Renault Zoe doet 200.000

0

In het Franse Flins is het feest, want Renault produceerde daar deze week het 200.000ste exemplaar van haar elektrische Zoé. Het gaat om een zwartmetallic exemplaar die bestemd is voor een Nederlandse klant.

Het 200.000ste exemplaar wordt dus op gele kentekenplaten gezet. De Nederlander voor wie de jubileum Zoé bestemd is, Robin Scholten uit Oisterwijk, kwam speciaal naar de fabriek om daar de sleutels (of eigenlijk de startpas) in ontvangst te nemen. Hij werd daar omringd door het voltallige personeel.

Sinds de lancering van de Zoé in 2012 werden door Renault 179.149 exemplaren van de eerste generatie gebouwd in Flins (zie tweede foto). De tweede generatie (eigenlijk een ingrijpend vernieuwde versie van het originele model) is sinds het tweede kwartaal in productie en vervolledigt het aantal tot het ronde cijfer.

Behalve de elektrische Zoé wordt ook de Nissan Micra in Flins gebouwd. Voorheen fungeerde de fabriek als productielocatie voor de fabricage van onder andere de 4CV, de Renault 18 en de eerste generatie Twingo.

In Nederland zijn sinds de marktintroductie 4.143 exemplaren van de Zoé op geel kenteken gezet. Niet verrassend is 2019 het beste verkoopjaar voor de elektrische Renault, want in de eerste 10 maanden tekenden al 1.138 Nederlanders een koopcontract. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de grote media aandacht voor elektrisch autorijden.

Met de ‘tweede generatie’ die sinds vorige maand leverbaar is, hoopt Renault nog een extra verkoopsprintje te trekken. Alle exemplaren van de Zoé die dit jaar nog op kenteken worden gezet, komen namelijk nog in aanmerking voor een bijtelling van slechts 4 procent. In 2020 verdubbelt dit percentage. Er zijn weliswaar inmiddels meer sexy concurrenten op de markt, zoals de Peugeot e-208, maar die wordt pas in de loop van volgend jaar leverbaar. Renault hoeft daarom voorlopig niet bang te zijn voor een daling van de verkopen.

De elektrische modellen van Renault hebben sinds 2012 een aardige evolutie doorgemaakt. Debuutmodel was de Fluence Z.E. op basis van de Mégane Sedan. Die elektrische auto was geen succes. De Fluence Z.E. combineerde namelijk een onpraktisch klein rij bereik met een onpraktische carrosserievorm (sedan). In wasmiddelkringen noemen ze dat ‘vlek op vlek’.  Gelukkig voor Renault was de Zoé een veel beter product: handzaam in de stad en behoorlijk betaalbaar zonder dat er was beknibbeld op de bouwkwaliteit of op algeheel comfort. Aanvankelijk werd dit model geleverd met een accupakket van 24 kWh, maar sinds 2017 is de elektrische Fransman (of is het een Française?) verkrijgbaar met een accupakket van 41 kWh. Dit betekent dat het rijbereik uitkomt op een gerieflijke 300 à 400 kilometer. Het belangrijkste minpunt van de Zoé was het ontbreken van een snelle laadmogelijkheid, maar sinds de ingrijpende facelift beschikt hij over een CCS-aansluiting. Optioneel weliswaar, maar daarmee wordt voldaan aan de Europese norm en kan men met de Renault bij elk snel laadstation terecht.

 

Reageren is niet mogelijk.