Bemoedigende verkoopstart voor Renault Samsung XM3

0

Renault Samsung Motors, de Zuid Koreaanse divisie van het Franse automerk, is begonnen met de levering van de nieuwe XM3. Het model wordt gepositioneerd als een “premium SUV”. Dat is opvallend, want in grote lijnen is het een aangepaste Renault Arkana uit Rusland. En daar komen doorgaans geen premium auto’s vandaan. Maar de autoconsument in Zuid Korea doet daar niet moeilijk over: Renault Samsung Motors meldt dat er al 8.542 bestellingen zijn binnengekomen voor de nieuwe XM3 sinds op 21 februari jl. de orderboeken werden geopend.

De meeste klanten kiezen voor de TCe 260 uitvoering. Die beschikt over dezelfde 1,3 liter turbobenzine motor als de Renault Groep en Mercedes-Benz voor diverse Europese modellen gebruiken (maar dan in 152 pk configuratie). De TCe 260 uitvoering heeft tot nu toe een verkoopaandeel van liefst 84 procent. De instapversie, GTe genaamd, met 122 pk sterke atmosferische 1,6 liter motor is veel minder in trek. De Zuid Koreaanse autoconsument is dus bereid om in de buidel te tasten voor de XM3. Dat blijkt ook uit het feit dat liefst 76 procent van de klanten die voor de TCe 260 uitvoering koos, de luxe Signature topversie prefereert.

De prijzen van de 4,55 meter lange XM3, een coupéachtige SUV, beginnen in Zuid Korea bij 17.1 miljoen won. Dat is omgerekend zo’n 16.000 euro. Voor dit bedrag levert Renault Samsung Motors de XM3 in 1.6 GTe SE trim. Het topmodel TCe 160 Signature kost omgerekend 28.000 euro. Renault Samsung Motors levert in Zuid Korea ook de SM6 (Talisman), de QM6 (Koleos) en de SM3 Z.E. (Fluence Z.E.). Doelstelling is om dit jaar 40.000 exemplaren van de XM3 te verkopen. Hij gaat in eigen land concurreren met de Chevrolet Trailblazer en de Kia Seltos. De Renault Samsung XM3 is lager en langer dan deze rivalen, en biedt meer interieurruimte.

Onderhuids zijn er overigens de nodige verschillen tussen de XM3 en de in de inleiding genoemde Renault Arkana. Zo is de Zuid Koreaanse editie niet gebaseerd op het Duster platform, maar op de veel modernere CMF-B bodemplaat van de Captur. Ook binnenin is de XM3 veel moderner. Zijn infomediasysteem is ook rechtstreeks afkomstig van de nieuwe Captur. Er gaan geruchten dat Renault deze coupéachtige hoge auto ook in Europa wil gaan verkopen om zo meer graantjes mee te kunnen pikken in het SUV segment. De productie zou in onze marktregio in 2021 moeten starten.

Voor Renault Samsung Motors is de vlotte verkoopstart van de XM3 een mooie opsteker, want de rest van het gamma dreigt vermorzeld te raken onder het modellenoffensief van het in Zuid Korea oppermachtige Hyundai en Kia. Ook General Motors’ Chevrolet (voorheen Daewoo) en SsangYong hebben daar last van. Niet uit te sluiten valt dat de laatste 2 autoproducenten op termijn hun activiteiten zullen moeten staken. En ook Renault zal niet eeuwig geduld hebben met haar problematische Zuid Koreaanse divisie. Dan hebben Hyundai en Kia het rijk alleen. De Nederlandse mededingingsautoriteiten zou een dergelijke marktsituatie nooit tolereren, maar in Zuid Korea gelden andere normen en waarden. Die komen er op neer dat Hyundai en Kia met het oog op hun mondiale slagkracht op de thuismarkt geen strobreed in de weggelegd mogen worden.

Reageren is niet mogelijk.