Waarom Fiat Chrysler met PSA wil fuseren

0

Er is een nieuwe megafusie in de autowereld in de maak. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wil zijn krachten bundelen met PSA, het concern achter Citroën, DS, Opel / Vauxhall en Peugeot.

Nadat een deal met Renault eerder dit jaar mislukte, wil FCA nu fuseren met PSA. Het Italiaanse / Amerikaanse autoconcern minder afhankelijk worden van de Noord Amerikaanse markt, waar nu vrijwel al het geld wordt verdiend. Ook wil FCA een inhaalslag maken op het gebied van elektrische auto’s en techniek waarmee voertuigen zelfstandig kunnen rijden. PSA heeft ruim 2 jaar geleden succesvol Opel / Vauxhall opgeslokt en dat smaakt naar meer, al gaat het dit keer dus niet over een overname maar om een fusie. Het Franse autoconcern is al bijna 30 jaar niet meer actief op de Noord Amerikaanse markt. FCA zou het merk Peugeot kunnen helpen met een comeback. De Fransen dromen al sinds 2016 van een terugkeer naar de VS. Zij openden in 2018 een kantoor in Atlanta met het oog op de voor 2026 geplande nieuwe aanval op de Amerikaanse markt, maar wat daar concreet gebeurt, is een goed bewaard geheim.

Een fusie met FCA kan PSA daarnaast de door haar felbegeerde schaalvoordelen opleveren die noodzakelijk worden geacht om te overleven op de automarkt. Het Italiaanse / Amerikaanse autoconcern is momenteel ruim 20 miljard euro waard op de beurs en het Franse bedrijf 22,5 miljard euro. Laatstgenoemde heeft een jaaromzet van 75 miljard euro, waarvan 58 miljard in Europa. Het Italiaanse / Amerikaanse autoconcern zet 100 miljard op jaarbasis om, waarvan een vijfde in Europa. Samen verkochten zij vorig jaar 8,7 miljoen auto’s. De 2 ondernemingen leveren gebundeld een autogigant op met een waarde rond de 43 miljard euro. De gezamenlijke verkoop van 8,7 miljoen auto’s is goed voor de vierde plaats in de mondiale statistieken, net voor General Motors die vorig jaar 8,4 miljoen exemplaren wist te slijten. Het gat met de podiumspelers is overigens nog wel substantieel. Volkswagen verkocht vorig jaar 10,8 miljoen voertuigen, ongeveer evenveel als de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi Motors. Toyota produceerde 10,6 miljoen wagens.

Er zou inmiddels een voorstel op tafel liggen voor een deal die volledig in aandelen afgehandeld wordt. PSA baas Carlos Tavares zou als CEO de leiding krijgen over het fusiebedrijf. John Elkann, het hoofd van de Agnelli familie die de Italiaanse / Amerikaanse onderneming controleert, zou president-commissaris worden. Bronnen geven aan dat de gesprekken soepel verlopen, maar dat er nog niks in beton is gegoten en dat andere opties nog overwogen kunnen worden. Eerder dit jaar, in juni, werd er zoals gezegd nog gesproken over een mogelijke bundeling van de krachten tussen FCA en Renault. Dat fusieplan sneuvelde nadat Renault er niet in was geslaagd steun te krijgen van haar Japanse alliantiepartner Nissan. Ook de Franse overheid lag dwars en had te veel noten op zijn zang. Die heeft 15 procent van de aandelen Renault in handen en daarmee een belangrijke stem.

De laatste jaren is FCA vrijwel voortdurend op zoek geweest naar mogelijkheden om financieel meer armslag te krijgen zodat er extra investeringsruimte gecreëerd kon worden. Maar Ford, General Motors noch Volkswagen gingen in op de avances van het Italiaanse / Amerikaanse autoconcern. Ook de naam PSA is in dit verband al eens gevallen. Afgelopen voorjaar verschenen er berichten in de media dat FCA met het Franse bedrijf in gesprek was over een samenwerking in Europa om zo de investeringen voor nieuwe (elektrische) modellen en schonere verbrandingsmotoren te kunnen delen. Maar de familie Agnelli wenste toen niet betaald te worden in aandelen PSA. Daardoor ketste een fusie af. Nu lijken de Italianen alsnog eieren voor hun geld te kiezen en zijn aandelen PSA geen obstakel meer. In een goed huwelijk is het nou eenmaal geven en nemen.

Autofabrikanten staan onder grote druk om te innoveren, ook met zelfrijdende voertuigen. Om de hoge kosten van de benodigde investeringen te delen, worden traditionele rivalen gedwongen tot samenwerken. Op het gebied van bedrijfswagens werken FCA en PSA al jaren samen middels een joint venture. Maar de banden zijn losser geworden sinds Fiat voor haar Talento zaken doet met Renault. De Ducato deelt zijn platform (en productielocatie) nog wel met de PSA bedrijfswagens Citroën Jumper en Peugeot Boxer. Dit modeltrio komt uit de Italiaanse fabriek in Val di Sangro.

De PSA Groep is niet alleen het moederbedrijf van Citroën, DS, Opel / Vauxhall en Peugeot, maar ook van Free2Move en autoverkoopplatform Spoticar. Onder de paraplu van FCA vallen de merken Abarth, Alfa Romeo, Chrylser, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia (voor wat het nog voorstelt), Maserati, Mopar, RAM, SRT, Comau en Teksid. De kans van slagen voor een fusie met PSA lijkt nu groter, omdat met name het Italiaanse / Amerikaanse autoconcern dringend een partner nodig heeft om noodzakelijke stappen te zetten op het gebied van elektrificatie. Tegelijkertijd zou PSA het niet kunnen verkroppen als Renault er alsnog vandoor gaat met de FCA bruid / buit. Deze rivaal van het door Tavares geleide bedrijf heeft, net als de Franse overheid, onlangs nog verklaard te hopen op voortzetting van de fusiegesprekken. Maar zoals de kaarten nu liggen, vissen zij achter het net. De Franse overheid zal overigens ook bij de huidige fusiebesprekingen weer een sleutelrol spelen omdat zij ook 14 procent van de aandelen PSA in handen heeft.

Volgens analisten van financieel persbureau Bloomberg ligt een fusie tussen FCA en PSA voor de hand. “Het is een combinatie die een Europese krachtpatser zou creëren die kan concurreren met het Volkswagen concern. Uit bovenstaande alinea valt af te leiden dat het merkenportfolio minimaal vergelijkbaar is. De eerder genoemde beurswaarde van het fusiebedrijf van 43 miljard euro is vergelijkbaar met die van Honda. FCA is zoals gezegd al langer op zoek naar een partner om (stekker) hybride en elektrische technologie van te lenen, omdat de CO2-deadline (1 januari 2021) nakend is. Er werd zelfs met Hyundai gesproken over samenwerking. FCA loopt zelf hopeloos achter met de elektrificatie van haar modellen gamma. Volumemerk Fiat heeft nog geen emissievrije auto in massaproductie. PSA heeft wel een platform dat geschikt is voor elektrische modellen. Voorbeelden zijn de DS 3 Crossback E-Tense, de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208 / e-2008.

Zowel Tavares als zijn CEO collega bij FCA, Mike Manley, hebben zelf maanden geleden al bevestigd in gesprek te zijn. Vooral het Italiaanse / Amerikaanse autoconcern is zich er al lange tijd van bewust dat zij eigenlijk te klein is om de drastische transformatie die voor de auto-industrie op de agenda staat en de wereldwijde concurrentieslag op eigen kracht aan te gaan. De voorganger van Manley, wijlen Sergio Marchionne, was een uitgesproken voorstander van een fusie, maar kreeg dat vermoedelijk vanwege zijn enorme ego niet voor elkaar. Manley vertoont minder haantjesgedrag en lijkt het prima te vinden om onder Tavares de tweede viool te gaan spelen.

Voor ons zijn met name de consequenties van een eventuele fusie voor de Europese automarkt interessant. PSA is sinds de overname van Opel / Vauxhall nu de nummer 2, achter het machtige Volkswagen concern. Met die positie kan het Franse bedrijf zich goed staande houden, terwijl het kwakkelende Fiat juist terrein verliest. Samen zouden FCA en PSA uitkomen op 22,2 procent marktaandeel. Ter vergelijking: het Volkswagen concern was in de eerste 9 maanden van dit jaar goed voor 24,4 procent. Europese autoriteiten die de marktbewerking bewaken, zullen dus geen bezwaar maken tegen de fusie. Maar in Frankrijk ligt de zaak aanzienlijk gevoeliger want daar komt het fusiebedrijf uit op 36 procent marktaandeel.

Wat modellen betreft is er deels (natuurlijk) sprake van een overlap in het aanbod (zoals bij de Fiat 500X en de Peugeot 2008), maar PSA maakt tot nu toe geen overtuigende progressie met haar premium merk DS; zeker niet op exportmarkten. Wat dit betreft hebben Alfa Romeo, Jeep en Maserati veel meer potentieel. PSA werd eerder genoemd als koper voor het in onrustig vaarwater verkerende Jaguar Land Rover, maar met FCA als fusiepartner heeft zij dit merkenduo niet meer nodig om haar premium ambities te realiseren.

Zowel voor PSA als FCA is China geen land waar momenteel grote verkoopsuccessen worden geboekt, om het zachtjes uit te drukken. Wellicht zijn zij in vergelijking met General Motors, Toyota en Volkswagen een maatje te klein. Een krachtenbundeling kan ook hier voor meer slagkracht zorgen. PSA heeft dankzij een alliantie met de Chinese autoproducent Dongfeng (tevens voor 14 procent aandeelhouder van het Franse bedrijf) ook toegang tot de Chinese markt en dat is iets waar FCA grote belangstelling voor heeft.

Als Tavares de leiding krijgt over het fusiebedrijf, dan zal hij voortvarend te werk gaan bij de integratie en het wegsnijden van onnodige kosten. In de zomer van 2017 nam PSA zoals gezegd Opel / Vauxhall van General Motors over. Vriend en vijand zijn sindsdien verrast door het tempo waarin de Fransen dit merkenduo weer winstgevend wisten te maken. Dat lukt in een recordtijd. Al in 2018 werden er weer resultaten met zwarte inkt geschreven. Dat was veel sneller dan ook PSA zelf had verwacht. Ook maakt het door Tavares geleide Franse bedrijf indruk met de winstmarges die de Franse merken uit de portefeuille (en dat met name Peugeot) weten te realiseren. Daar is men bij FCA vast ook jaloers op. PSA kijkt op haar beurt met dollartekens in haar ogen naar het Amerikaanse dealernetwerk van de beoogde fusiepartner.

Reageren is niet mogelijk.