Exclusief: consumententest vernieuwde Renault Zoé

0

Onopvallend goed. Dat is een kwalificatie die van toepassing is op de Renault Zoé. Vorig jaar stal de Tesla Model 3 de elektrische show, maar het Franse alternatief is al 8 jaar lang erg populair. Daardoor is de Zoe steevast in de top van de verkoopstatistieken voor elektrische auto’s te vinden.

Om nieuwere concurrenten als de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208 het hoofd te bieden, heeft Renault de Zoé een ingrijpende facelift gegeven. Die was niet alleen cosmetisch van aard, maar omvatte ook een vergroting van de actieradius dankzij de montage van een batterijen set met extra capaciteit. Optioneel is voortaan ook snel opladen met 50 kW mogelijk. Daardoor zit de accu set in 70 minuten weer vol.

Een belangrijk aspect van de facelift van de Zoé is ook de upgrade van het interieur. Daardoor heeft de cockpit nu een premium uitstraling gekregen. Onderdeel van de upgrade zijn fraaiere materialen, een groter touchscreen voor het infomediasysteem dat voortaan geschikt is voor telefoonintegratie.

Zijn al die ingrepen voldoende om in de verkoopstatistieken niet ingehaald te worden door de nieuwere concurrentie? Ook Fiat, Honda, Mazda en Mini hebben zich inmiddels gemeld in het prijsveld van de Zoé en in het derde kwartaal start Volkswagen met de levering van de weinig duurdere ID.3 . Om een antwoord te geven op deze vraag, laat Autointernationaal.nl een viertal consumenten aan het woord.

George (22) rijdt nu ook in een Zoé. Hij kan duidelijk zien dat de Renault op tal van terrein flink verbeterd is. “Met name het front van de Zoé is stijlvoller geworden. De dynamische richtingaanwijzers zorgen voor een hightech uitstraling. Ook het infomediasysteem is er op vooruit gegaan. De vernieuwde Zoé heeft een groter digitaal instrumentarium (10,0 inch) waarop voortaan navigatie instructies geprojecteerd kunnen worden. Het nieuwe, verticaal geplaatste 9,3 inch touchscreen bevalt mij ook beter dan het oude horizontale 7,0 inch exemplaar. Het infomediasysteem reageert snel, is gebruiksvriendelijk en volledig te configureren, net als een tablet computer. Daarnaast is er 4G internet connectiviteit beschikbaar. Daardoor kan de software op afstand een update ondergaan. De verbeterde geluidsinstallatie van Bose klinkt voortreffelijk. Het interieur is verrassend ruim en helemaal nieuw ontworpen. Ik waardeer het dat Renault voor de meubilair bekleding gerecycled plastic gebruikt. Dat combineert goed met de lederen afwerking van de luxueuzere versies. De gekozen materialen voelen zachter aan dan die van de BMW i3. Dat de Zoé voortaan een sterkere elektromotor heeft, vind ik ook een goede zaak”.

Lyn (35) is eveneens eigenaar van een Zoé. “Ik koos indertijd het originele model omdat die met afstand de meeste waar voor zijn geld bood. Ook de styling viel bij mij in de smaak. De Zoé oogt als een gewone auto en dat vind ik fijn. Dat Renault het design niet radicaal heeft veranderd, vind ik daarom een goede zaak. De grootste wijzigingen zijn LED verlichting en iets meer welvingen in bepaalde carrosseriepanelen. Het vernieuwde interieur is prachtig, net in de laatste plaats omdat er nu 2 volwaardige bekerhouders zijn. Daarnaast zijn er nu 4 in plaats van slechts 1 USB aansluiting. Daar zijn vooral mijn kinderen blij mee. Voor een 4-persoons gezin is de Zoé voldoende praktisch. Het nieuwe infomediasysteem vind ik een duidelijke verbetering omdat het nu combineerbaar is met Apple CarPlay en Android Auto. Ik kan prima uit de voeten met de actieradius van mijn huidige Zoé. Ook een kortere laadtijd was voor mij geen issue. Ik maak zelden gebruik van een openbare laadpaal. Dat Renault de optie geschrapt heeft om de batterijen set apart te huren, vind ik niet erg. De accu van mijn huidige Zoé heeft na 3 jaar nog steeds de originele capaciteit”.

Richard (65) rijdt momenteel ook in een elektrische auto: een BMW i3. “Ik heb altijd benzine in mijn bloed gehad, maar na een testrit in dat model toen mijn Mini een onderhoudsbeurt kreeg, was ik verkocht. De rij ervaring vond ik zo fantastisch dat ik direct ben overgestapt. Van de originele Zoé had ik een positieve indruk. Zijn prijs:kwaliteit verhouding was prima. Ik ken weliswaar ook mensen die ontevreden waren over de afwerking of de actieradius, maar ik denk dat die pijnpunten bij de facelift opgelost zijn. De interieurkwaliteit is nu fabuleus. Alles is keurig afgewerkt, al blijf ik de cabine van mijn i3 spannender vormgegeven vinden. Het navigatiesysteem van de Renault is zelfs beter dan dat van mijn BMW omdat er ook laadlocaties getoond worden. Dat de Zoé nu snel opgeladen kan worden, vind ik een grote verbetering. Ook de grote actieradius van meer dan 320 kilometer vind ik een pluspunt. De Renault bezorgt hiermee mijn BMW en de nieuwe elektrische Mini het schaamrood op de kaken. Al met al vind ik de Zoé de ideale auto voor mensen die over willen stappen op elektrisch, maar persoonlijk prefereer ik een meer sportief model. Misschien word ik klant bij Renault als die een RS uitvoering uitbrengt”.

Tot slot komt Marek (53) aan het woord. Hij is de enige die momenteel niet elektrische rijdt want zijn huidige auto is een Peugeot 5008. “Ik rij nu meestal korte stukken in en om de stad dus ik wil mijn diesel inruilen voor een elektrische auto. Die rijden prettiger en zijn beter voor het milieu. Ik vind de nieuwe Zoé erg aantrekkelijk. Hij heeft een chique interieur waar Franse autofabrikanten een patent op lijken te hebben. Daardoor voelt de Zoé hoogwaardig aan. De materialen voelen zacht en prettig aan, en de deuren sluiten met een indrukwekkend beschaafd geluid. Een wereld van een verschil met de duurdere Nissan Leaf. Ook het infomediasysteem van de Zoé werkt sneller en is intuïtiever om te bedienen. Voorin heb ik met mijn 1,83 meter voldoende ruimte, maar achterin is de Renault nogal claustrofobisch. Daardoor weet ik niet of de Zoé voor mij een geschikte gezinswagen is. Dat hij nu snel kan worden opgeladen, doet mij niet van mening veranderen, want ik denk mijn toekomstige elektrische auto thuis aan de stekker te hangen. Op papier is de actieradius royaal, maar het feit dat die met de helft afneemt bij koud weer, geeft mij toch een dubbel gevoel over elektrische auto’s”.

Reageren is niet mogelijk.