Potentieel succesvoller dan de Golf: test prototype nieuwe Skoda Octavia

0

Kort na de onthulling van de nieuwe Golf door Volkswagen, kondigt Skoda de komst van een kersverse editie van de Octavia aan. Appels vallen nooit ver van de boom, dus ook beide presentatiedata verschillen niet hemelsbreed, al moeten wij voor het officiële debuut wachten tot 11 november.

Een select aantal autojournalisten kon echter nu al rijden het een gecamoufleerd prototype van de nieuwe Octavia. Daarvan lees jij hier het test verslag. Skoda pakt het dus voor wat betreft de onthulling van haar nieuwe C segment middenklasser iets anders aan dan moederbedrijf Volkswagen met de jongste Golf. Dat er qua PR uit de pas wordt gelopen, is begrijpelijk. Want de Octavia is voor Skoda zo mogelijk misschien nog wel belangrijker dan de Golf voor Volkswagen. Het model heeft een verkoopaandeel van ruim 30 procent en is goed voor 50 procent van de bedrijfswinst. De Octavia is in diverse Europese landen segmentleider of überhaupt de best verkocht auto. In de eerste 9 maanden heeft de Octavia aan populariteit amper ingeboet en dat is knap voor een model waarvan de derde generatie in zijn laatste levensjaar zit.

Dat er voor zijn opvolger gekozen is voor een zorgvuldige evolutie van het bestaande design is dan ook begrijpelijk. Blijkbaar beschikt de Octavia over een succesformule waarmee voorkomen wordt dat zij, anders dan veel andere conventionele middenklassers, door de SUV van de kaart wordt geveegd. Wat dat geheime recept dan is? Eigenlijk heel simpel: bovengemiddeld veel interieurruimte en kofferbak capaciteit bieden. Dat maakt een auto tegelijkertijd erg praktisch. Als je van een Golf overstapt op een Tiguan, dan krijg je geen 380 liter aan bagageruimte maar 615 liter. Maar waarom zou de Octavia rijder dat doen? Die krijgt in het nieuwe, hier in prototype vorm geteste, Combi model 640 liter kofferbak capaciteit. Dat verklaart waarom de Skoda nog steeds als zoete broodjes verkoopt.

Voor de Tsjechen is er dus absoluut geen reden om de Octavia opzij te schuiven. Volkswagen heeft dit bij de Golf wel enigszins gedaan want op de IAA van Frankfurt, één van de belangrijkste Europese autotentoonstellingen, diende alle aandacht uit te gaan naar de volledig elektrische ID.3 . Skoda komt zelf ook met een emissievrij model, maar die zal de Octavia qua media-aandacht noch prijsstelling voor de voeten gaan lopen. Dit betekent dat de Tsjechische middenklasser zijn successtory kan voortzetten. Jij zal in dit test verslag kunnen lezen dat de nieuwe Octavia niet of nauwelijks wat fout doet en dus haar bestaande cliëntèle niet van zich zal vervreemden. Of dat ook voor de Golf geldt, is twijfelachtig. Die raakt sowieso de fans van de elektrische versie kwijt. En van de 3-deurs uitvoering. En van de Sportsvan. Skoda snijdt niet in het aantal modelvarianten van de Octavia.

Dat juist de nieuwe Octavia Combi in prototype vorm kon worden getest, is geen toeval. Die carrosserievariant is namelijk bijzonder populair in Europa en in sommige landen goed voor een verkoopaandeel van 90 procent. Van alle voor onze hele marktregio geproduceerde exemplaren van de Octavia is tweederde een Combi. In het C segment is de concurrentie moordend, maar Skoda lijkt boven dat gevecht om de kopersgunst te staan door simpel de grootste kofferbak in zijn klasse te bieden: 640 liter. Daar hebben de Ford Focus Wagon, de Hyundai i30 Wagon, de Kia Ceed SW, de Opel Astra Sport Tourer, de Peugeot 308 SW en de Renault Mégane Estate geen van allen van terug. En het is nog maar de vraag of de nieuwe Golf Variant (waarvan het niet eens zeker is of hij wel komt) aan de bagageruimte capaciteit van de Tsjech kan tippen. De eerste slag om de verdediging van het territorium van de Octavia Combi heeft Skoda dus al gewonnen.

De nieuwe Octavia kon (kort) worden getest in Toscane. De conclusie in het kort: de vierde generatie zal er in slagen om de huidige klantenkring niet van zich te vervreemden want hij doet niks (wezenlijks) fout. Sterker nog: de toevoeging van stekker hybride varianten (met 204 pk of 245 pk) aan het motorengamma zal Skoda extra kopers kunnen opleveren. Dat geldt ook voor de versie die overweg kan met aardgas; de 130 pk sterke 1.5 TGI. De vierde generatie Octavia staat op een evolutie van het bekende MQB platform. De update wordt gekenmerkt door nieuwe bekabeling, waardoor de hoeveelheid elektronica kan worden uitgebreid en er snellere systemen geïnstalleerd kunnen worden om data door te geven. Dat komt de hoeveelheid rij hulpsystemen ten goede. Nieuw is Travel Assist, dat bestaat uit adaptieve cruise controle en een spoorassistent. Door de samenwerking van deze 2 systemen ontstaat er de Traffic Jam Assist, dat de Octavia in files kan besturen. Daar komt nog Emergency Assist bij, dat de Skoda braaf langs de kant van de weg parkeert als de bestuurder onwel wordt. Verder kan de Tsjech worden voorzien van Pre-Crash voor & achter, dat de kans op letselschade bij de inzittenden bij een onvermijdelijke aanrijding minimaliseert door de ramen te sluiten en de gordels extra stevig aan te spannen.

De veiligheidsuitrusting van de nieuwe Octavia is dus helemaal bij de tijd en ook in andere opzichten heeft de Skoda een inhaalslag gemaakt. Zo zijn LED Matrix koplampen optioneel leverbaar, kunnen telefoons via inductie opgeladen worden en staan er zaken op de optielijst als Head-up display, een digitaal instrumentarium, een extra groot (10 inch) centraal geplaatst aanraakscherm en stembediening voor het infomedia systeem. Het is ook mogelijk om naderhand nog bepaalde functies bij te kopen, zoals navigatie. Ook kunnen alle instellingen opgeslagen worden in een persoonlijk profiel in een Cloud en vervolgens ‘opgehaald’ worden wanneer men in een andere Skoda (met de juiste software) rijdt. Helemaal bij de tijd is de nieuwe Octavia ook al je kijkt naar net aantal USB-C poorten (5 stuks), waaronder 1 bij de binnenspiegel zit (ongetwijfeld bedoeld voor wie graag met een dashcam onderweg is).

Het benzinemotoren aanbod bestaat uit 3 en 4 cilinders met vermogens van 110 tot 245 pk (de laatste is bestemd voor de Octavia RS). Alle uitvoeringen met DSG automaat zijn voorzien van milde hybride techniek. Op dieselvlak zijn er enkel 2,0 liter grote 4 cilinders van 115 pk tot 200 pk. Van deze motoren zijn er 5 die minder dan 100 gram CO2 per km uitstoten. Gemiddeld is de emissiewaarde met 14 procent gedaald in vergelijking met de vorige generatie. De uitstoot reductie is niet in de laatste plaats te danken aan de sterk verbeterde stroomlijn van de Octavia. De vierde generatie heeft in dit opzicht een mooie vooruitgang geboekt: bij de Combi daalt de luchtweerstand van een Cw-waarde van 0,31 naar 0,26 en bij de liftback van 0,26 naar 0,24.

Er kon kennis worden gemaakt met 2 aandrijfversies: de 1.5 TSI met handbak en de 2.0 TDI Evo met DSG automaat. De laatste krachtbron werd onlangs onder de motorkap van de vernieuwde Superb geïntroduceerd. Beiden zijn goed voor 150 pk. De 2.0 TDI is voor de Nederlandse markt inmiddels niet meer zo interessant en dat is jammer, want in vernieuwde vorm heeft de krachtbron een heel prettig karakter want hij is bijzonder stil, romig en trillingvrij. Bovendien kan hij dankzij AdBlue toevoeging als ‘schoon’ worden bestempeld. De DSG automaat van de geteste Octavia 2.0 TDI heeft voortaan een bediening die geschiedt volgens het ‘shift by wire’ principe, oftewel zonder mechanische verbinding. Het voordeel is dat kan worden volstaan met een schakelaar die heel weinig ruimte in neemt (waardoor er plek is voor een extra bergvak) en de bediening in de toekomst ook door een computer kan worden uitgevoerd als de autonome rij techniek daar straks rijp voor is. De ‘shift by wire’ techniek heeft helaas geen invloed op de schakelwijze van de automaat. Die is weliswaar soepel, maar soms reageert de DSG automaat wat traag. Met de bediening van de handbak van de geteste 1.5 TSI versie van de Octavia (stevig en soepel) is daarentegen niks mis. De benzinemotor is krachtig genoeg, maar door de lange overbrengingsverhoudingen zal er af en toe wel teruggeschakeld moeten worden. Dan valt op dat de Skoda ook in deze aandrijfvorm zeer stil is, want de benzinemotor is ook bij hogere toerentallen niet hinderlijk aanwezig.

Minstens zo interessant is het rijgedrag. De besturing voelt veel aangenamer aan dan voorheen dankzij nieuwe software voor de elektrische bekrachtiging. Dat zorgt voor een natuurlijker stuurkarakter. De installatie werkt zwaarder, waarbij de ‘Normal’ stand vergelijkbaar is met de ‘Sport’ setting van de vorige generatie Octavia. De remmen zijn krachtig en bijtgraag, hetgeen erg geruststellend is. Tegelijkertijd blijven ze gemakkelijk te doseren. Op de wegligging valt niets aan te merken: de nieuwe afstellingen, de grotere wielen (met een diameter van 665 in plaats van 645 millimeter; op de testauto voorzien van banden in de maat 225/48 R18) en de afwezigheid van een multi-link achteras (die zwaarder en minder gunstig voor de stroomlijn is dan het gemonteerde torsiestaaf exemplaar (alleen de Octavia RS en de vierwiel aangedreven varianten krijgen volledig onafhankelijke achterwiel ophanging), maken de Octavia tot een plezierige om mee te rijden op de pokdalige wegen van het testparcours. Dat de oneffenheden keurig glad konden worden gestreken, is de danken aan het vrij zacht afgestelde onderstel. De Skoda doet geen enkele moeite om sportief over te komen. Sommige autorijders zullen de bediening daardoor te afstandelijk vinden, maar voor wie op zoek is naar een gezinswagen met een dynamisch weggedrag heeft de Volkswagen Groep de Seat Leon. Maar voor de doorgaans praktisch ingestelde kilometervreters uit de Octavia doelgroep is de hoge mate van comfort wel zo fijn.

Aan het eind van de testdag kon de Octavia Combi (die eerder dan de liftback op de markt komt) stilstaand, ontdaan van alle camouflage, te bewonderen. Zowel het carrosseriedesign als het interieur. Dat leverde wel en geen verrassingen op. Ook de vierde generatie Octavia is onmiskenbaar een Skoda, voortaan met kleine styling trekjes van de Superb. Daardoor ziet hij er mooier en duurder uit dan voordien. Ook het interieur is sterk opgewaardeerd en misschien nog wel gezelliger en ‘warmer’ dan de cockpit van de nieuwe Golf dankzij een geslaagde combinatie van leer, stof, Alcantara, carbon en zelfs hout. Het ziet is heel mooi uit en het kwaliteitsgevoel benadert dat van de meest prestigieuze merken van de Volkswagen Groep zoals Audi en Porsche. De basisopzet is identiek aan die van de jongste Golf en dit betekent dat de middelste ventilatieroosters voortaan onder het aanraakscherm zitten. Net als bij het oude model kan de koper genieten van diverse zogeheten Simply Clever vondsten, zoals een ruitenkrabber achter de tankklep en een paraplu in de deur van de bestuurder.

Horizontale lijnen in het dashboard moeten de boordplank optisch breder doen lijken. Wat (ook) opvalt, is het sterk gereduceerde aantal bedieningsknoppen. Alleen de meest belangrijke functies kan men nog op de klassieke, fysieke manier activeren. De rest zit onder, of links van, het centraal geplaatste touch screen. Het nieuwe, uitgebreid verstelbare 2-spaaks stuurwiel doet denken aan de vorige generatie Mercedes-Benz S-klasse. De configuratie van het optionele digitale instrumentarium kan plaatsvinden middels fraaie knoppen op het stuur. De optionele Comfort stoelen zitten perfect, al staan ze misschien wat hoog. De standaard zetels zijn iets lager gemonteerd.

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Ja, ook de nieuwe Skoda Octavia gaat een groot succes worden. Misschien gaan zijn verkoopresultaten zelfs die van de jongste Volkswagen Golf overschaduwen. De laatste zal interne concurrentie ondervinden van de elektrische ID.3, met name op markten in Noord West Europa. De Skoda Octavia, die traditioneel (ook) elders zeer goed scoort, is vooralsnog minder gevoelig voor de transitie naar elektrisch rijden. Hij kan zoals gezegd ook nieuwe klanten aantrekken. Fans van stekker hybride modellen bijvoorbeeld, of autoconsumenten die rijden op aardgas prefereren.

Maar meer dan ooit zal de nieuwe Octavia ook Audi en Volkswagen rijders kunnen verleiden (als die voorbij het, onterecht, minder sterke merkimago van Skoda kijken), of huisvaders die het wel een beetje gehad hebben met de relatief onzuinige SUV. Al met al biedt de vierde generatie flink meer dan zijn voorganger. Niet alleen qua ruimteaanbod, maar vooral op het gebied van kwaliteitsbeleving en hightech. Het enige kritiekpunt op deze Skoda blijft het misschien iets te ingetogen design. Maar blijkbaar wil de consument dat zo. Skoda heeft het wel geprobeerd met modellen die buiten de lijntjes kleuren, zoals de gedurfd en originele Roomster en Yeti, maar die waren lang niet zo succesvol.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (17)
    7.3

Reageren is niet mogelijk.