Renault Zoé: wat is er nieuw?

0

Is de modeljaar 2020 uitvoering van de Renault Zoé een gemoderniseerde versie of een compleet nieuw model? Die vraag is aan de orde bij de kennismaking met de tweede generatie van de Franse elektrische hatchback, die in oktober op de markt zal worden gebracht. Om de vraag te kunnen beantwoorden, wordt het nieuwe model naast de oude Zoé gezet om de verborgen talenten van de opgefriste Renault te kunnen ontdekken.

In 2010 startte Renault haar elektrische modellenoffensief met de aankondiging van 4 emissievrije modellen: de Fluence ZE, de Kangoo ZE, de Twizy en de Zoé. Het idee was toen dat dit kwartet in 2020 samen 10 procent van de Renault verkopen voor zijn rekening zou nemen. Wij zitten nu in 2019 en het lijkt er niet op dat dit streefcijfer gerealiseerd gaat worden: momenteel bedraagt het verkoopaandeel van de elektrische modellen namelijk slechts 2,2 procent.

Toch is het niet alleen maar kommer en kwel. De Fluence ZE en Twizy zijn weliswaar geflopt (de eerste is alweer uit productie en de andere gaat een doorstart maken in Zuid Korea bij dochter Renault Samsung Motors), maar zonder de verkoopdoelstellingen op merkniveau te halen, valt een ander model in positieve zin op: de Zoe. Die werd begin 2013 gelanceerd en is in de loop van zijn carrière (waarbij hij een nieuw elektromotoren en een grotere batterijenset kreeg) geëvolueerd tot een solide, goed gerijpte en populaire speler in het marktsegment voor elektrische auto’s. Op Europees niveau is de Zoé goed voor een podiumplaats en in Nederland verkoopt hij elk jaar beter: in 2018 steeg de afzet met bijna een kwart en in de afgelopen 6 maanden nam het aantal registraties zelfs met 50 procent toe. De Zoé neemt daarmee in zij eentje 6,5 procent van de Renault verkopen voor zijn rekening. Niet slecht …

Nu heeft Renault de tweede generatie Zoé gepresenteerd en het plan is om daarmee verkooprecords te breken. Het zal de Franse elektrische auto waarschijnlijk niet lukken om de Tesla Model 3 te verslaan en in 2020, als de productie van de Volkswagen ID.3 eenmaal goed op de rails staat, zal hij ook een zware kluif aan deze Duitser. Maar Renault is van plan om de productie van haar Flins fabriek te verdubbelen. Die doelstelling is verre van onrealistisch gezien de gestaag stijgende populariteit van elektrische auto’s.

Er is een scherp oog nodig om de nieuwe Zoé van de oude versie te kunnen onderscheiden en om te zien wat er gewijzigd is. Aan de voorkant heeft hij een serieuzere uitstraling gekregen. De vernieuwde Zoé lijkt ook minder breed, terwijl de afmetingen identiek zijn. Deze uiterlijke verandering wordt weerspiegeld in nieuwe koplampen met LED techniek (standaard vanaf het eerste uitrustingsniveau Life), een licht geribbelde motorkap en een groter logo. Op de benedenverdieping kreeg de bumper een nieuwe ontwerpbehandeling en zitten er voortaan mistlampen in, terwijl het luchtinlaatrooster (versierd met chromen facetten vanaf het uitrusting niveau Intens) is vergroot.


Aan de achterzijde zijn de wijzigingen nog minimaler: alleen het binnenwerk van de lichtblokken is uiterlijk veranderd met voortaan dynamische richtingaanwijzers à la Audi. In profiel is er sprake van een status quo, afgezien van de mogelijkheid om voortaan te kiezen voor 17 inch velgen in plaats van 16 inch exemplaren. Waarom evolueerde de Zoé zo weinig? Enerzijds omdat het nieuwe CMF-EV platform pas in 2021 gereed zal zijn en anderzijds omdat Renault de investeringen in zijn elektrische modellen nog moet terugverdienen.

De bouwkwaliteit van het dashboard van de eerste generatie Zoe was nooit iets om trots op te zijn, vooral vanwege de teleurstellend goedkoop ogende plasticsoorten. Bovendien was de Renault qua infomedia van meer up-to-date. Zowel het touch screen als de navigatiefunctie liep hopeloos achter bij de concurrentie. Voor de nieuwe Zoé heeft Renault het wiel niet compleet opnieuw uitgevonden. Er is namelijk veel materiaal geleend bij de jongste Clio. Het resultaat is dat klanten niet snel meer zullen klagen omdat de interieurkwaliteit duidelijk is verbeterd.

Het dashboard bevat nu een 10 inch groot digitaal instrumentarium dat standaard is op alle versies. In de middenconsole zit nu een touch screen dat afhankelijk van het uitrusting niveau 7,0 of 9,3 inch groot is. De bediening van de airconditioning vindt plaatst via een apart display met kloeke draaiknoppen. Het is voortaan mogelijk om de telefoon via inductie op te laden en de nieuwe transmissiehendel, ‘e-shifter’ genaamd, oogt veel moderner. De stand waarin de pook staat, is bovendien beter af te lezen: praktisch en elegant. Ten slotte werd de handremhendel vervangen door een elektrisch te bedienen exemplaar.

De lay-out van het dashboard, de modernere bedieningselementen, de digitale displays en het stuurwiel dat ook geleend werd van de nieuwe Clio, zorgen er voor dat er aan boord van de Zoé een frisse wind waait. De nieuwe elektronische architectuur biedt ook extra functies: voorbeelden zijn het Easy Link multimediasysteem, dat automatisch voor een update zorgt, en geavanceerde rij hulpmiddelen zoals een automatische noodremfunctie, een rijstrook assistent, dode hoek waarschuwing, verkeersborden herkenning en automatisch groot licht.

Ten slotte maakt de kwaliteit van de afwerking een grote sprong voorwaarts. De bovenkant van het dashboard is voortaan bekleed met schuimplastic, terwijl er textielelementen werden gebruikt voor de middenconsole. Ook de deurpanelen ogen nu veel netter en hoogwaardiger. Zet je de oude Zoé naast de nieuwe editie, dan is de evolutie duidelijk.

Op de achterbank biedt de vernieuwde Zoé niet meer ruimte dan voorheen. Dat is geen ramp, want 2 volwassenen zullen achterin de elektrische Renault comfortabel kunnen meereizen en genieten van een zachte bank. De aanwezigheid van een tweetal USB aansluitingen kan hun levenskwaliteit aan boord vergroten.

Dezelfde waarneming geldt voor de kofferbak, waarvan het volume identiek is gebleven (339 liter). Renault heeft echter de praktische aspecten verbeterd met een in 2 delen neerklapbare bank (voorheen bestond de rugleuning uit 1 stuk) en een opbergruimte onder de vloer voor de laadkabels.

De Zoé kreeg in april 2018 een nieuwe motor, de zogeheten R110 unit. Met een vermogen van 110 pk biedt hij een krachtige acceleratie en goede wegprestaties. Tijdens de levenscarrière van de eerste generatie werd ook de actieradius vergroot, waardoor je met de Zoé niet verplicht bent tot ritten in en om de stad. Renault heeft nu de Zoé nog beter geschikt gemaakt voor langere ritten en/of snelwegbezoek. Daartoe wordt de R135 motor (met 135 pk) ingehuldigd, die betere acceleratietijden biedt. Zo neemt het versnellen van 80 naar 120 km/u niet langer 9,5 seconden in beslag maar slechts 7,1 tellen.

De batterij is het belangrijkste element van een elektrische auto. Daarom besteedde Renault ook aandacht aan dit onderdeel. De capaciteit is vergroot van 41 tot 52 kWh, hetgeen zich vertaalt in een actieradiuswinst van 70 km. Voortaan kan er (gemeten volgens de WLTP cyclus) 390 km worden gereden op een volle acculading. Voorheen lag de limiet bij 320 km. De ingenieurs van Renault zijn er in geslaagd om de capaciteit te vergroten zonder dat de omvang van de batterij groeide. Wel werd het accupakket 20 kg zwaarder. Hij legt nu in totaal 326 kg in de weegschaal. Dat maakte een versterking van het chassis en van het remsysteem (voortaan monteert Renault ook achter schijfremmen) noodzakelijk. De terugwinning van remenergie werd ook geoptimaliseerd dankzij de nieuwe ‘B’ modus (met de ‘B’ van ‘Brake’), die de vertraging verhoogt zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt.

Het is geen toeval dat Renault het logo op de grille heeft vergroot. De type 2 aansluiting waarmee de Zoé voortaan is uitgerust, is nu gekoppeld aan een tweede Combo CCS (Europese standaard) aansluiting die sneller opladen (150 km in 30 minuten) mogelijk maakt bij gelijkstroom DC terminals tot 50 kW (voornamelijk langs de snelweg). Gebleven is de boordlader van 22 kW voor laden bij een gewone paal. Nieuw is de Easy Connect applicatie voor de telefoon. Daarmee kan men op afstand meerdere vormen van informatie opvragen, zoals het batterijniveau oftewel de beschikbare actieradius, de laadstatus en waar zich langs de geplande route oplaadpunten bevinden. Ook kan er mee geprogrammeerd worden dat de Zoé alleen tijdens daluren oplaadt en dat de verwarming of koeling vast gestart wordt.

De eerste generatie Zoé kost nu minimaal 32.940 euro. Ondanks de extra uitrusting en een grotere batterij belooft de nieuwe editie duidelijk goedkoper te worden. De tarieven worden pas bekend in september, maar de basisprijs zal uitkomen op ongeveer 30.000 euro (inclusief batterij) voor het uitrustingniveau Life. Het gamma omvat daarnaast nog 3 andere luxe gradaties: Zen, Intens en Edition One. De laatste is een extra rijk aangeklede introductieversie die later zal worden vervangen door de Initiale Paris uitvoering.

De nieuwe Zoé biedt dus meer auto voor minder geld. Daarmee volgt hij het voorbeeld van de Volkswagen e-Up, die in verbeterde en gemoderniseerde vorm ook een grotere actieradius biedt, terwijl tegelijkertijd de prijs fors is verlaagd. Blijkbaar is dit voor autofabrikanten een manier om modellen die niet echt okselfris meer zijn concurrerend te houden. Dat is natuurlijk helemaal prima, maar de Zoé heeft ondertussen concurrentie gekregen van een aantal aantrekkelijke nieuwkomers. Uit eigen land is dat de Peugeot e-208. Die oogt anders dan de Renault niet belegen, maar heeft een kleinere actieradius (340 km) en is duidelijk duurder (vanaf 36.250 euro). Prijstechnisch zal de Zoé meer last krijgen van de Opel Corsa-e. Die is technisch identiek aan de Peugeot e-208, maar minder chique en daardoor goedkoper. Hij heeft een vechtprijs van 30.999 euro gekregen. Andere kapers op de kust zijn de Mini Cooper SE (34.900 euro) en de Honda E (prijs nog niet bekend).

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De combinatie van een grotere actieradius, een hoogwaardiger interieur, een gemoderniseerde uitrusting en een lagere prijs zorgt er evenwel voor dat de tweede generatie Zoé een interessante aanbieding blijft. Hij is veel meer geëvolueerd dan op het eerste gezicht lijkt. Aldus bewapend heeft de nieuwe Renault Zoé alles in zich om de favoriete Franse elektrische auto te blijven.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (13)
    8.1

Reageren is niet mogelijk.