In detail live: de nieuwe Skoda Octavia

0

Skoda heeft de vierde generatie Octavia klaar. Die wordt wederom leverbaar als liftback en Combi. De technische bouwstenen van de nieuwe Octavia zijn vrijwel identiek aan die van de kersverse Volkswagen Golf VIII.

Het autoconcern uit Wolfsburg heeft de nieuwe Volkswagen Golf nog maar net gepresenteerd of de volgende kaskraker krijgt nu alle schijnwerpers op zich gericht: maak kennis met de nieuwe, inmiddels alweer vierde, generatie van de Skoda Octavia. De Tsjechen tonen in hun thuisbasis Mladá Boleslav niet alleen de vlot gelijnde liftback, maar onthullen tegelijkertijd de praktische en ruime Combi. Van de eerste 3 generaties Octavia heeft Skoda reeds 6,5 miljoen exemplaren verkocht.

De nieuwe Octavia ziet er chique uit. Hij mixt designelementen van zijn kleinere broer Scala met die van de onlangs opgefriste Superb. Met zijn nieuwe lijnenspel vangt de Octavia IV een stuk minder wind, waardoor de luchtweerstand coëfficiënt bij de liftback daalt van 0,26 naar 0,24, en bij de Combi zelfs van 0,31 naar 0,26. LED koplampen met matrix techniek zijn optioneel. Hetzelfde geldt voor LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers. De nieuwe Octavia is in liftback vorm 4,69 meter lang. Daarmee is hij met 1,9 centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Bij de Combi bedraagt het lengteverschil 2,2 centimeter.

In de breedte zijn zowel de liftback als de Combi 1,5 centimeter forser geworden (voortaan 1,83 meter). Uiteraard zijn dit soort wijzigingen in de maatvoering nauwelijks met het blote oog te zien, maar wat wel direct opvalt is de sterk aangezette schouderlijn, het gemeen ogende front en de coupéachtige daklijn. De wielbasis is met 2,69 meter identiek aan de as afstand van het oude model. Desondanks groeide de beenruimte voor de achterpassagiers ten opzichte van de derde generatie tot 78 millimeter.

Vanwege de technische verwantschap met de achtste generatie Golf, maakt ook de nieuwe Octavia wederom gebruik van het modulaire MQB platform. Voor beide auto’s (en straks ook voor de nieuwe Audi A3 en Seat Leon) is de architectuur evenwel flink gemoderniseerd. Met name met de elektrische componenten maakt de Skoda een grote sprong voorwaarts. Zo is het CAN bus systeem vervangen door het nieuwe CAN FD protocol, waarmee verzamelde rij data sneller naar de (deels eveneens nieuwe) veiligheid assistentiesystemen gestuurd kunnen worden.

Het dashboard is voortaan voorzien van een tweetal digitale 8,25 inch displays (optioneel is 10,25 inch mogelijk). Ook zij zijn exponenten van de technologische en elektronische revolutie. Het infomedia systeem draait op de MIB3 programmatuur van de Volkswagen Groep en laat zich desgewenst bedienen via de stem. Het bijbehorende aanraakscherm lijkt enigszins los van de boordplank te staan en dient ook gebruikt te worden voor de temperatuurregeling. Het optionele 10,25 inch touch screen is voorzien van een aantal handige functies. Zo bevat hij onder meer ‘gesture control’ (gebarenbediening), een digitale spraakassistent en een zogeheten touch control slider. Daarmee kan men met één aanraking van het scherm diverse belangrijke functies bedienen.

Apple CarPlay en Android Auto ontbreken uiteraard niet, maar het valt op dat conventionele USB poorten niet aanwezig zijn. Dat zagen we ook al bij de Scala. Skoda verwacht namelijk dat wij in de nabije toekomst allemaal overschakelen naar USB C poorten. In totaal herbergt het interieur daar 5 stuks van, waaronder 1 boven de binnenspiegel voor de dashcam. Mocht jij daar niet mee uit de voeten kunnen, dan levert Skoda nog altijd een adapter. Keyless Entry is voortaan standaard en een andere Octavia primeur is de elektronische handrem.

Het dashboard bevat veel componenten van de jongste Volkswagen Golf, inclusief een 10,25 inch groot digitaal instrumentarium (optioneel), een grote multimediamodule en een minimalistische, korte selectiehendel voor de automatische transmissie. Er is bij dit ontwerp geen fysieke verbinding meer met de DSG bak. Dankzij deze zogeheten drive-by-wire techniek, een primeur voor Skoda, kon er in de middentunnel een extra bergvak worden gecreëerd.

Het genoemde digitale instrumentarium is beslist een aanrader, want via het stuurwiel kan men daarmee namelijk inzoomen op navigatiekaarten. Dat is een handige functie aangezien er hiervoor niet langer gebruik gemaakt hoeft te worden van het touch screen op de middenconsole.

Opvallend is ook het nieuwe optionele stuurwiel, dat voortaan van slechts 2 spaken is voorzien. Het kan tegen meerprijs worden voorzien van verwarming. Het 2-spaaks stuurwiel doet denken aan de vorige generatie Mercedes-Benz S-klasse. Standaard is een ‘regulier’ exemplaar met 3 spaken. Skoda rust de Octavia, ongetwijfeld tegen betaling, ook uit met sfeerverlichting. Die komt beschikbaar in 10 kleuren en is niet alleen in het dashboard, maar ook in de deurpanelen verwerkt. Eveneens optioneel is een 4,2 inch groot Head-up display dat ook kleuren weergeeft.

Een hoger comfortniveau en (nog) meer ruimte stonden bovenop het prioriteitenlijstje tijdens de ontwikkelingsfase van de nieuwe Octavia. In dit kader kan de Skoda voortaan worden besteld met ergonomisch gevormde voorstoelen (inclusief koeling / ventilatie, verwarming en massage functie) die wij reeds kennen van Volkswagen. Achterin de nieuwe Octavia zitten speciale hoofdsteunen die men kan openklappen als men een dutje wil doen. Samen met een speciaal dekentje maken zij deel uit van het zogeheten Sleep Package. Voor de nodige rust aan boord tijdens dit uiltje knappen zorgt de sterk verbeterde geluidsisolatie.


Achter de kofferklep van de nieuwe Octavia schuilt een handig vormgegeven en opmerkelijk grote bagageruimte. De kofferbak van de Combi slikt tot 640 liter aan spullen; een winst van 30 liter in vergelijking met de vorige generatie, al beweren boze tongen dat deze toename vooral te danken is aan de gewijzigde meetmethode. Hierdoor kan de Octavia in liftback vorm nu 600 liter aan bagage opslokken, hetgeen 10 liter meer is dan voorheen. Maar met 640 liter op papier, mag de Combi zich de ruimste auto in het C segment noemen. Ter vergelijking: de kofferbak van de Ford Focus Wagon heeft een capaciteit van 608 liter en de Renault Mégane Estate komt tot 521 liter.

Het motorenpalet van de Octavia heeft geen grote veranderingen ondergaan. In afwachting van de krachtige 2.0 TSI turbobenzine versies met vierwielaandrijving en 190 pk / 350 Nm, hebben klanten de keuze tussen de 115 pk / 200 Nm sterke 1.0 TSI en de 1.5 TSI met 150 pk / 250 Nm, die beide zijn voorzien van milde hybride technologie (inclusief een 48 volt systeem met starter/generator en lithium/ion batterij) indien er gekozen wordt voor de uitvoering met de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Skoda gebruikt voor deze uitvoeringen het nieuwe e-Tec label. Cijfers over het verbruik zijn er nog niet. De 1.0 TSI en de 1.5 TSI zijn er ook met een handbak met 6 versnellingen. In dat geval ontbreekt de e-Tec milde hybride techniek.

De nieuwe Octavia wordt ook leverbaar in een stekker hybride uitvoering met naar keuze 204 of 245 pk. Die zullen worden aangeboden met het nieuwe iV label van Skoda en zijn herkenbaar aan de laadklep op het linker voorscherm. De 204 pk versie krijgt een 156 pk sterke 1.4 TSI onder de kap die samenwerkt met een elektromotor van 102 pk. Het systeem koppel bedraagt 350 Nm en die kracht wordt samen met het gecombineerde vermogen via een 6-traps DSG automaat overgebracht op de voorwielen. Het accupakket heeft net als in de Volkswagen Passat GTE een capaciteit van 13 kWh en zou goed moeten zijn voor een elektrisch bereik van 55 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm). De batterijen set gaat ten koste van de bagageruimte. Bij de liftback blijft er 450 liter over, terwijl de kofferbak capaciteit van de Combi slinkt tot 470 liter.

Het dieselaanbod bestaat uit 3 vermogen versies (115, 150 of 200 pk) van de 2.0 TDI, die van het ‘Evo’ type is. Dit betekent dat er een SCR filter in de uitlaat gemonteerd is, waardoor beide motoren voldoen aan de Euro 6d Temp regels. De hobbel in de vorm van de Euro 6 norm die in januari 2020 van kracht wordt, weten de dieselende Octavia evenwel nog niet te nemen, maar Skoda gaat daar snel een mouw aan passen in de vorm van een extra functie van het OBD systeem waarmee de eerste 100.000 kilometer (of de eerste 5 jaar) wordt bijgehouden wat de Tsjech nu daadwerkelijk de lucht heeft ingeblazen. Alle 3 de vermogen versies van de 2.0 TDI komen beschikbaar met een handgeschakelde 6-bak en een 7-traps DSG automaat. De 150 pk en 200 pk smaken kunnen tegen meerprijs worden gecombineerd met vierwiel aandrijving.

Skoda gaat de nieuwe Octavia ook leveren met een G-Tec krachtbron, oftewel een motor die naast benzine ook aardgas lust. Onder de kap vinden we in dat geval een 130 pk sterke 1.5 TGI die altijd gekoppeld is aan de 7-traps DSG automaat. De 3 CNG tanks die deze versie aan boord heeft, kunnen in totaal 17,7 kilo aardgas opslaan, hetgeen goed is voor een actieradius van 523 kilometer. Is deze voorraad op, dan kan de bestuurder een beroep doen op de inhoud van een kleine (9 liter) benzinetank waar hij op papier nog eens 278 kilometer kan rijden. De bagageruimte van de liftback is met 455 liter fors kleiner dan die van de reguliere versies, maar 5 liter groter dan die van de Octavia iV. In de Combi uitvoering past met de G-Tec aandrijflijn maximaal 495 liter aan koffers.

Er debuteren diverse actieve veiligheidssystemen in de Octavia. Voorbeelden zijn Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Traffic Warning en Exit Warning. Het laatste systeem waarschuwt als er een auto passeert terwijl inzittenden hun portier openen. Andere (actieve) veiligheidsitems zijn: Area View, Side Assist, Predictive Cruise Control, Traffic Sign Recognition, Lane Assist, Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Zoals het een Skoda betaamt, is de nieuwe Octavia uiteraard van diverse slimme gadgets voorzien. Wat te denken van een geïntegreerde trechter om bij dieselversies de AdBlue vloeistof bij te vullen, 2 speciale opbergmogelijkheden voor telefoons, een vuilnisbakje in de deurvakken, een paraplu plus borstel in de voorportieren, een kaarthouder in de A stijl en een ijskrabber in het tankklepje.

De grootste wielmaat waarmee de nieuwe Octavia leverbaar wordt, is 19 inch, al zal de toekomstige RS versie (die onder andere leverbaar wordt in 245 pk stekker hybride uitvoering) ongetwijfeld grotere velgen krijgen. Begin januari zal de nieuwe Octavia te zien zijn op het Autosalon van Brussel. Hij komt in de zomer van 2020 naar Nederland. Skoda maakt de prijzen in de aanloop naar de marktintroductie bekend. De presentatie van de vierde generatie is een mooie mijlpaal bij Skoda, want het is precies 60 jaar geleden dat de eerste Octavia werd gelanceerd. Ook in die tijd was het een populaire middenklasser. De nieuwe Octavia gaat de komende jaren die rol weer met verve spelen. Niet verrassend, maar voor veel autoconsumenten ongetwijfeld een prettige geruststelling.

Reageren is niet mogelijk.