Stellantis: e-DCT hybride transmissie komt begin 2023

0

De Stellantis fabriek in Metz bereidt zich voor om vanaf begin volgend jaar de nieuwe hybride transmissie van het autoconcern te gaan produceren; dit als onderdeel van een joint venture die werd opgericht met Punch Powertrain.

De innovatieve elektrische automatische transmissie die ontwikkeld is door PSA en toeleverancier Punch Powertrain werd al lang geleden aangekondigd, namelijk in 2018. De geboorte heeft dus veel tijd nodig. Maar langzaam maar zeker dienen de weeën zich aan: de fabriek in Metz bereidt zich voor om hem vanaf begin volgend jaar in serie te kunnen produceren.

StellantisEdctTransmissieHybride3

Hoewel milde hybridisatie (MHEV) steeds vaker voorkomt, ontbreekt het nog steeds bij alle merken die tot de voormalige PSA Groep behoorden: Peugeot, Citroën, DS en Opel. Deze 4 autofabrikanten bieden alleen oplaadbare modellen (PHEV) aan, een veel duurdere oplossing die is voorbehouden aan het hogere segment. Citroën, DS, Opel en Peugeot hebben weliswaar allemaal volledig elektrische B segment modellen in hun gamma, maar die zijn ook vrij duur en niet per se geschikt voor alle klanten.

Om deze tekortkoming te compenseren, is het kwartet niet tevreden met het snel toevoegen van een dynamo/starter en een 48 Volt batterij. Het zal ook van de gelegenheid gebruik maken om hun eerste automatische transmissie met dubbele koppeling aan te bieden, als onderdeel van een joint venture die is opgericht met de machinefabrikant Punch Powertrain. Een keuze die ook ingegeven werd door de weigering van de Japanse leverancier Aisin om PSA toe te staan ​​de huidige e-EAT8 automaat onder licentie te produceren, zoals dat wel het geval is voor de EAT6 unit.

De ontwikkeling van de ‘e-DCT’ automaat is inderdaad ingewikkeld gebleken. Met zijn 2 overbrengingsverhoudingen en zijn enkele as waarmee geen versnelling vooraf kan worden geselecteerd, is zijn werking totaal anders dan die van de DSG, DKG of andere PDK’s. Maar de fabriek van Metz spreekt van een “opvoering van processen en teams” die verantwoordelijk zijn voor de productie en bevestigt dat het “begin 2023” deze geëlektrificeerde transmissie zal gaan produceren. Er is zelfs al een ambitieuze gekwantificeerde doelstelling gesteld: tegen eind 2024 moet de productiecapaciteit 600.000 stuks per jaar bedragen. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de nieuwe versnellingsbak niet alleen gebruikt zal worden om de 1.2 PureTech motor van milde hybridisatie te voorzien (waarbij zijn debuut in 2023 zal worden gecombineerd met de presentatie van de vernieuwde 208 of 508). De e-DCT unit zal op termijn namelijk ook de klassieke 8-traps automatische transmissie van de Japanse Aisin vervangen in de plug-in hybride modellen van de PSA Groep. Deze wijziging staat gepland voor in 2024 en zal worden gecombineerd met de introductie van een compleet nieuwe 1,6 liter PureTech benzinemotor die momenteel door Opel ontwikkeld wordt.

StellantisEdctTransmissieHybride

Ondanks de afwezigheid van een krachtige batterij kunnen de aanstaande MHEV versies over korte afstanden zonder zonder ingeschakelde verbrandingsmotor rijden. Weliswaar slechts met zeer lage snelheden, maar toch. Deze mogelijkheid bieden de Jeep Renegade, de Fiat modellen Tipo plus 500X en de Alfa Romeo Tonale sinds kort ook, maar dan met een elektromotor in een conventionele versnellingsbak met dubbele koppeling van Getrag oorsprong. Deze 2 takken van de Stellantis Groep, nu verenigd, zullen dus op papier een vrij gelijkaardig resultaat bereiken met totaal verschillende technische oplossingen en partners. Toch is er geen sprake van een van deze geavanceerde projecten in het kader van schaalvoordelen geschrapt gaat worden!

Het valt nog te bezien of de Punch-PSA versnellingsbak zal kunnen overtuigen achter het stuur en of hij het verbruik effectief zal verminderen zoals de technische oplossingen van Toyota, Honda of de grote rivaal Renault-Nissan. Maar zelfs als het qua rijplezier wel snor zit bij de toekomstige 1.2 PureTech modellen, is het niet gegarandeerd dat de e-DCT automaat een lang leven beschoren is. Dat komt door de stevige fabricageprijs van deze transmissie waar intern bij de PSA Groep nogal over wordt gemopperd. Zozeer zelfs dat het idee om het E-Tech systeem van Renault te gebruiken ooit bij PSA de ronde deed. Maar de grote baas, Carlos Tavares, sprak snel zijn veto uit: aankloppen bij deze rivaal voor het gebruik van diens hybride techniek zou te veel gezichtsverlies betekenen …

 

Reageren is niet mogelijk.