Kan je beter geen tweedehands Peugeot of Citroën met 1.2 Puretech motor kopen?

0

Net als de Renault 1.2 TCe motor, die eerder vandaag op deze website werd besproken, heeft de 1.2 Puretech 3-pitter van Peugeot SA, die onder vele motorkappen aanwezig is, in de loop van de tijd een zeer slechte reputatie verworven. De distributieriem blijkt namelijk letterlijk en figuurlijk de zwakste schakel te zijn. Maar zijn er nog andere nadelen? En doe jij er daarom verstandig aan om auto’s met deze krachtbron links te laten liggen? Dat zijn zomaar wat vragen die Autointernationaal nu gaan beantwoorden.

Is de aanschaf van een tweedehands Peugeot / Citroën / DS die is uitgerust met de 1.2 Puretech motor wel een goed idee? De nieuwste generaties verkleinde motoren, scherp en krachtig in verhouding tot hun cilinderinhoud en uitgerust met geavanceerde systemen voor verontreinigingsbeheersing, hebben mensen altijd bang gemaakt vanwege hun onbetrouwbaarheid. En hoewel de meeste uiteindelijk geen catastrofale problemen opleveren, zijn er enkele die in feite berucht zijn gebleken, of zijn geboren met aanzienlijke gebreken. In dit kader werd eerder al Renault’s 1.2 TCe unit onder de loep genomen. Het is de afgeslankte motor die de meeste problemen heeft en daarom is het misschien niet toevallig dat ook de 1.2 Puretech krachtbron van Peugeot SA in het verdachtenbankje is beland.

CitroënPureTech

De 1.2 Puretech motor van de autofabrikant die tegenwoordig Stellantis heet: wat zijn de zorgen? Om te beginnen moet worden opgemerkt dat de problemen met deze krachtbron alleen worden waargenomen bij de 110 pk turboversie (motorcode EB2 DT HNZ) evenals diens 130 pk afgeleide (EB2 DTS HNY). De atmosferische versies van 82 pk blijven officieel gespaard van de ellende. Maar dit sluit het risico niet volledig uit, er zijn ook klachten over de turboloze uitvoering, maar die vallen echter niet op door een abnormale frequentie.

Het grootste probleem betreft de voortijdige slijtage van de distributieriem, die uiteenvalt en waarvan de loskomende deeltjes het smeercircuit kunnen verstoppen, evenals dat van de rembekrachtiging. Dit gebeurt het vaakst op eenheden die jaarlijks weinig kilometers afleggen, en vooral in de stad. Om precies te zijn, deze korte runs, met frequente stops & starts, zorgen er voor dat de motorolie wordt verdund door druppeltjes onverbrande brandstof, die langs de wanden van de cilinders naar beneden komen. Zo wordt de verslechterde olie agressief en schurend voor de distributieriem, die erin baadt (het is een distributieriem met oliebad smering). De binnenzijde, bestaande uit een strook versterkende stof, valt uiteen en de stukjes gaan de motorolie te vervuilen en mogelijk ook de vacuümpomp en de magneetkleppen van de variabele timing. Verder kunnen de deeltjes het filter van de oliepomp verstoppen.

CitroënPureTech2

De gevolgen zijn legio: als de vacuümpomp verstopt raakt, kan de rembekrachtiging wegvallen en dat levert grote problemen op, zoals iedereen zich kan voorstellen. Er is dan een enorme kracht nodig om te remmen. Ook kunnen er smeringsproblemen (verlies van oliedruk) of vervuiling van de nokkenassen en kleppen worden waargenomen. Vanwege door dit risico op verlies van de werking van de rembekrachtiging werd Peugeot SA / Stellantis gedwongen om een terugroepactie op te starten. Dat gebeurde in november 2020 en omvat bijna 500.000 auto’s wereldwijd. De modellen van Peugeot die terug moeten hebben als interne code ‘JZR’ en die van Citroën / DS worden aangeduid met ‘HFC’. Het gaat daarbij om tussen maart 2013 en april 2017 geproduceerde exemplaren. Na deze laatste datum heeft PSA de distributieriem gewijzigd, waardoor het probleem is opgelost.

Tijdens de terugroepactie worden controles uitgevoerd van de breedte van de riem en van het oliepomp filter. Alleen als de riem wordt afgekeurd, wordt deze evenals de vacuümpomp vervangen. Als bovendien het oliepomp filter een beetje verstopt is, wordt deze schoongemaakt. Dan zal het magneetventiel van de oliepomp worden vervangen, de magneetventielen met variabele timing worden schoongemaakt (of vervangen), de holle schroef van de turbosmeerbuis worden vervangen en natuurlijk de vacuümpomp worden vervangen. Als het filter volledig verstopt is, wordt ook de oliepomp vervangen. Ook zal dan de motorcomputer opnieuw worden geprogrammeerd om zo de werking van het remhulp systeem te verbeteren en om elk risico op vermindering of verlies van remkracht te voorkomen. Houd er rekening mee dat de auto tijdig het waarschuwingslampje voor oliedrukverlies zal inschakelen om aan te geven dat er een ​​probleem is.

CitroënPureTech3

Na deze terugroepactie hadden uiteindelijk slechts 6 procent van de teruggeroepen auto’s last van een kapotte riem, zo laat Peugeot SA / Stellantis weten. Maar de auto’s die op de datum van de terugroepactie niet door de dealer werden geïnspecteerd, hebben het probleem helaas later ondervonden. Om dit te ondervangen, hebben Peugeot, Citroën en DS de onderhoudsintervallen verlaagd. Zo zijn vanaf december 2020 de controles jaarlijks geworden voor modellen die minder dan 10 km per dag en minder dan 15.000 km per jaar rijden, en de vervanging van de distributieriem moet om de 6 jaar of 100.000 km gebeuren in plaats van 10 jaar en 180.000km.

Voor modellen die zijn teruggeroepen, is de operatie voor de klant geheel kosteloos; dit is altijd het geval tijdens een terugroepactie vanwege een veiligheidsissue. Maar sommige exemplaren ondervonden het probleem na de terugroepactie, of zaten niet bij de 500.000 auto’s die terug moesten naar de werkplaats. Vanaf januari 2021 heeft Stellantis daarom een ​​ondersteuningsnetwerk opgezet, waarbij alle kosten worden gecompenseerd voor de betrokken merken indien het probleem van een kapotte riem vóór de autoleeftijd van 6 jaar of vóór 100.000 km optreedt.

PeugeotHoofdShowroom

Is hiermee de kous af? Niet echt, aangezien de getuigenissen over problemen bij auto’s van een later bouwjaar talrijk zijn. Zelfs de nieuwe 208 en 2008 kunnen het probleem hebben. Moet je dan wel een tweedehands Stellatis auto kopen die is uitgerust met de 1.2 Puretech motor? Objectief gezien is het probleem minder wijdverbreid dan dat van Renault’s 1.2 TCe unit. En PSA / Stellantis reageerde sneller en duidelijker. Daardoor is er tegenwoordig bij een teruggeroepen exemplaar, en zolang het onderhoud regelmatig en volgens de aanbevelingen van de fabrikant wordt uitgevoerd, geen groot risico meer bij het kopen van tweedehands. Op nieuwere modellen, zoals de nieuwste 208 of 2008, bestaat het risico op problemen met de distributieriem, maar die kans is niet groot. En Stellantis betaalt dan de kosten als dit gebeurt vóór 6 jaar of 100.000 km. Het is alleen belangrijk om voor het onderhoud bij het officiële dealernetwerk te blijven en de aanbevelingen naar de letter op te volgen.

Een teer punt zijn de auto’s die zijn geproduceerd tussen maart 2013 en april 2017, die zijn teruggeroepen, maar als “onaangetast door het probleem” worden beschouwd. Deze hebben een verhoogd risico dat het probleem alsnog optreedt waardoor er een vroegtijdig einde aan het voertuig kan komen. Dit zijn auto’s waarvan de distributieriem goed moet worden gecontroleerd, het liefst door een officiële dealer. Maar nogmaals, als het onderhoud volgens de aanbevelingen is gevolgd, zal het Stellantis merk elk mogelijk probleem moeten oplossen, binnen de grenzen die zijn vastgelegd. Althans, dat is de theorie, want soms moet je hard vechten met de klantenservice, wanneer het onderhoud buiten het dealernetwerk van Stellantis is gedaan. In ieder geval kan jij als koper het risico bespreken dat de aankoop van een dergelijk model met zich meebrengt en dienovereenkomstig onderhandelen over de prijs. Maar de strijd belooft zwaar te worden.

Crossland18.jpeg

Het is in ieder geval absoluut noodzakelijk om een ​​perfect onderhouden model te kopen, indien mogelijk via het dealernetwerk van Stellantis. Dit maximaliseert de kans dat er goed voor gezorgd wordt als het probleem zich door pech voordoet. Het gaat dus om auto’s met de 1.2 Puretech turbomotor van 110 pk of 130 pk. Alle mogelijke modellen lopen risico: Bij Citroën zijn dat de tweede en derde generatie C3, de tweede generatie C4, de tweede generatie C4 Picasso, de C4 Cactus, de tweede en derde generatie Berlingo, de C3 Picasso, de C3 Aircross en de C4 Space Tourer. Bij DS gaat het om de 3 Crossback en de eerste generatie ‘4’. Bij Peugeot lopen de eerste en tweede generatie 208 risico, dezelfde edities van de 2008, de tweede generatie van de 308 plus de Partner, de Rifter, de eerste en tweede generatie 3008, dezelfde edities van de 5008 en bij Opel de Crossland X, de Grandland X, de jongste Corsa en de actuele Mokka. Ook een Toyota kan onder het distributieriem probleem lijden: de ProAce City.

Reageren is niet mogelijk.