Suzuki geeft ook haar grotere modellen milde hybride techniek

0

Om de CO2-uitstoot te drukken, gaat het volledige Suzuki gamma vanaf 2020 gebruik maken van hybride techniek. Enige uitzondering is de Jimny. Deze compacte terreinwagen houdt het liever simpel en zal gebruik blijven maken van enkel een atmosferische krachtbron.

Dit jaar maakten in Nederland de Ignis al volledig de overstap naar motoren met hybride techniek en in 2020 worden de Vitara, de S-Cross en de Swift deels geëlektrificeerd. Ook de Sport uitvoering van de laatste (foto) doet mee.

In eerste instantie gaat om een milde vorm waarbij het bestaande SHVS systeem uitgebreid wordt met 48 volt ondersteuning. Later komen er ook volwaardige hybride modellen, waarbij Suzuki een beroep gaat doen op de knowhow van Toyota. Die stelt hiervoor haar Corolla Touring Sports en RAV-4 beschikbaar.

Doel is het realiseren van een zo laag mogelijke CO2-uitstoot van het Suzuki gamma. Dat is noodzakelijk want ‘Brussel’ hanteert steeds strengere emissieregels. Suzuki vindt het, kijkend naar de verkopen, niet de moeite om de Baleno en de Celerio van milde hybride techniek te voorzien. Deze modellen zullen uit het aanbod worden geschrapt en vanaf 2020 niet meer beschikbaar zijn.

De nog tamelijk nieuwe 1,0 liter turbo driecilinder van Suzuki verdwijnt en wordt vervangen door een milde hybride versie van de atmosferische 1,2 liter viercilinder met een spanning van 12 volt. Tegelijk gaat Suzuki de werking van zijn brandstofbesparende systeem vanaf maart 2020 verbeteren door de batterij te vergroten van 3 naar 10 Ah. De 1.4 BoosterJet motor van de Vitara en S-Cross krijgen vanaf begin 2020 milde hybride techniek op basis van 48 volt. Deze techniek komt in maart 2020 ook beschikbaar voor de Swift Sport. Dit model zal in maart op de autosalon worden gepresenteerd. Dan maakt Suzuki meer specificaties bekend.

In alle gevallen is de motor gekoppeld aan een handbak. De nieuwe 1.4, die voluit Boosterjet SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) heet, levert met 235 Nm meer koppel; trekkracht die ook nog eens bij een lager toerental (2.000) beschikbaar is. Van de oude 1,4 liter waren de koppelspecificaties 230 Nm bij 2.500 toeren. Het motorvermogen blijft met 140 pk gelijk. Suzuki spreekt van een reductie van de CO2-uitstoot met maximaal 20 procent ten opzichte van de 1.4 Boosterjet zonder milde hybride techniek. Het brandstofverbruik moet 15 procent gunstiger uitvallen. Het wagengewicht neemt echter met 15 kilo toe.

Reageren is niet mogelijk.