Citroën bevestigt komst nieuwe C5

0

Citroën zal opnieuw een grote berline gaan aanbieden. Voor het design is er inspiratie opgedaan bij de Cxperience conceptstudie. De verwachting is dat de nieuwe grote Citroën eind 2021 op de markt komt.

Enkele weken geleden bevestigde Vincent Cobee, de nieuwe merkchef van Citroën, dat de nieuwe C4 tegen de zomer onthuld wordt. Nu laat Laurence Hansen, de product en strategie directeur, weten dat er ook gewerkt wordt aan een ander zeer belangrijk project, de toekomstige D segment sedan.

Hansen geeft nog geen precieze details over de Berline. Dat hij enigszins vaag blijft, is logisch aangezien het marktdebuut niet op korte termijn plaats zal vinden. Het model wordt pas eind 2021 onthuld. Maar Citroën zullen dit nieuws als “beter laat dan nooit!” bestempelen. De sedanmarkt is in Europa namelijk ingestort, met name in het D segment. Maar Citroën gaf groen licht aan de ontwikkeling van een nieuwe Berline vanwege het afzetpotentieel in China; een land waar dit carrosserietype nog steeds zeer gewaardeerd wordt. Theoretisch zou de Covid-19 pandemie roet in het eten kunnen gooien, of anders wel de rampzalige marktpositie van PSA in het Rijk van het Midden. Het is niet de vraag óf topman Carlos Tavares ingrijpt, maar wanneer. En dit betekent dat ook Citroën budgettaire keuzes zal moeten maken. Maar het Berline project is intern al te vergevorderd om kan niet meer zonder grote verliezen worden gestopt.

Dus de nieuwe D segment sedan van Citroën is veilig. De naam is vooralsnog onbekend (het kan C5, C6 of een verrassing zijn), maar Hansen spreekt van “een schitterend ontwerp” en van “een ongelooflijke persoonlijkheid”. De Berline wordt zoals gezegd geïnspireerd op de CXperience conceptstudie, die onthuld werd op de autosalon van Parijs in 2016. Tegelijkertijd moet het silhouet een ​​knipoog zijn (maar ook niet meer dan dat) naar de CX. Aan de computertekeningen kan jij zien dat de Citroën een heel andere kopersgroep zal aanspreken dan de globaal even grote Peugeot 508. Interne concurrentie met de nieuwe DS 9 ligt misschien meer voor de hand, maar die wordt een slag groter en is als Frans alternatief voor de Audi A6 en Volvo S90 bedoeld.

Vermoedelijk ‘rijdt’ de nieuwe middenklasser van Citroën mee op de ontwikkelingsbagagedrager van de volgende generatie Peugeot 308. Dit betekent dat niet zozeer diens grotere broer 508 als donormateriaal zal fungeren, maar een C segment model. Door de nieuwe Citroën de wielbasis versie van de SW uitvoering te geven, hoeft het ruimteaanbod niet perse onder te doen voor een D segment auto. Anders gezegd: de Fransoos gaat eerder concurreren met de Skoda Octavia dan met diens grotere broer Superb. Citroën past dit trucje ook toe bij de nieuwe C4. Dit model kennen wij als C segment middenklasser, maar de nieuwe editie krijgt à la de Skoda Scala onderstel techniek van kleinere PSA auto’s (DS 3 Crossback, Opel Corsa en Mokka, Peugeot 208 en 2008). Anders dan de nieuwe C4 wordt de volgende generatie C5 niet leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Wel kunnen wij een relatief goedkope stekker hybride variant verwachten met de 1.2 PureTech 3 cilinder motor als basisunit en een systeemvermogen van 155 pk.

 

Reageren is niet mogelijk.