervlakken”. +++

+++ In Nederland rijden er honderdduizenden auto’s rond met GEBREKEN . Sinds 2012 werden ruim 3 miljoen exemplaren teruggeroepen vanwege een mankement, maar daarvan is zeker een kwart nog niet gerepareerd. Dat blijkt uit cijfers van de RDW. Het gaat niet altijd om serieuze gebreken, maar ze zitten er wel tussen, zoals autoruiten die uit een frame kunnen vallen of metaaldeeltjes uit de airbag die los kunnen komen. Kleine gebreken zijn vooral ruitenwissers die niet goed werken of defecte autolampen. Wanneer autofabrikanten een defect opmerken, zijn zij verplicht een brief te sturen naar de eigenaren van het betreffende model. Die zijn echter niet verplicht daar op te reageren, met als gevolg dat er makkelijk doorgereden kan rijden met het mankement. De RAI Vereniging wil dat er strenger wordt opgetreden indien autobezitters geen gehoor geven aan de oproep om hun voertuig te laten controleren, bijvoorbeeld door in het zwaarste geval het kentekenbewijs van de bestuurder af te nemen. +++

+++ De nieuwe Volkswagen GOLF heeft meer overeenkomsten met de modellen van Tesla dan je op het eerste gezicht zou denken. Maar hoewel zijn in heel verschillende autowerelden opereren (qua prijs, prestaties, productievolume, aandrijfwijze, doelgroep etc.) zijn er ook parallellen. Zo kunnen beide ontwerpen ‘via de lucht’ een update ondergaan. Voor Tesla is dit reeds gesneden koek, maar voor Volkswagen nog niet. Sterker nog: kinderziektes in de hiervoor benodigde software zorgen er voor dat de nieuwe Golf later op de markt komt dan gepland. Hij zal anders dan verwacht niet te zien zijn op de tweejaarlijks nationale autoshow van Duitsland, de IAA van Frankfurt, maar pas in het vierde kwartaal worden gepresenteerd, als de eerste exemplaren van de band moeten rollen. De vertraging betekent dat de nieuwe Golf pas begin 2020 leverbaar zal worden. Misschien zelfs nog later, want het is onzeker of alle softwareproblemen in het vierde kwartaal daadwerkelijk opgelost zullen zijn. +++

+++ HULPSYSTEMEN hebben een schaduwkant. En dat komt niet zozeer omdat bijvoorbeeld Autopilot van Tesla niet (helemaal) onfeilbaar blijkt te zijn, maar omdat autorijders niet goed weten voor welke rij taken zij wel op hun voertuig kunnen vertrouwen en voor welke niet. Dat komt ook omdat elke fabrikant zijn eigen benaming voor de systemen hanteert. Het is het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) dat nu aan de bel trekt. Zij namen systemen van verschillende automerken onder de loep, te weten Autopilot van Tesla, Traffic Jam Assist van Audi, Super Cruise van Cadillac, Driving Assistant Plus van BMW en ProPilot Assist van Nissan. In het geval van de rij hulp voor eigenaren van een Model 3, Model S of Model X dacht 48 % hun handen van het stuur te kunnen halen. Veel autorijders weten daarnaast niet dat zij bij adaptieve cruise controle zelf moeten remmen indien het systeem het voertuig voor hen uit het zicht verliest (bijvoorbeeld op een heuvel of in een bocht). Daarnaast is het vaak ook niet duidelijk dat men zelf moet sturen bij Lane Assist als de belijning op de weg niet optimaal is. Volgens de IHSS moeten autofabrikanten beter hun best doen om hun klanten over de beperkingen van hun systemen voor te lichten. Ook in Nederland is het voor veel automobilisten onduidelijk wat de rij hulpen in hun auto precies doen. +++

+++ Het is ondertussen alweer bijna 10 jaar geleden dat HUMMER door General Motors werd opgeheven en stopte met het verkopen van zijn loodzware, benzineslurpende terreinwagens. Aanleiding was het faillissement van het Amerikaanse autoconcern. Maar sindsdien heeft General Motors zich prima weten te herstellen. Er is nu geld om Hummer weer nieuw leven in te blazen. Dit keer in volledig elektrische vorm, want dat is voor elk autoconcern de toekomst. Dat Hummer mogelijk een comeback maakt, kan niet los worden gezien van het verkoopsucces van de Jeep Wrangler. Dat heeft ook tot actie geleid bij Ford, dat de modelnaam Bronco zal afstoffen voor een eigen ruige terreinwagen. +++

+++ Volkswagen claimt dat het accupakket van haar nieuwe elektrische middenklasser, de ID.3 , na 8 jaar of 160.000 kilometer nog minimaal 70 % aan capaciteit zal hebben. Dat klinkt heel behoorlijk, maar concurrent Tesla heeft inmiddels in de praktijk laten zien dat na 250.000 kilometer er gemiddeld nog meer dan 90 % van de originele laadcapaciteit over is. In vergelijking met de Nissan Leaf scoort de Volkswagen ID.3 echter wel beter. Het 30 kWh accupakket uit de elektrische Japanner verliest volgens onderzoek binnen 5 jaar 20 % van zijn opslagcapaciteit. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat dit de vorige generatie Leaf betreft; niet uit te sluiten valt dat het huidige model veel beter scoort. Volkswagen gaat kopers van een ID.3 een 11 kW thuislader aanbieden. Daarmee kan de auto in kortere tijd opgeladen worden. Bij een snellaadstation kan in 30 minuten een rij bereik van 260 kilometer worden ‘bijgetankt’. De ID.3 debuteert als First Edition. Die uitvoering is voorzien van een 58 kWh accupakket, hetgeen goed is voor een actieradius van 420 kilometer. Later volgen een goedkopere 48 kWh versie (330 km rij bereik) en een duurdere 111 kWh variant die 550 km ver kan komen op een volle acculading. modellen. De ID.3 kan als First Edition reeds besteld worden tegen een betaling van 1.000 euro. De productie begint begin volgend jaar en Volkswagen zal de eerste exemplaren vermoedelijk in de zomer van 2020 gaan afleveren. +++

+++ HYUNDAI is druk bezig met de ontwikkeling van de volgende generatie i20. De derde editie zal wederom zijn onderstel delen met de i10, maar krijgt (vanzelfsprekend) grotere afmetingen. Om een bovengemiddeld ruim koetswerk te kunnen creëren, krijgt de nieuwe i20 een relatief hoge bouw. Dat valt met name op in vergelijking met de recent geïntroduceerde Opel Corsa, Peugeot 208 en Renault Clio die allemaal lager zijn dan hun voorgangers. De 3-deurs Coupé versie, die bij de facelift van de huidige uit 2014 stammende i20 vorig jaar werd gesaneerd, keert ook na de generatiewisseling niet terug. Hij krijgt een neuspartij in de stijl van de huidige i30. In tegenstelling tot de Opel Corsa en Peugeot 208 wordt de nieuwe i20 niet leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Wel komt er een hybride versie. Die gaat samen met de eveneens in 2020 verwachte, soortgelijke Renault Clio E-Tech het leven van de Toyota Yaris zuur maken. Die heeft voor wat betreft hybride aandrijving in het B segment (de milde techniek van de Suzuki Swift uitgezonderd) nu nog het rijk alleen. +++

+++ Skoda werkt aan een facelift voor de inmiddels 3 jaar oude KODIAQ . De grote Tsjechische SUV verkoopt nog steeds prima, maar een technische update in de vorm van stekker hybride aandrijving is welkom. In één moeite door met toevoeging van een dergelijke variant aan het gamma zal het front en de achterpartij worden aangescherpt met stijlelementen van de onlangs vernieuwde Superb. Uiteraard zal Skoda ook de rij hulpsystemen en de multimediamogelijkheden moderniseren. De stekker hybride iV variant doet eveneens een beroep op de vernieuwde Superb, maar dan (uiteraard) voor de aandrijftechnologie. Dit betekent een 156 pk sterke 1.4 TSI als basisunit en ter ondersteuning een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk en dankzij een batterijpakket met een capaciteit van 13 kWh krijgt de Kodiaq iV een elektrisch rij bereik van circa 50 kilometer. Op dieselvlak verwachten we de opgeschoonde Evo versie van de 2.0 TDI met 150 pk. Zijn motor is ook zuiniger dankzij de verminderde interne wrijving. +++

+++ LAND ROVER zal binnen 1 jaar een stekker hybride versie van de Evoque lanceren. Die zal worden aangedreven door een 200 pk sterke 1,5 liter 3 cilinder benzinemotor en een elektrisch exemplaar van 109 pk. Land Rover verwacht dat deze versie een derde van de Britse Evoque verkopen voor zijn rekening zal nemen. Pas na 2025, als de volgende generatie Evoque klaar moet zijn, wordt een volledig elektrische versie aan het gamma toegevoegd. Dat Land Rover geen haast maakt, komt doordat topman Ralf Speth debjt dat over 6 jaar nog steeds 70 à 80 procent van de nieuw verkocht auto’s een conventionele motor aan boord zal hebben. Reden is dat volledig elektrische mobiliteit voor veel consumenten simpelweg te duur is, al zal dit probleem minder spelen bij de doelgroep van Land Rover. Maar Speth heeft een punt als hij zegt dat de oplaadinfrastructuur momenteel verre van optimaal is. +++

+++ De M divisie van BMW zou graag een eigen model willen ontwikkelen, produceren verkopen. Dus geen extra sportieve versie van de 2, 3, 4, 5, 8 serie of van een SUV. De M divisie van BMW denkt met een dergelijk model in het assortiment beter te kunnen concurreren met Mercedes-AMG, dat de eigen GT heeft in zowel 2-deurs als 5-deurs vorm. Ook gaat dit merk volgend jaar de Project One verkopen, een exclusieve hypersportwagen. De M divisie van BMW sluit voor haar alternatief (deels)elektrische aandrijving bepaald niet uit. Het model wordt in ieder geval geen hypersportwagen zoals de AMG Project One. Ook krijgt hij geen V12. Deze motor is reeds dood verklaard in München. De beste papieren zijn er voor de 4,4 liter V8 (goed voor maximaal 625 pk) in combinatie met elektrische ondersteuning. Dat moet resulteren in een systeemvermogen van circa 800 pk en dat is voldoende om ook alle modellen van Porsche het nakijken te geven. +++

+++ MAZDA vindt de vrijwel branchebrede toepassing van aanraakschermen in/op dashboard een slechte ontwikkeling. De Japanse autofabrikant vindt een touch screen namelijk onveilig. Mazda geeft de voorkeur aan schermbediening via een aparte knop. Dan kan de bestuurder zijn blik beter op de weg gericht houden, zo leert de ervaring. Bij een touch screen moet hij namelijk meekijken om te zien wat er gebeurt. Ook zijn de aanraakschermen vaak lager geplaatst en dat komt het focussen op wat er op de weg gebeurt ook niet ten goede. Daarnaast heeft onderzoek van Mazda uitgewezen dat bestuurders onbewust langzaam aan het stuur draaien als zij met het touch screen bezig zijn. Om er voor te zorgen dat de bestuurder zijn blik goed op de weg gericht houdt, monteert de Japanse autofabrikant bewust ook eeb optioneel head-up display met een focuspunt op ongeveer 3,5 meter van de bestuurder. Dat aanraakschermen gemeengoed zijn geworden, komt door de grote populariteit val slimme telefoons, die autofabrikanten maar wat graag kopiëren. Audi is zelfs van mening dat een touch screen Android Auto en Apple Car-Play beter laat werken. De grote draaiknop waarmee het MMI infomediasysteem voorheen bediend kon worden, heeft bij de jongste A4 afgedaan. +++

+++ NISSAN werkt aan een nieuwe editie X-Trail. Het huidige model, dat elders in de wereld als Rogue wordt verkocht, staat sinds 2014 in de Amerikaanse showrooms en is in de Verenigde Staten zeer succesvol. De SUV bezette vorig jaar (pick-ups uitgezonderd) de tweede plaats in de verkoopstatistieken van dat land (directe achter zijn concurrent Honda CR-V). Maar in Europa reageert de autoconsument nogal lauw op de X-Trail, reden waarom Nissan de productie van de opvolger niet meer in het Britse Sunderland zal laten plaatsvinden. Op zich is de SUV voor de Nederlandse markt niet te groot, want de autoconsument weet 7-persoons modellen heus wel te waarderen, zo valt af te leiden uit de 1.331 registraties voor de Peugeot 5008 en de 721 bestellingen voor de Skoda Kodiaq in de eerste 5 maanden van dit jaar. Het verkoopresultaat van de Nissan X-Trail (144 stuks) steekt daar schril bij af. Maar een nieuwe ronde biedt nieuwe kansen. Wellicht heeft de nieuwe Rogue / X-Trail meer verkoopgeluk in Europa. Het model wordt in prototypevorm al druk door Nissan getest. De nieuwe, volgend jaar te introduceren Rogue / X-Trail wordt onder andere leverbaar in een stekker hybride versie. De hiervoor benodigde techniek is van Mitsubishi afkomstig, waar Nissan een controlerend belang in heeft. +++

+++ Bernd OSTERLOH , de machtige voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Volkswagen en daarmee ook lid van de Raad van Toezicht van het autoconcern, is in het verdachtenbankje beland. De officier van justitie in Braunschweig heeft bevestigd dat er een onderzoek loopt naar mogelijke fraude door de personeelsvertegenwoordiger. Hij zou, net als hoge vakbond bestuurders bij Volkswagen, te hoge beloningen hebben opgestreken. Osterloh ving €200.000 per jaar plus €550.000 aan bonussen. Dat vonden velen te gortig. Het salaris van de ondernemingsraadvoorzitter is inmiddels teruggeschroefd, maar toch is de Duitse justitie een onderzoek gestart naar 4 topmanagers bij Volkswagen die de beloningen zouden hebben goedgekeurd. Het gaat daarbij onder andere om de huidige en voormalige personeelsdirecteur van de autofabrikant. Osterloh kan zijn handen niet in onschuld wassen want hij was lid van de commissie die over de salarisvergoedingen besliste. Wordt vervolgd. +++

+++ Vanaf 1 juli is het rijden in de binnenstad van PARIJS tussen 8 en 20 uur verboden voor personenwagens met een vignet nummer 4, dat wil zeggen dieselauto’s van voor 2006. Ook tweewielermotoren van vóór 1 juli 2004 zijn in de ban gedaan. Bovendien kunnen degenen zonder vignet, niet langer het Bois de Boulogne, het Bois de Vincennes, of de Périphérique oversteken. Inderdaad, de hele ‘Métropole du Grand Paris’ wordt vanaf 1 juli daarvoor verboden terrein. Dat geldt ook voor voertuigen met een vignet nummer 5. Dit gebied wordt begrensd door de A86 die voor iedereen toegankelijk blijft. +++

+++ PORSCHE houdt er rekening mee dat jouw volgende auto zomaar wel eens elektrisch zou kunnen zijn. Althans, dat is de mening van de Noord Amerikaanse verkoopdivisie, Klaus Zellmer. Hij prijst Elon Musk voor het ontwikkelingswerk dat hij heeft verricht voor de markt, maar ziet nu vooral kansen voor de gevestigde orde in autoland, zoals Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz en Porsche. Zellmer is zo enthousiast over elektrisch rijden, dat hij verwacht dat het binnen enkele jaren gemeengoed geworden zal zijn in het benzineslurpende land. Hij baseert zich op het feit dat de Tesla Model 3 in de Verenigde Staten veel beter verkoopt dan de Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes-Benz C klasse. +++

+++ Eigenlijk zijn de zogeheten zeldzame metalen die gebruikt worden in batterijen helemaal niet zo schaars. Ze vereisen wel intensieve mijnbouw. ROEMENIE heeft daarom besloten om bepaalde win plekken, die al 30 jaar niet gebruikt worden, te heropenen. Dat werd bevestigd door de minister van Economische Zaken, Niculae Badalau. In Frankrijk zijn er ook plannen om mijnen te (her)openen. Daar stuiten de autoriteiten echter op protest van bewoners. Zij vrezen voor hun levenskwaliteit omdat mijnen het landschap aantasten en zowel overlast als vervuiling veroorzaken. De moeilijk te winnen metalen zijn vooral in Zweden en Roemenië te vinden. Het is geen toeval dat Volkswagen zich in het eerste land heeft ingekocht bij accuproducent Northvolt. Ook in Zweden zijn er grote risico’s op verontreiniging van de bodem, de lucht en het water tijdens het win proces. In China, Rusland en in sommige Zuid-Amerikaanse landen zijn de milieunormen minder strikt, wat logischerwijs voor lagere prijzen zorgt. De Roemeense overheid heeft zelfs de ambitie om à la Zweden en Northvolt een eigen batterijfabriek op zijn grondgebied te bouwen. Daarvoor is echter wel veel geld nodig. De kans bestaat dat de Europese Unie daarvoor zijn knip gaat trekken omdat de mijnbouw en productie in Europa van essentiële metalen voor batterijen van elektrische auto’s vanuit geopolitiek en economisch oogpunt strategisch is. China is de onbetwiste leider voor wat betreft de ontginning, maar wordt zich bewust van de milieu-impact. Het kan zijn dat de exportkraan daarom dichtgedraaid gaat worden. +++

+++ Een Praagse rechtbank heeft geoordeeld dat Volkswagen en SKODA over de boeg moeten komen met €20,8 miljoen om een groep door de sjoemeldiesel affaire getroffen eigenaren van een TDI model schadeloos te stellen. Het is de eerste keer in Europa dat zo’n vonnis wordt uitgesproken. Het proces was aangespannen door Safe Diesel dat 2.435 bezitters van een oliegestookte Volkswagen of Skoda vertegenwoordigd. De advocaat van de belangengroep, Frantisek Honsa, is lyrisch over de uitspraak. Niet enkel wist Safe Diesel een compensatie af te dwingen die vrijwel gelijk is aan de compensatie die gedupeerden in de Verenigde Staten kregen, het schept ook een precedent in Europa. Want niet eerder legde een rechtbank hier een compensatie op. Volkswagen is zich een hoedje geschrokken en heeft aangekondigd in beroep te zullen gaan. +++

+++ De Volkswagen Groep heeft een werving en training programma op poten gezet om 5.000 ingenieurs en technici, gespecialiseerd in informatica en SOFTWARE ontwikkeling, aan hun personeelsbestand toe te voegen. De reden is dat het autoconcern een eigen besturingssysteem wil. Dat gaat nu onder de projectnaam ‘vw.os’ ontwikkeld worden. Het is bestemd voor gebruik in alle auto’s van de groep. Momenteel wordt 90 % van de IT systemen van de personenwagens uitbesteed aan externe onderaannemers. Volkswagen wil echter de controle over minstens 60 % van de programma’s terugwinnen. Daarvoor zijn dan wel (meer) eigen programmeurs en ontwikkelaars nodig. In 2025 moeten de genoemde 5.000 ingenieurs en computerspecialisten opgeleid zijn. Ze zullen moeten werken aan besturingssystemen op het gebied van connectiviteit, rij hulpmiddelen, multimedia, infotainment, digitale dashboards, autonoom rijden, prestaties en energiebehoud. Kortom, zo’n beetje alles wat met elektronica in een auto te maken heeft. +++

+++ Volkswagen zal in september op de IAA van Frankfurt de T-ROC Cabrio lanceren. Het model is de spirituele opvolger van de open uitvoering van de Golf en Beetle / Kever. Die krijgen geen opvolger. De Eos trouwens ook niet. Vandaag de dag zweren autofabrikanten bij SUV modellen. In principe met vast dak, maar als er een markt voor is, ook met een stoffen kap. Zoals de T-Roc Cabrio. Dat wordt de enige open SUV op de markt aangezien Land Rover besloten heeft geen vervolg te geven aan de verkooptechnisch niet direct succesvolle Range Rover Evoque Convertible. Nissan ging al eerder onderuit met de Murano Cabriolet. Waarom zou de open T-Roc dan wel een succes worden? Tja, dat is een goede vraag. Misschien omdat de Volkswagen een veel lager prijskaartje krijgt. Bijvoorbeeld de helft van wat de Range Rover Evoque Convertible moest opbrengen, terwijl hij heus niet 50 % minder auto zal zijn. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat de komende 5 jaar rond de 4.000 kantoor en andere niet productie gerelateerde banen schrappen. Eerder werd er nog vanuit gegaan dat er 7.000 arbeidsplaatsen moesten verdwijnen, zo bericht Automobiel Management. Verder zal Volkswagen €4 miljard investeren in digitalisering. Ook wordt het budget voor trainingen met €60 miljoen opgevoerd tot €160 miljoen. Het autoconcern wil taken die handmatig worden uitgevoerd lichter maken door automatisering. Dat zal ook kunnen zorgen voor een verdere versnelling van de productie en een beoogde verhoging van de productiviteit met 5 %. Het banenverlies dat hierdoor optreedt bij de personenautotak van Volkswagen en de componenten divisie zal worden ingevuld door vertrekkende werknemers niet te vervangen. Verder krijgen ouderen de kans om gedeeltelijk met pensioen te gaan. Kostenbesparingen moeten de autoproducent daarbij in staat stellen de transformatie uit eigen middelen te bekostigen. Doel is om in 2022 weer op een operationele marge van minstens 6 % uit te komen. +++

+++ Het Amerikaans technologiebedrijf WAYMO dat zich in het laatste decennium specialiseerde in zelfrijdende auto’s komt eindelijk ook naar Europa. Daarvoor gaat samengewerkt worden met Renault. Waymo wordt, als zusterbedrijf van Google, gezien als één van de bedrijven die de autonome auto kan laten doorbreken. Al in 2009 speelde Google met het idee van een zelfrijdende auto. Met knappe koppen die ook werkten aan Google Streetview en verregaande artificiële intelligentie was een geheim project geboren. Sinds 2016 heeft het project een zelfstandige status bij Waymo. Dit bedrijf is reeds actief met zelfrijdende taxi’s in Phoenix. Deze divisie Waymo One genaamd, slaat nu zijn vleugels uit naar Japan en Europa. Daarvoor is geen betere partner denkbaar dan de Renault – Nissan -Mitsubishi alliantie. Zij zullen gaan experimenteren met autonome mobiliteitsdiensten in Frankrijk en Japan. Het is niet de eerste deal die de automakers met een tak van Google hebben gesloten. Vorig jaar gingen de partijen al met elkaar in zee met het machtige bedrijf om Android in de dashboards van de auto’s van de alliantie te krijgen. Die kunnen wij vanaf 2021 verwachten. Aan de andere kant zit Waymo ook niet stil. Dit bedrijf heeft ook een contract met Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Dit autoconcern gaat nog 62.000 exemplaren van de Chrysler Pacifica aan Waymo leveren. Deze zullen allemaal Waymo’s zelfrijdende hard/software krijgen. +++

 

Reageren is niet mogelijk.