Skoda start met de productie van de Kamiq

0

Skoda is begonnen met de productie van haar derde SUV model voor Europa, de B segment Kamiq. Inmiddels lopen de eerste exemplaren van de band in de hoofdfabriek in Mlada Boleslav in Tsjechië. Daar zien ook de Fabia, de Scala, de Octavia en de Karoq het levenslicht.

Er is door Skoda 100 miljoen euro geïnvesteerd om de fabriek geschikt te maken voor de productie van de Kamiq, die gebaseerd wordt op het MQB platform van de Volkswagen Groep. Er kunnen in in Mlada Boleslav dagelijks 400 exemplaren van de compacte SUV van de band rollen. De Kamiq is het zustermodel van de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross, met wie hij bovengenoemd platform deelt, al heeft de Tsjech een grotere wielbasis.

Met de introductie van de Kamiq is het SUV gamma van Skoda, dat ook de Karoq en de Kodiaq omvat, min of meer compleet. Volgens Skoda combineert het model de voordelen van een hoog model met de wendbaarheid van een compacte auto. De Kamiq is 4.241 mm lang, 1.793 mm breed en 1.531 mm hoog. De bagageruimte is 400 liter groot, of 1.395 liter indien de zetels achterin weggeklapt worden.

Net als de Arona en de T-Cross wordt de Kamiq alleen leverbaar met voorwielaandrijving. Het motorenpalet omvat de 1.0 TSI (met 95 of 115 pk), de 1.5 TSI (150 pk), de 1.6 TDI (95 pk) en de 1.0 TGI. De laatste versie is 90 pk sterk en lust zowel benzine als CNG gas. Qua transmissie is er de keuze uit een handbak met 5 of 6 versnellingen en een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling

 

Skoda stuit op grenzen aan de groei

Skoda heeft in de eerste 6 maanden van 2019 wereldwijde 620.900 auto’s verkocht. Dat zijn er 4,9 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder, toen er 652.700 stuks over de toonbank. Skoda wijdt de afzetdaling aan de Chinese markt, waar het merk rake klappen kreeg. Er konden in het Aziatische land in de eerste 6 maanden 125.900 auto’s worden afgeleverd en dat waren er 23,9 procent minder dan vorig jaar. Alle andere afzetmarkten waren bij elkaar goed voor een lichte verkoopgroei van 1,6 procent. Een uitschieter is Rusland, waar 9,6 procent werd geplust en 39.800 auto’s aan de man werd gebracht.

De Octavia voert de wereldwijde verkoop ruimschoots aan met 185.700 verkochte exemplaren (-11,9 procent). Daarna volgen de Fabia (97.400 eenheden; -7,5 procent) en de Rapid (77.700 stuks; -23,4 procent). De Karoq wist het podium bijna te bereiken met 73.700 verkochte exemplaren; deze SUV ging 47,2 procent vaker over de toonbank dan vorig jaar. Van de kakelverse Scala zijn al 7.400 stuks verkocht.

Het succesnummer, de Octavia, wordt later dit jaar vervangen door een geheel nieuwe generatie. Dit model voerde ook in Nederland in de eerste 6 maanden van dit jaar de verkooplijst van Skoda aan met 3.279 registraties. Daarna volgen de Fabia (1.787) en de Karoq (1.325). De Scala is tot nu toe 94 keer op kenteken gezet. Aanzienlijk meer in trek waren de Kodiaq (983 registraties) en de Superb (916). De Kamiq (zie ook derde afbeelding) arriveert in het najaar in de Nederlandse Skoda showrooms.

 

Reageren is niet mogelijk.