Tesla maakt haar auto’s completer maar niet perse beter

0

Tesla voert ook deze maand een nieuwe prijswijziging door. Er is door de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s gesleuteld aan het aanbod en de prijzen van de Model 3, de Model S en de Model X.

Je zou denken dat Tesla, na het realiseren van een recordkwartaal (waarin meer auto’s dan ooit zijn geproduceerd en geleverd) vasthoudt aan de bestaande, kennelijk succesvolle, succeskoers, maar dat is niet het geval. De fabrikant verandert wederom wat aan haar prijs strategie. Lijdend onderwerp zijn vooral de Model S en de Model X. Tesla zegt dat dit gebeurt om het aankoopproces voor de klant te vereenvoudigen.

De Performance uitvoeringen van de Model S en Model X beschikken voortaan standaard over de Ludicrous Mode. Voorheen was dat een optie van 9.700 euro. Met de Ludicrous Mode is een angstaanjagende acceleratie mogelijk. De sprint naar 100 km/u kost in de Model S namelijk slechts 2,6 seconden. De Tesla Model S Performance kost 104.700 euro.

Bij de prijs van de De Long Range uitvoeringen van de Model S en Model X is adaptieve vering nu inbegrepen. De standaardkleur voor deze grote Tesla types is niet langer zwart, maar wit. Dat houdt in dat er voortaan 800 euro bijbetaald moet worden voor zwarte lak. De Tesla Model S Long Range kost 87.800 euro en heeft een actieradius van 610 km volgens de WLTP meetnorm.

Bij de Tesla Model 3, die in Nederland binnen een maand leverbaar is, is er weinig gewijzigd. De Standard Range Plus kost 47.800 euro en de Long Range 58.300 euro. De Performance uitvoering is meer dan 1.000 euro goedkoper geworden. Tesla vraagt hier nu 63.990 euro voor. De Model 3 Performance heeft een topsnelheid van 261 km/u en zit in 3,4 seconden op 100 km/u.

 

Full Self Driving

Tesla meldt dat de Full Self Driving optie voor het Autopilot systeem op haar modellen vanaf volgende maand 1.000 dollar duurder wordt. Onlangs werd de assistent gammabreed standaard. Daarvoor was eerst een optie van enkele duizenden euro’s. Door het standaard maken van Autopilot gingen de prijzen toen wel iets omhoog, deze stijging was kleiner dan wanneer de optie los besteld zou worden. Maar nu wordt de Full Self Driving optie voor het systeem dus duurder. Deze kost nu nog 6.400 euro. Ondanks de prijsstijging van 1.000 dollar volgende maand, is er volgens Tesla topman Elon Musk sprake van een zinvolle investering omdat auto’s met de Full Self Driving optie volgens hem gestaag meer waard worden. Dat komt omdat een auto met ‘FSD’ volledig zelfstandig kan rijden en dus kan worden ingezet als robottaxi. Daarmee wordt de Tesla een bron van inkomsten voor zijn eigenaar.

Er zitten natuurlijk nog wel wat haken en ogen aan de bewering van Musk. Ten eerste moet Tesla het nog maar voor elkaar krijgen om haar auto’s volledig autonoom te laten rijden, dus zonder bestuurder achter het stuur. Volgens Musk moet dit binnen niet al te lange tijd haalbaar zijn. Het grootste obstakel is volgens hem wetgeving. Daarnaast moet er natuurlijk ook nog bewezen worden dat een volledig autonome, maar dure, Tesla per saldo goedkoper is dan een reguliere auto (bijvoorbeeld een Toyota Prius) met chauffeur. Als Musk gelijk krijgt met zijn robottaxi’s, dan ligt het voor de hand dat Tesla zich minder zal focussen op consumenten. Die kunnen de auto’s dan simpelweg niet meer betalen. De aandacht zal dan verschuiven naar bedrijven en wagenparkbeheerders. Daarmee komt Tesla in het vaarwater van andere initiatieven op het gebied van robottaxi’s, zoals Waymo en Uber.

Op dit moment is de Autopilot een van de meest geavanceerde zogeheten Advanced Driver Assistance System (ADAS) op de markt. Een Tesla kan hiermee op de snelweg vrijwel volledig autonoom rijden, al vraagt het voertuig nog wel om begeleiding van een fysieke bestuurder. Het probleem is alleen dat die bestuurder niet goed weet hoe hij met Autopilot moet omgaan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het systeem één van de meest onduidelijke ADAS op de markt is. Mensen weten niet precies wat ze er van kunnen verwachten. Analisten geven hiervan Tesla de schuld. De autofabrikant zou te onduidelijk over het systeem communiceren.

 

Beurskoers

De aandelenkoers van Tesla zit weer boven de 250 dollar. Het eerste kwartaal verliep moeilijk voor de autofabrikant, maar de periode april t/m juni kon worden afgesloten met een recordproductie (87.048 auto’s, waarvan 72.531 exemplaren van de Model 3) en een idem verkoop (32.800 stuks in juni). Daardoor herstelde de Amerikaanse fabrikant uit Palo Alto van elektrische auto’s zich op de beurs. De aandelenkoers van Tesla zat begin juni nog op 179 dollar; het laagste niveau uit haar nog korte beursgeschiedenis. Maar die is sindsdien gestaag gestegen tot 253,50 dollar. Toch is er niet voor iedereen reden voor feest, want het aandeel was in januari (toen gemeld werd dat Tesla een succesvol vierde kwartaal in 2018 achter de rug had) nog 350 dollar waard. Maar een verdere stijging richting de 260 dollar en meer is niet ondenkbaar aangezien de productiecapaciteit van de fabriek in Californië intussen verhoogd is. Ook in China draait Tesla steeds beter, maar de logistiek vormt daar een potentieel probleem, tenminste als het bedrijf de levertijden (snel de Achilleshiel bij elektrische auto’s) wil inkorten.

 

Bouwkwaliteit

De recordproductie in juni lijkt overigens wel een schaduwrandje te hebben. Enkele werknemers hebben namelijk een boekje open gedaan over de gang van zaken bij Tesla. Zij stellen dat tijdens de productie onder druk van het management afgelopen periode belangrijke stappen zijn overgeslagen teneinde de doelstellingen te kunnen halen.

Het is niet de eerste keer dat Tesla werknemers klagen over de werkomstandigheden bij het bedrijf. Vorig jaar erkende Musk zelf nog dat het opstarten van de productie van de Model 3 “een hel” was geweest. Hij gaf toen toe dat hij het potentieel van robots om deze auto te kunnen bouwen overschat had, waardoor er uiteindelijk veel meer menselijke handarbeid aan te pas moest komen dan voorzien.

Ook nu loopt fabriekspersoneel op hun tandvlees. Zij claimen dat hen van hoger hand opgelegd wordt om plastic onderdelen met scheuren erin (die vooral optreden als het koud is tijdens de nachtproductie, hetgeen vaak het geval is omdat die in een tent plaatsvindt) niet te vervangen, maar in plaats daarvan provisorisch af te tapen. Andere lapmiddelen zijn het afleveren van auto’s waarbij bouten en moeren missen het overslaan van tests om te checken of zij waterdicht zijn en uitschakeling van de ‘factory mode’ (de topsnelheid is dan gelimiteerd tot 10 mijl per uur), om zo raznedsnel naar het volgende station te rijden.

De productieproblemen zouden evenwel tijdelijk kunnen zijn. Een elektrische auto is namelijk technisch veel minder complex dan een exemplaar met een verbrandingsmotor. Zo telt de krachtbron van een BMW liefst 1.200 verschillende onderdelen, terwijl dat bij de elektromotor van Tesla precies 50 zijn. En hoe minder onderdelen er zijn, des te minder er fout kan gaan. Niet alleen bij BMW of Tesla zelf, maar ook bij toeleveranciers. De Duitsers maken gebruik van zo’n 200 verschillende bedrijven voor de bouw van haar motoren. Tesla heeft heel wat minder leveranciers en derhalve ook een eenvoudiger logistiek model. Dat maakt de productie, als het bedrijf van Musk, de fijne kneepjes onder de knie heeft, ook een stuk efficiënter.

 

China en diefstal

In China draait Tesla zoals gezegd steeds beter. Daarom gaat de lokale toeleverancier CFBT de productie van relais die worden gebruikt in de Model 3 verdubbelen van 20.000 stuks naar 40.000 eenheden in augustus. Daarmee kan evenredig de output van de Tesla Model 3 in de Gigafactory in Sjanghai worden opgevoerd.

Maar toch is ook de hemel in China voor Tesla niet onbewolkt. Een werknemer van het bedrijf daar heeft 300.000 stukjes van de Autopilot broncode gestolen. De Chinees, genaamd Guangzhi Cao (hij werkt inmiddels voor een concurrent), ontkent echter dat de ontvreemding heeft plaatsgevonden.

Cao was één van de circa 40 mensen binnen Tesla die toegang had tot de Autopilot broncode. Hij stal circa 300.000 bestanden en mappen. Het vergrijp vond eind vorig jaar plaats. Op 3 januari 2019 nam Cao ontslag, om daarna bij het door Alibaba gesteunde Xiaopeng Motors aan de slag te gaan. Tesla klaagde Cao vervolgens in maart 2019 formeel aan. Xiaopeng Motors speelt uiteraard ondertussen de vermoorde onschuld en zegt geen pogingen te hebben gedaan de geheime informatie van Tesla te verkrijgen, maar het bedrijf heeft natuurlijk wel de schijn tegen. Zeker omdat Xiaopeng Motors ook al beschuldigd wordt van het stelen van documenten van de autonome rij techniek van Apple. De autofabrikanten promoot haar ‘eigen’ assistentiesystemen overigens onder de noemer Xpilot …

 

Reageren is niet mogelijk.