PSA zet mes in Chinese autoproductie

0

Oplopende verliezen dwingen PSA en Dongfeng in China tot een ingrijpende sanering. De fabriek in Wuhan gaat dicht en een andere productiefaciliteit wordt verkocht.

Dongfeng Peugeot Citroen Automobiles (DPCA), de joint venture van de autofabrikanten PSA en Dongfeng, gaat duizenden banen schrappen in China. Dit hebben de topmannen van beide concerns, Carlos Tavares en Zhu Yanfeng, eind vorige maand beslote, zo blijkt uit een intern document dat naar de pers is gelekt. Daarin valt te lezen dat de joint venture het verlies wil beperken nu de Chinese economie steeds verder afkoelt.

Het personeelsbestand van DPCA zal dit jaar krimpen van 8.000 tot 5.500 werknemers. Binnen 3 jaar moeten nog eens 4.000 banen verdwijnen. Tavares en Zhu sluiten de Wuhan 1 fabriek en herontwikkelen deze productielocatie in een commercieel partnerschap met de lokale overheid. De Wuhan 2 vestiging wordt verkocht.

PSA kampt in China al 4 jaar met dalende verkopen. Dat kan niet los worden gezien van het feit dat ook in dit land de auto’s met de Franse slag gebouwd worden. De Chinese autoconsument neemt daar geen genoegen mee. De Franse fabrikant heeft inmiddels 400 miljoen euro afgeschreven op haar belang in DPCA, dat nu wordt gewaardeerd op 500 miljoen euro. De verkoop van de joint venture daalde vorig jaar in China met 62 procent tot 251.700 eenheden. In 2014 verkochten de Franse automerken Citroën, DS en Peugeot nog 731.000 voertuigen.

Vorig jaar alleen al zouden de Fransen 300 miljoen euro op de Chinese activiteiten hebben moeten toeleggen. Daarom heeft Tavares besloten om hard in te grijpen. Zhu zou akkoord zijn gegaan met bovenomschreven ingrepen. Een woordvoerder in Parijs wil de berichten niet bevestigen: “Wij werken samen met onze partners om de prestaties van onze gezamenlijke activiteiten in China te verbeteren”.

Met deze overeenkomst komen de 2 autofabrikanten weer tot elkaar. Volgens 2 bronnen bij PSA was Tavares aanvankelijk van plan om uit de 27-jarige samenwerking met Dongfeng te stappen of zelfs het Aziatische land helemaal te verlaten. Een bron binnen PSA, die anoniem wil blijven, heeft gezegd dat “wij op een haar verwijderd zijn van vertrek uit China. Het is heel serieus!”.

De Chinezen, die een belang van 12,2 procent in hun Franse collega hebben, willen mogelijk hun aandelenpakket geheel of gedeeltelijk verkopen. Dongfeng behoort samen met de Franse overheid en de familie Peugeot nu nog tot de grootste aandeelhouders van PSA. Het belang van 12,2 procent heeft momenteel een waarde van 2,2 miljard euro. Dongfeng zou hierover in gesprek zijn met meerdere kandidaten. De Chinese automaker wil op deze manier profiteren van de toekomstige consolidatie in de autobranche. PSA nam in dit kader zelf in 2017 de Opel / Vauxhall divisie van General Motors over.

Reageren is niet mogelijk.