Gedigitaliseerde bestseller: test nieuwe Skoda Octavia

0

Zeg Skoda en je zegt Octavia. De modelreeks bestaat al 24 jaar. In 2019 was de Octavia in Nederland goed voor bijna een derde van de verkopen van Skoda. Het is met afstand het beste verkochte model van het merk. Dus als Skoda een nieuwe generatie Octavia presenteert, dan is dat groot nieuws.

De Octavia die je hier ziet, is de vierde generatie. Net als voorheen wordt er gebruik gemaakt van dezelfde basis als bij de Volkswagen Golf, namelijk het zogeheten MQB Evo onderstel. In vergelijking met de vorige editie is de nieuwe Octavia 50 mm breder en 3 millimeter hoger. De platformafmetingen wijzigden niet noemenswaardig. Dit betekent dat de nieuwe Octavia net als voorheen een bovengemiddeld ruime en praktische middenklasser is. Dit keer verpakt in een scherper gesneden verpakking die de Skoda veel aantrekkelijker en hoogwaardiger maakt. De strakke lijnen en de hightech lichtunits geven de Octavia een premium uitstraling die ontbrak bij de vorige generaties.

Testauto is de Octavia Combi. Die komt als eerste naar Nederland. Skoda begint volgende maand met de verkoop van de nieuwe Octavia. De liftback volgt in mei. Skoda maakt binnenkort bekend welke uitvoeringen er leverbaar worden van het nieuwe model. De Octavia is bij de verkoopstart waarschijnlijk beschikbaar met 1.0 en 1.5 TSI benzinemotoren, als 2.0 TDI diesel en als stekker hybride met een systeemvermogen van 204 pk. Verder staat er nog een G-Tec aardgasuitvoering op de planning, maar die wordt pas in een later stadium verwachten.

De vierde generatie Octavia beschikt over de nieuwste rij hulpsystemen en het dashboard is voor een groot deel gedigitaliseerd. Er kon worden gereden met de First Edition uitvoering waarmee Skoda een vliegende verkoopstart wil maken. Onder de kap zit de bekende 150 pk sterke 2.0 TDI dieselmotor van de Volkswagen Groep. Ook uit de voorraad schappen van dit grote autoconcern is de 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling afkomstig. Het is nog niet bekend wat de Octavia in deze vorm gaat kosten, maar reken op 46 mille.

Daarmee begeeft de Skoda zich in een prijsveld waarin de modelreeks, de RS uitvoering uitgezonderd, tot nu toe niet actief was. Zeker als je aan de slag gaat met de optielijst. Daarop staan zaken als elektrisch verstelbare, geventileerde en met leder beklede Comfort stoelen die voorzien zijn van een massage functie (1.760 euro), een dubbele laadvloer (190 euro), een achteruit rij camera (360 euro), een navigatiesysteem met internetverbinding voor actuele verkeersinformatie (1.080 euro), metallic lak (590 euro) en voor 470 euro het zogeheten Comfort dat automatische airconditioning met 3 temperatuurzones, verwarmde zetels (ook achterin) en een idem stuurwiel omvat. Vink je al die opties aan, dan ga je zeker over de 50 mille grens heen.

Dat is veel geld, maar als je instapt dat zal jij je toch niet bekocht voelen want ook de cabine maakt een hoogwaardige indruk. Het dashboard is goed doordacht, al zal niet iedereen vrienden kunnen worden met het aanraakveld voor de volumebediening van de radio. De nieuwe Octavia beschikt namelijk net als de jongste Golf over een breed touchscreen zonder draaiknop. Voordeel is dat het interieur van de Skoda hiermee wel een opgeruimde indruk maakt. Doordat de klassieke selectiepook voor de automaat is vervangen door een schakelaar, kon er in de middenconsole meer bergruimte worden gecreëerd. Zo is er een plek om de telefoon op te bergen en tegelijkertijd via inductie op te laten. Achter het nieuwe, 2-spaaks stuurwiel bevindt zich een digitaal instrumentarium dat ook bijdraagt aan de positieve kwaliteitsbeleving in de Octavia.

De nieuwe Octavia kon worden getest in Praag, waar de wegen doorgaans niet dezelfde kwaliteit hebben als bij ons. Maar in Comfort setting van de adaptieve DCC vering worden oneffenheden toch heel behoorlijk geabsorbeerd en glad gestreken. Daardoor slaat de vermoeidheid niet snel toe. Extra geluidsisolatiemateriaal zorgt er voor dat de Octavia ook op hogere snelheden een verfijnde indruk maakt. Dankzij de 360 Nm aan koppel van de 2,0 liter dieselmotor heeft de Octavia in deze vorm aardig wat spierkracht. Voor een gezinswagen is hij meer dan voldoende snel. Je zit in 8,7 seconden op 100 km/u en dat is een keurige tijd.

De rest van de auto, zoals het onderstel, de besturing en het schakelgedrag doet bekend aan want dat is grotendeels identiek aan dat van de Volkswagen Golf. Concreet betekent dit solide en dynamische rijeigenschappen. Er zijn divers rij modi waaruit je kan kiezen, waaronder Eco, Comfort en Sport. In de laatste stand is de besturing zwaarder en wordt het uitlaatgeluid aangezet. Maar eerlijk gezegd ben je ook volkomen gelukkig als je de Octavia gewoon in Comfort modus houdt en de rest van de settings gewoon vergeet. Dan is de Skoda het meest in zijn element met een mooi vloeiend weggedrag, een lichte bediening en een volwassen rijeigenschappen.

Maar waar de Octavia écht mee schittert, is het ruime en praktische interieur. Je hebt in de Combi versie te maken met een 4,69 meter lange auto. Dat betekent zoveel ruimte dat hij eigenlijk een klasse apart is ten opzichte van zijn segmentgenoten. Feitelijk kan de Octavia (bijna) in één adem genoemd worden met auto’s die veel hoger in de hiërarchie staan, zoals de Audi A4 Avant (4,7 meter) en als bonus krijg je dan ook nog eens een grotere bagageruimte (640 liter oftewel 30 liter meer dan voorheen) tegen een lagere prijs. Onder de dubbele laadbodem kan je waardevolle spullen opbergen. Voor achterpassagiers is het ruimteaanbod excellent. Met 3 man naast elkaar zitten, ook als de betreffende personen langer dan 1,80 meter zijn, is geen enkel probleem.

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Ja, ook de nieuwe Octavia biedt ten opzichte van zijn segmentgenoten meerwaarde die écht relevant is. Skoda verdient dus applaus. De Tsjechische autofabrikant heeft de modernste technologie van het Volkswagen concern gebruikt om van de Octavia een ultracompetitieve en begerenswaardige stationwagon te maken die de ruimste in zijn klasse is. Skoda heeft op tal van terreinen kleine, maar waardevolle verbeteringen aangebracht. Onder de streep resulteert dit in een auto die onverminderd tot de grootste aanraders in zijn segment behoort. Al geldt dat in Nederland misschien wat minder voor de prijzige 2.0 TDI dieselversie. In 150 pk sterke 1.5 TSI uitvoering is er misschien sprake van een nog wel indrukwekkender totaalpakket.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    6.7

Reageren is niet mogelijk.