Verfijnd in plaats van opnieuw uitgevonden: test Audi A3 Sportback

0

Hier zie jij de vierde generatie Audi A3. Sinds de introductie in 1998 hebben wij de modelreeks leren kennen als een ietwat conservatieve, voorzichtig geëvolueerde en daardoor wat voorspelbare speler in het premium C segment. Niks mis mee. Maar de nieuwe editie heeft een veel spannender design waarbij ook de diverse uitvoeringen visueel meer van elkaar verschillen. Een sportieve uitstraling is voortaan standaard bij de prijs inbegrepen. Daarmee wordt het saneren van de 3-deurs versie gecompenseerd.

Ook is het motorengamma breder dan ooit. Naast benzine en diesel versies kan er tegenwoordig ook geopteerd worden voor milde hybride varianten. De stekker hybride A3 keert in 2 vermogen smaken terug. Daarnaast is er de op CNG rijdende 30 TFSI g-Tron. Veel heeft Audi daarvoor overigens niet hoeven te investeren, want het motorengamma is grotendeels identiek aan dat van zijn stalgenoten Seat Leon, Skoda Octavia en Volkswagen Golf die ook allemaal op het MQB Evo platform zijn gebaseerd.

De prijzen beginnen bij 34.400 euro. Voor dit bedrag word je eigenaar van de A3 Sportback met 30 TFSI driecilinder 1,0 liter motor en handgeschakelde 6-bak, maar de levering daarvan start pas later. Wel direct beschikbaar bij de showroomintroductie op 30 april zijn de hier geteste 35 TFSI (met 150 pk sterke viercilinder 1,5 liter motor) en de 30 TDI (met 2,0 liter dieselmotor van 116 pk). Die kosten in handgeschakelde vorm respectievelijk 36.820 euro en 38.570 euro. Het maakt dan prijstechnisch niet uit of je de Pro Line of Business Edition uitvoering kiest. De nieuwe A3 Sportback is er ook als S Edition en, voor snelle beslissers, zeer luxe Edition One. Die kosten als 35 TFSI respectievelijk 40.820 euro en 40.830 euro, en als 30 TDI respectievelijk 42.570 euro en 42.760 euro.

LED koplampen zijn standaard, maar Audi geeft zelf toe dat de optionele, geavanceerde Matrix LED verlichting het frontdesign van de nieuwe A3 Sportback helemaal af maakt. Bij de prijs inbegrepen is altijd een digitaal instrumentenpaneel en een centraal 10,1 inch touch screen voor de bediening van vele functies, desgewenst eenvoudig via stembediening of geschreven opdrachten. Het menu werkt volgens Audi volledig intuïtief, als dat van een slimme telefoon. Het navigatiesysteem herkent de voorkeuren van de bestuurder, waardoor de bediening eenvoudig en prettig zou zijn. Andere uitrusting kenmerken die het comfort voor de inzittenden vergroten zijn bijvoorbeeld het draadloos laden van telefoons, het spiegelen van diens functies in het entertainmentscherm van de A3 Sportback via Wireless Apple Carplay, sfeerverlichting en een elektrisch bedienbare achterklep, desgewenst ook te activeren via een voetbeweging. Car-to-X technologie koppelt de Audi aan zijn omgeving, bijvoorbeeld voor het vinden van een vrije parkeerplek of het anticiperen op het verspringen van verkeerslichten, om zo op de groene golf mee te surfen. Ook is het mogelijk om de nieuwe A3 Sportback grotendeels automatisch in & uit te laten parkeren.

De Pro Line staat aan de basis van het nieuwe A3 Sportback gamma. Hij beschikt over de Audi Smartphone interface waarmee Apple telefoons automatisch en draadloos worden gekoppeld. Die apparaten zijn bovendien draadloos te laden. Ook standaard zijn 2-zone airconditioning, parkeersensoren achter, cruise controle, een digitaal instrumentenpaneel, DAB+ radio en een multifunctioneel, met leer bekleed 3-spaaks sportstuur. De A3 Sportback Pro Line komt volgens Audi stijlvol voor de dag met LED koplampen en 16 inch lichtmetalen velgen. Wat veiligheidsuitrusting betreft beschikt hij over Audi Pre Sense Front, Lane Departure Warning en Audi Connect noodoproep & service. Voor zakelijke rijders is er de A3 Sportback Business Edition uitvoering. Tijdelijk voor de prijs van de Pro Line uitvoering biedt die dan tevens het Advanced exterieur, aluminium raamlijsten, 17 inch lichtmetalen velgen, volledige LED koplampen plus idem achterlichten, MMI navigatie Plus, sportstoelen, de Audi Virtual Cockpit en verkeersborden herkenning. Voor liefhebbers van een sportieve look en dynamische rijeigenschappen is er de A3 Sportback S Edition. Deze beschikt eveneens over alle hierboven genoemde zaken, aangevuld met de sportieve accenten van het S-line exterieur en S-line interieur. Standaard zijn bijvoorbeeld 17 inch lichtmetalen velgen, een sportonderstel, sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een sportief afgewerkt interieur. De meest complete A3 Sportback is de gelimiteerd beschikbare Edition One. Die combineert de luxe van de Business Edition en de sportiviteit van de S Edition met vele extra design & hightech features. Enkele voorbeelden zijn de donker getinte Matrix LED koplampen met dynamische richtingaanwijzers en lichtanimatie, 18 inch lichtmetalen velgen en platinagrijze exterieurelementen (spiegels, bumper inzetstukken). De A3 Sportback Edition One verwelkomt inzittenden met instapverlichting en verlichte instaplijsten, en met het sfeer lichtpakket in het interieursfeer dat geheel naar wens aan de persoonlijke voorkeuren aan te passen valt.

Naast een veel spannender exterieur design, heeft ook de cockpit een metamorfose ondergaan. Verdwenen is het relatief minimalistische dashboard van de vorige generatie A3. Modelfans staat een shock te wachten, maar wel op een plezierige manier. Er is nu echt sprake van een cockpit gevoel waarbij een 10,25 inch instrumentarium zoals gezegd standaard is (een 12,3 inch exemplaar staat op de optielijst). Het display wordt aan weerszijden geflankeerd door ventilatieopeningen.

Een 10,1 inch infomedia scherm is ook bij de prijs inbegrepen. Dat is naar de bestuurder toegedraaid. In de geteste 35 TFSI uitvoering met 7-traps S-tronic automaat neemt een schakelaar de plaats in van de traditionele selectiepook voor de transmissie, waardoor het ruimtebeslag op de middenconsole kleiner is. Anders dan bij de grotere modellen ontbreekt een tweede touchscreen. En dat is helemaal niet erg, want dit betekent dat je bepaalde functies gewoon met fysieke knoppen moet bedienen. Die bevinden zich onder handbereik en bevallen veel beter dan wanneer je de menustructuur van het infomediasysteem in moet duiken om bijvoorbeeld het volume van de radio te veranderen.

Dat Audi met zijn tijd mee gaat, blijkt ook uit het feit dat er voor de vervaardiging van de voorstoelen 45 PET flessen van 1,5 liter zijn gebruikt. Dat geeft de nieuwe A3 een duurzaam tintje. Dankzij een iets grotere maatvoering, is het interieur ruimer geworden. Het gaat om millimeters verschil, maar draagt er wel toe bij dat de passagiers niets te klagen hebben. Het formaat van de kofferbak groeide evenwel niet. Dat blijft 380 liter, of 1.200 liter als je de achterbankleuning platlegt. Dat kan in 40:20:40 verhouding bij de duurdere versies en in 60:40 verdeling bij het basismodel.

De eerdere generaties A3 zijn nooit de geschiedenis ingegaan als toppers op het gebied van stuurgevoel en hoewel ook de nieuwe editie niet als de maatstaf qua rij dynamiek beschouwd dient te worden, valt er vandaag de dag niet veel meer te klagen. Tenminste als je opteert voor de optionele Progressive Steering met variabele ratio. Daarmee is de besturing zeer direct bij parkeersnelheden en in krappe bochten zonder nerveus te zijn als het tempo wordt opgevoerd. Van die Progressive Steering heb je dus elke dag plezier en echt een aan te raden optie.

Dat geldt minder voor de adaptieve vering, waarvoor ook moet worden bijbetaald. Daarmee kan middels speciale kleppen in de dempers de grondspeling met 10 millimeter worden verkleind, waardoor een groter verschil is tussen de Comfort en Sport settings. Maar ook met de standaard vering biedt de A3 al een goed compromis tussen comfort en een strak weggedrag, zodat die upgrade niet zo zinvol is.

De standaard met 11 millimeter vergrootte spoorbreedte maakt hogere bochtsnelheden mogelijk en vergroot de rechtuit stabiliteit van de nieuwe A3. Wees je er van bewust dat de 110 pk benzine uitvoering en de 116 pk dieselversie een torsie as achter hebben en geen volwaardige onafhankelijke ophanging. Dat kan een minder verfijnd veergedrag betekenen. Ik heb dat niet kunnen testen omdat er, wellicht om veelzeggende redenen, alleen gereden kon worden met de 150 pk varianten. Die bieden ook zonder Quattro vierwielaandrijving voldoende grip.

In dieselvorm is die 150 pk sterke A3, 35 TDI genaamd, een stuk gecultiveerder dan zijn voorganger. Dat komt niet alleen doordat de motor (die voortaan schoner wordt gehouden met Ad Blue) soepeler draait, maar ook omdat de voorruit van geluidwerend glas is vervaardigd. Nog verfijnder is evenwel de 35 TFSI versie met eveneens 150 pk. Die beschikt in S-tronic automaatvorm over milde hybride techniek. Een zogeheten Alternator Start Generator zorgt er voor dat de motor vliegensvlug en vrijwel onmerkbaar herstart bij stoplichten. Ook kan je er tot een temp van 160 km/u mee ‘zeilen’ als je het gaspedaal loslaat. Doel is om zo brandstof te besparen. De techniek werkt prima, maar het rempedaal is een forse smet op het blazoen. Dat is volkomen gevoelloos. Nou ja, je hebt de indruk op een plank hout te trappen. Oorzaak is de koppeling aan het remenergie recuperatie systeem, want Audi duidelijk niet goed in zijn vingers heeft gekregen. Wat dit betreft is er dus wat voor te zeggen om voor een A3 met handgeschakelde 6-bak te gaan. Die doet niet aan het terugwinnen van remenergie.

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De nieuwe Audi A3 maakt indruk met zijn verfrissende, uitdagende exterieurdesign, een dashboard met een veel sterker premium karakter en over het algemeen verfijnde rijeigenschappen. De prijsstelling is weliswaar hoger dan bij de meeste concurrenten, maar daar staat een merkbaar meer kwaliteit en een hightech uitrusting tegenover. Dat belooft veel goeds als de modelreeks verder wordt uitgebreid.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (33)
    5

Reageren is niet mogelijk.