Live in detail: de Skoda Octavia RS iV

0

Skoda heeft deze maand eindelijk, na heel wat plaagfoto’s het doek van de nieuwe Octavia RS gehaald. Die draagt voortaan de toevoeging ‘iV’ omdat hij getransformeerd is tot een stekker hybride. Hij beschikt over dezelfde aandrijflijn als de Volkswagen Golf GTE, de Cupra Formentor en de (Seat) Cupra Leon. Hij is dus 245 pk sterk.

Als basisunit fungeert een 1.4 TSI turbobenzine 4 cilinder die goed is voor 150 pk. Hij krijgt assistentie van een 115 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 245 pk en aan koppel is er maximaal 400 Nm beschikbaar. De aandrijfkrachten gaan via een 6-traps DSG automaat met 6 versnellingen naar de voorwielen.

Het bijbehorende, niet bepaald lichte, accupakket van 13 kWh zorgt er voor dat de nieuwe Octavia RS iV wat zwaarder is dan het oude, eveneens 245 pk sterke, model. Dit betekent dat de sprint naar 100 km/u hierdoor iets langer duurt: geen 6,7 seconden zoals vroeger, maar 7,3 tellen. Ook qua topsnelheid (225 km/u) is de nieuwe Octavia RS iV inferieur aan zijn voorganger. Daarnaast is de kofferbak 150 liter kleiner in vergelijking met de benzine en dieselversies (490 liter in plaats van 640 liter), al heb je nog wel een vlakke laadvloer.

De lithium/ion batterijen set van de Octavia RS iV heeft een capaciteit van 13 kWh en moet de Skoda in staat stellen om 60 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm) volledig elektrisch af te leggen. De CO2 uitstoot bedraagt volgens de Tsjechische autofabrikant slechts 30 gram/km. De laadaansluiting zit tussen het voorwiel en de bestuurdersdeur en dus niet in de grille zoals bij de stekker hybride Superb PHEV iV het geval is.

Uiterlijke kenmerken van de Octavia RS iV zijn dikkere bumpers met grotere luchtinlaten, spoiler werk met zwarte accenten en 18 inch velgen in ‘telefoonschijf’ design met daarachter rode remklauwen. Optioneel zijn 19 inch exemplaren en/of een ander design mogelijk. De grille, de aeroflaps, de zij schorten, de spiegelkappen, de premium raamstijlen en de diffusor zijn eveneens allemaal in het zwart uitgevoerd. Matrix LED koplampen en LED achterlichten zijn ook van de partij. Onder de kofferklep zit een reflecterende rode strook.

Aan beide kanten van de achterbumper zit een dikke uitlaat met dubbele, platte glimmende eindpijpen. De kofferklep van de liftback is in zwart uitgevoerd. Het exemplaar bovenaan de kont van de Combi is in carrosseriekleur gespoten. Zowel de liftback als de Combi hangen 1,5 centimeter dichter boven het asfalt dan de reguliere versies van de Octavia en zijn uiteraard straffer geveerd. Skoda geeft de RS iV uitvoering onder meer een aangepast uitlaatsysteem, krachtigere remmen en een directere stuurinstallatie.

Ook binnenin de Skoda domineert zwart, met sportzetels die optioneel kunnen worden vervangen door exemplaren die bekleed zijn met Alcantara of (nep)leder. De stoelen en het 3-spaaks sportstuur zijn sowieso afgewerkt met contrasterende stiksels. Het dashboard is voorzien van carbon panelen. Verder zijn er in het interieur tal van RS logo’s aanwezig om jou er aan te herinneren dat dit niet de 1.0 TSI instapuitvoering van de Octavia is. Standaard is voortaan een 10 inch scherm voor het infomediasysteem met de laatste MIB3 interface, waardoor je altijd met internet verbonden bent. Rode sfeer verlichting functioneert als kers op de taart.


Skoda gaat de gewone Octavia ook in een stekker hybride aandrijflijn leveren. Die combineert een minder krachtige versie van het 1.4 TSI blok met dezelfde elektromotor en is 204 pk sterk. De batterijen set is identiek en dat geldt (dus) ook voor het rij bereik in elektrische modus (60 kilometer) en de CO2 uitstoot (volgens WLTP meetnorm 30 gram/km). Vanaf de zomer wordt het Octavia gamma uitgebreid met 2 milde hybride varianten. Die hebben respectievelijk een 1.0 TSI van 110 pk en een 1.5 TSI van 150 pk die voorzien zijn van zogeheten E-Tec technologie met een 48 volt circuit.

Van de Seat Leon en de Volkswagen Golf zijn er ook conventioneel aangedreven sportieve versies verkrijgbaar. Of dat ook bij deze vierde generatie Skoda Octavia RS het geval zal zijn, is nog niet duidelijk. Eén ding is gebleven: de sportieve Tsjech is straks als vanouds te koop in 2 carrosserievarianten, te weten als liftback en als Combi. De Octavia RS iV komt later dit jaar naar Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.