Stroomnet kan al die opladende elektrische auto’s niet aan

0

Elektrische auto’s slurpen stroom. Staan in een buurt tegelijk meerdere auto’s op te laden, dan kan ons stroomnetwerk overbelast worden. Er is dan een kans dat een straat zonder elektriciteit komt te zitten. “We zitten er dicht tegenaan”.

Het opladen van de elektrische auto volgt meestal het ritme van mensen die werken: komt iemand ’s avonds thuis, dan gaat het vervoermiddel aan de laadpaal. Precies op het moment dat ook het licht aangaat, er gekookt wordt in de elektrische oven en zowel de wasmachine als de televisie wordt aangezet. “Dit noemen kenners een piekmoment”, aldus Han Slootweg, directeur energiedistributie bij netbeheerder Enexis. “Als je dan bedenkt dat een elektrische auto aan het begin van het laden evenveel stroom vraagt als 5 tot 10 huishoudens, dan kan je bedenken dat het op dat moment wat druk wordt op het elektriciteitsnet”. Hij waarschuwt dat wij, als gevolg van de snel stijgende populariteit van de elektrische auto, rap richting de maximale capaciteit van ons stroomnetwerk gaan. “Vergelijk het met een file. Als we verspreid zouden rijden, zijn er nul files. Maar als we tegelijk de weg opgaan, komen wij vast te zitten en raakt de weg verstopt”, zegt Erik van Kaathoven van het bedrijf E-laad, een bedrijf dat innovatieve oplossingen aanbiedt voor deze piekmomenten.

Als alles tegelijk aangaat in huis en dan ook nog eens diverse elektrische auto’s in een straat tegelijkertijd opgeladen worden, kunnen de kabels overbelast raken. “Op dit moment is het capaciteitsprobleem nog fictief. Maar als het er eenmaal is, dan is het kwaad al geschied”, aldus Van Kaathoven. In Nederland verschilt het probleem per stad en wijk. In nieuwbouwwijken is het elektriciteitsnet al wat zwaarder en kan het meer hebben. Ook in armere wijken waar weinig mensen een elektrische auto kunnen betalen, is er volgens Slootweg nog geen probleem. “Maar in de jaren 30-wijken waar de welvarende middenklasse woont, moet je uitkijken. Daar is het aantal mensen met een elektrische auto en een eigen laadpunt bij het huis groeiende. Als daar teveel wordt geladen, kan het wel eens nijpend worden”.

Het versterken van ons stroomnetwerk is een enorme kluif die nog jaren kan gaan duren en miljoenen euro’s zal gaan kosten. Kabels moeten dikker worden en distributiecentra moeten groter worden om alles aan te kunnen. Tot die tijd zitten we met een netwerk dat niet alles meer kan hebben, maar waar we steeds meer van vragen. Dat vraagt om creatieve oplossingen. Toch mag een netbeheerder, zoals Enexis, de klant wettelijk niet dwingen om zijn auto op gunstige momenten op te laden. Al zou Han Slootweg dat op den duur wel een goed idee vinden: “Wij mogen de klant geen beperkingen opleggen, maar wij willen daarover gaan praten met de toezichthouder. Wij stuiten nu op een nieuwe realiteit en kunnen ooit gaan zeggen tegen elektrische rijders: ‘U kunt alleen in daluren uw auto opladen’ “.

Volgens de Rijwiel en Automobiel Industrie vereniging (RAI) staan er in Nederland 122.036 laadpalen. Nederland is koploper in publieke laadpalen. Daarvan staan er in ons land een kleine 33.000. De meeste publieke laadpalen vind je in Zuid-Holland. Het aantal laadpalen groeit hard. Volgens een prognose van E-Laad staan er in 2030 ruim 1,7 miljoen extra palen. Omgerekend betekent dat een toename van 1.416 per werkdag. Je moet dan denken aan publieke laadpalen, privé laadplekken, snel laders en palen bij parkeergarages, bedrijven en winkels. Ook het aantal elektrische en stekker hybride auto’s auto’s groeit hard. In januari dit jaar reden er daarvan 200.000 stuks rond in ons land. Dit jaar komen daar 50.000 elektrische en 12.500 stekker hybride auto’s bij.

Andere mogelijkheden om het stroomnet te ontzien, die wettelijk wel mogen, zijn er ook. Zo zijn er laadpalen die jou ‘stimuleren’ tot het vermijden van pieken. Dit zogenaamde ‘smart charging’ zie je al in Amsterdam, waar 456 palen staan die meer stroom geven in rustige uren en minder stroom tijdens de zogeheten ‘laad spits’ van 18 tot 21 uur. Het bedrijf We Drive Solar heeft duizenden zonnepanelen op school daken in Utrecht neergezet. Met leenauto’s kun je rijden op eigen opbrengst en zo komt niets van het net. Op den duur gaan de leenauto’s van dit bedrijf ook zonne-energie en windenergie teruggeven aan het elektriciteitsnet via speciale laadpalen. Er rijden nu 4 auto’s rond die zon en wind energie kunnen teruggeven aan het net. Met zulke initiatieven houdt ons stroomnet het hopelijk nog even uit.

Reageren is niet mogelijk.