Volwassen maar fantasieloos: test Skoda Kamiq

0

Waarom de korte test?

Na de Kodiaq en de Karoq komt Skoda nu met de Kamiq. Dit nieuwe model rondt de SUV familie van het Tsjechische automerk naar onderen af. Technisch is de voorwiel aangedreven Kamiq nauw verwant aan de Arona en T-Cross van de zustermerken Seat en Volkswagen, maar de maatvoering is duidelijk groter.

Alledrie de modellen vallen in het B SUV segment. Skoda is rijkelijk laat met het betreden van deze autoklasse, maar het merk wil alsnog profiteren van de grote vraag naar dergelijke auto’s. De Tsjechen dachten de gevestigde orde (Renault Captur en Peugeot 2008) op achterstand te kunnen zetten door in hetzelfde segment een duidelijk grotere auto aan te bieden, maar die vlieger gaat niet meer op. De tweede generatie van de Franse SUV modellen zijn namelijk duidelijk gegroeid. De troefkaart van een ruimer interieur kan Skoda dus niet meer uitspelen. Maar wie weet heeft hij andere kwaliteiten.

Wat voor auto is het?

De Kamiq is duidelijk herkenbaar als Skoda. Het is optisch niet alleen het kleine broertje van de Karoq, maar kort door de bocht zou je hem ook kunnen bestempelen als een opgehoogde Scala. Conform de laatste modetrend bestaat de frontverlichting uit meerdere lagen. De koplampen kunnen daarbij worden uitgerust met LED techniek. Nieuw voor Skoda zijn de ‘dynamische’ richtingaanwijzers à la Audi. Die bevinden zich samen met de dagverlichting een etage boven de koplampen.

In vergelijking met de Seat Arona en Volkswagen T-Cross heeft de Kamiq een 10 centimeter langere wielbasis. Ten opzichte van bovengenoemde, nieuwe Peugeot 2008 en Renault Captur zet hem dat (misschien) niet meer op voorsprong, maar in vergelijking met de zustermerken kan Skoda als vanouds zichzelf op de borst kloppen omdat zij ‘veel voor weinig’ zou bieden (oftewel het grootste ruimteaanbod).

Dat merken vooral de achterpassagiers als zij instappen in de Kamiq. Die handeling vergt niet alleen weinig inspanning, maar gezeten op de achterbank zullen zij constateren dat er voor hun benen en knieën royaal plaats is. Het optionele panorama glasdak (groot, maar zonder opening mogelijkheid) versterkt het ruimtelijke gevoel nog eens extra. De maatvoering van de Kamiq is 4241 x 1793 x 1559 mm.

Minder opvallend is het formaat van de kofferbak: 400 liter. Die capaciteit zal doorgaans weliswaar voldoende zijn, maar zet de concurrentie niet op achterstand. Wellicht doet de optioneel elektrische bediening van de achterklep dat wel. Gelet op de royale beenruimte achterin zou het slim zijn geweest als Skoda de Kamiq zou leveren met een verschuifbare achterbank, zodat men indien gewenst het kofferbak volume zou kunnen vergroten, maar dat is helaas niet het geval. Een gemiste kans. Zelfs een in 3 delen (40:20:40 verhouding) neerklapbare leuning zit er bij deze Tsjechische SUV niet in. Klanten moeten het doen met een in 60:40 verhouding opgedeelde leuning. Leg je die plat, dan kan je voor 1.395 liter aan spullen in de Kamiq vervoeren.

Gelukkig biedt de Kamiq in andere opzichten wel diverse slimme (merkkarakteristieke) details, zoals een paraplu in het portier van de bestuurder. Verder doet het dekseltje van het ruitensproeiervloeistof vat als je het omkeert dienst als trechter. Op de deuren zitten uitklapbare kunststof stootlijsten die bescherming bieden tegen beschadiging als er een object (muur, boom, paal, andere auto) wordt geraakt.

Daarvoor dient wel te worden bijbetaald overigens. Dat geldt ook voor de neerklapbare leuning van de bijrijderstoel. Indien men hiervoor opteert (altijd doen, want het kan reuze van pas komen), dan kan je echter niet ook nog de lederen meubilairbekleding aanvinken. Jammer. Men zal dus een keuze moeten maken tussen ‘functioneel’ en ‘mooi’.

Is het wat?

Het is de hoogste tijd om naar voren te verhuizen en achter het stuur plaats te nemen. De markant gevormde motorkap ligt goed in het zicht. Ook de achterzijde van de Kamiq is dankzij de smalle raamstijlen en derde zijruit goed te overzien. Het dashboard is een 100 procent kopie van de boordplank van de Scala. Zelfs de zitpositie doet aan dit zustermodel denken omdat de stoelen slechts 4 centimeter hoger staan. Samen met een tot 19 centimeter vergrootte grondspeling moet dit volgens Skoda voldoende zijn om een ‘SUV gevoel’ op te roepen. Die extra bodemvrijheid is overigens te danken aan grotere wielen en langere veren plus schokdempers. Voor wie vaak op onverharde wegen op pad is, levert Skoda tegen meerprijs een kunststof bodem beschermplaat. Maar je zult het daar zonder vierwiel aandrijving moeten doen. Die techniek is net als bij de Arona en T-Cross niet leverbaar.

De deurgrepen voelen weliswaar solide aan, maar zijn vervaardigd van hard en krasgevoelig plastic waardoor ze toch niet lekker in de hand liggen. Gelukkig is dat eigenlijk de enige haar in de soep bij de kwaliteitsindruk. Die is over het algemeen in orde. De cabine is erg praktisch ingericht met in totaal 26 liter aan opbergvakken. In de deuren kunnen 1,5 liter grote flessen worden opgeborgen.

Los van het harde plastic op de deurpanelen maakt de cabine zoals gezegd een hoogwaardige indruk. Dat is enerzijds te danken aan het zachte, met schuim gevulde bekledingsmateriaal op de bovenkant van het dashboard en aan het (optionele) volledig digitale instrumentarium. Ook in andere opzichten is de Kamiq helemaal bij de tijd want hij kan geleverd worden met adaptieve cruisecontrole. Verder is het infomediasysteem voorzien van een groot aanraak scherm en krijg je via een internetverbinding op de actuele verkeerssituatie gebaseerde navigatie instructies voorgeschoteld. Dat is in deze klasse geen vanzelfsprekendheid. Van Apple CarPlay kan je ook gebruik maken zonder dat je hiervoor een kabel hoeft te gebruiken om jouw telefoon met het infomediasysteem te verbinden. Skoda biedt binnenkort zelfs een digitale spraakassistent à la MBUX van Mercedes aan. Die luistert naar de naam Laura.

In de testauto ‘functioneerde’ Laura nog niet, maar bij gebruik van de startknop werd er wel direct gereageerd. Dat meldt zich de bekende, één liter grote driecilinder turbo benzinemotor met 115 pk (er is ook een 95 pk versie). Elders in Europa wordt de Kamiq ook geleverd als 116 pk sterke 1.6 TDI maar het is zeer twijfelachtig of die onze kant op wordt gehaald aangezien er ook geen soortgelijke dieselversie van de Scala is. Later volgt nog een 1.5 TSI viercilinder met 150 pk. Die kan net als de geteste 1,0 liter uitvoering tegen meerprijs worden gecombineerd met een 7-traps automaat met dubbele koppeling (een handgeschakelde 6-bak s standaard). In de pijplijn zit ook een 1.0 TGI aardgas uitvoering die goed is voor 90 pk. Tijdens de test viel de 115 pk sterke benzinemotor vooral op door zijn onopvallendheid. De direct ingespoten driecilinder houdt zich akoestisch zeer decent op de achtergrond en heeft niet al te veel moeite om de 1,25 ton zware Kamiq met de rest van het verkeer mee te laten zwemmen. Hij hangt goed aan het gas. De DSG automaat van de testauto wisselt daarbij soepel van versnelling. De transmissie laat zich via schakel flippers handmatig aansturen.

De besturing heeft een andere overbrengingsverhouding dan in de Scala en reageert voldoende direct op commando’s. Ook op de hoeveelheid feedback valt niks aan te merken. Koerswisselingen worden vlot uitgevoerd zonder dan de Kamiq zich nerveus gedraagt. Trap je hem op zijn staart, dan word je alsnog op een karakteristiek driecilinder geluid getrakteerd. Een stijvere stabilisatorstang en een versterkte achteras verhinderen effectief dat de Kamiq ondanks zijn hogere zwaartepunt meer om zijn lengteas rolt dan de Scala. Onder de streep betekent dit dat de Skoda op bochtenrijke trajecten voldoende rij plezier biedt, ook als de asfaltkwaliteit niet optimaal is.

Naden en gaten worden door de vering weliswaar niet onder het tapijt geveegd maar zij zijn niet in storende mate in het interieur merkbaar. Tegen meerprijs kan de Kamiq geleverd worden met een sportonderstel waarbij de grondspeling met 10 millimeter verkleind wordt. In Sport modus hebben de dempers dan een stuggere afstelling en neemt de mate van stuurbekrachtiging af. Een noodrem assistent is net zoals rijbaan bewaking standaard. Tegen meerprijs kan de Kamiq geleverd worden met dode hoek waarschuwing en met een beschermengel die ingrijpt als jij bij het achteruit parkeren passerend verkeer over het hoofd dreigt te zien. Weet je van jezelf dat jij een brokkenpiloot bent, dan is er wat voor te zeggen om zijairbags achterin op de optielijst aan te vinken.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar de verwachting is dat de Kamiq circa 800 euro duurder wordt dan de vergelijkbare Scala. Dit betekent een instaptarief van 22.690 euro voor de 95 pk sterke Active uitvoering. Ter vergelijking: de simpelste Volkswagen T-Cross kost met dezelfde aandrijflijn (waaronder een handgeschakelde 5-bak) 22.620 euro. Voor hetzelfde geld krijg je bij Skoda dus een grotere en (voor de achterpassagiers) ruimere auto. De T-Cross beschikt wel echter wel over een verschuifbare achterbank.

Meer optische flair, en vermoedelijk minstens net zo ruim, zijn de tweede generatie Peugeot 2008 en Renault Captur. Omdat het merk met de leeuw premiumaspiraties heeft, zal haar SUV duidelijk duurder worden dan de Kamiq (al krijg je dan ook een 1,2 liter grote motor van 100 pk), terwijl de SUV met wybertjeslogo waarschijnlijk een paar honderd euro goedkoper wordt in 1.0 TCe uitvoering.

De Kamiq neemt binnen de Skoda de rol van 'kleine SUV' op zich, maar voelt heel volwassen aan en rijdt ook zo. Dat er een nauwe verwantschap is met de Scala, is geen verrassing. Op zich is de Kamiq zijn meerprijs ten opzichte van dit familielid wel waard, maar het is een gemiste kans dat hij geen variabeler in te delen interieur heeft. Dat is met name voor een autofabrikant die zich wil onderscheiden met praktische en doordachte auto's ronduit teleurstellend.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (27)
    5.3

Reageren is niet mogelijk.