Renault: ook beeldmateriaal vernieuwde Zoé is gelekt

0

Renault heeft deze maand veel last van waterschade want na de Captur is het nu de vernieuwde Zoé, waarvan beeldmateriaal voortijdig op het internet is beland.

De Zoé is inmiddels 7 jaar op de markt en op die leeftijd mag auto doorgaans van zijn pensioen gaan genieten. In het geval van de elektrische Renault ligt dat iets anders, want die heeft zijn ontwikkelingskosten vanwege een trage verkoopstart in 2012 en 2013 nog lang niet terugverdiend. Dus houdt Renault het nu bij een grondige facelift. Er dienen zich weliswaar compleet nieuwe concurrenten aan (Honda E, Mini Cooper S E, Opel Corsa-e en Peugeot e-208), maar de verkopen van elektrische auto’s zitten de laatste tijd dermate in de lift, dat het niet perse noodzakelijk is om nu een compleet nieuw model te presenteren. Daardoor kan Renault nu alsnog de ontwikkelingskosten terugverdienen.

Een facelift betekent dat er vastgehouden wordt voor de basisvorm van de carrosserie. De opfrisbeurt concentreert zich op een nieuwe neuspartij. Ook dat is ‘heel erg facelift’. Voor de rest blijft het koetswerk (vrijwel) ongewijzigd, op nieuwe achterlichtunits na. In het front stelen nieuwe koplampen met LED techniek de show. Daarnaast heeft de bumper een andere indeling gekregen en in het kader van de update monteert Renault hertekende mistlampen. De grille en het merklogo krijgen optische overeenkomsten met de nieuwe Clio.

Inspiratie bij de nieuwe Clio is ook opgedaan voor het interieur van de herziene Zoé. Dat zal bij dit milieuvriendelijke model worden afgewerkt met duurzame materialen. Daarmee is de Zoé in ecologisch opzicht helemaal okay. Een grotere batterijenset van 50 kWh maakt een actieradius van 400 emissievrije kilometers mogelijk. Daarmee stoot de Zoé de Hyundai Kona Electric niet van de rij bereik troon, maar dat heeft voor Renault ook geen prioriteit. Het is volgens Jean-Christophe Kugler, de eerste man van de Europese divise, belangrijker dat er voor een aanvaarbare prijs een actieradius van minimaal 300 kilometer wordt geboden. En in die missie slaagt de (vernieuwde) Zoé met vlag en wimpel, want de instapprijs van de elektrische hatchback gaat niet omhoog.

Overigens heeft Renault wel een compleet nieuw elektrisch model in ontwikkeling, maar die is voor het C segment (een klasse hoger dus) bestemd. Die auto zal worden gebaseerd op een kersvers platform dat ook door alliantiepartners Mitsubishi en Nissan gebruikt gaat worden. Renault wil in 2022 in totaal 8 elektrische modellen in de showroom hebben staan. De vernieuwde Zoé kan met 100 kW CCS2 snel worden opgeladen. Verder wordt de Renault voorzien van rijstrook assistent en actieve cruise controle met stop & go functie.

Reageren is niet mogelijk.