Tesla danst waar anderen struikelen

0

Na een duik van de aandeelwaarde tijdens de beurscrash in maart, klimt Tesla nu snel uit het dal. Analisten en beleggingsadviseurs verwachten namelijk dat deze autofabrikant de crisis beter zal doorstaan dan de concurrentie.

Het lijkt een eeuwigheid geleden, maar vlak voor de uitbraak van het corona virus waren Tesla en haar topman Elon Musk niet uit het nieuws te branden. De waarde van het aandeel bereikte op de beurs een duizelingwekkende hoogte. Maar door de corona crisis zijn Tesla en Musk uit beeld verdwenen. Maar achter de schermen regelde de topman dat zijn ruimtevaart bedrijf SpaceX beademingstoestellen ging vervaardigen.

Doordat de productie en verkoop van auto’s de afgelopen tijd een harde tik heeft gekregen, lopen beurshandelaren met een grote boog om de aandelen van fabrikanten heen. Met uitzondering van Tesla. Die vertoonde in de afgelopen weken een spectaculair verloop. Op het hoogtepunt, 19 februari jongstleden, noteerde was het aandeel Tesla 917 dollar waard. Een maand later was dat met factor 3 gezakt naar 362 dollar. Maar inmiddels is het aandeel Tesla weer in waarde verdubbeld en staat het op 700 dollar. De reden is onder andere een aantal recente lovende rapporten van beleggingsadviseurs.

De teneur van hun verhaal is dat Tesla de corona crisis redelijk goed lijkt te doorstaan en zijn voorsprong op het gebied van elektrische personenwagens wellicht zal uitbouwen. De concurrentie zit weliswaar niet stil, maar de hoogste boom in autoland, het Volkswagen concern, lijkt de ontwikkeling van de elektrische ID.3 volkomen verprutst te hebben met te snel ontwikkelde software die nu voor tal van storingen zorgt. Daar heeft Tesla bij haar nieuwe Model Y, gebaseerd op de inmiddels beproefde techniek van de Model 3, geen last meer van.

De belangrijkste fabriek van Tesla, die in Fremont (Californië) heeft tegen de zin van Musk in maart weliswaar de deuren moeten sluiten, maar hij hoopt op 5 mei de productie weer op te kunnen starten. De nieuwe fabriek in Sjanghai is inmiddels wel weer operationeel. Daar rolt sinds deze week een nieuwe versie van de Model 3 van de band die meer dan 600 km op een volle acculading kan afleggen. In de eerste 24 uur nadat de orderboeken voor deze uitvoering werden geopend, zijn er al 20.000 exemplaren door Chinese klanten besteld.

Tegelijkertijd lijken er bij de bouw van de nieuwe Tesla fabriek nabij Berlijn weinig beren op te weg te zijn. Er zijn nog wat losse eindjes aan formaliteiten die afgehandeld moeten worden, maar de bouw ondervindt geen hinder door het coronavirus. De werkzaamheden zitten daardoor nog altijd op schema, ondanks dat de bouw in februari even stilgelegd was vanwege klachten van natuurorganisaties. Het terrein is nu bouwrijp en de aanvraag om te starten met de bouw van de funderingen is ingediend.

Tesla heeft inmiddels laten weten dat de eerste auto die in Berlijn van de band zal rollen, de Model Y wordt. Musk denkt van deze cross-over wereldwijd 2 keer zo veel exemplaren te kunnen verkopen dan van de reeds zeer succesvolle sedan Model 3. Tesla zoekt ondertussen naar een locatie in de Amerikaanse Midwest voor de bouw van een nieuwe fabriek waar de futuristische Cybertruck het levenslicht moet gaan zien. De staat Missouri wappert met 1 miljard dollar aan subsidies om het bedrijf van Musk te lokken. Het uitrollen van de rode loper voor Tesla doet denken aan hoe Tesla tijdens de naweeën van de financiële crisis de grote leegstaande fabriek in Fremont in 2010 voor een appel en een ei van General Motors kon overnemen. Musk lijkt een neus voor goede deals te hebben.

Ondertussen is Tesla druk bezig met het zelf ontwikkelen van batterijcellen. Die worden momenteel vooral samen met Panasonic geproduceerd. Het gerucht gaat dat Tesla binnenkort met eigen cel technologie komt. Die zijn krachtiger en goedkoper dan de batterijen die momenteel beschikbaar zijn en waarmee de concurrentie werkt. Dat is ook een reden waarom analisten verwachten dat Tesla beter uit de crisis zal komen dan de concurrentie.

Sterker nog: beleggingsadviseurs verwachten dat Tesla haar technologische voorsprong op het gebied van elektrisch en/of autonoom rijden nog verder zal uitbouwen. Het bedrijf wil namelijk nog dit jaar op grote schaal robottaxi’s gaan inzetten. Die maken gebruik van de volledig autonome versie van Autopilot waarmee de modellen van Tesla volledig zelfstandig kunnen rijden.

Het inzetten van robottaxi’s is allesbehalve nieuw. Ook niet bij Tesla. Musk droomt er namelijk niet zozeer van om iedereen een elektrische auto te laten bezitten, maar vooral om nieuwe vormen van vervoer aan te kunnen bieden (de reizen naar Mars vallen ook in deze categorie). Juist in een verstedelijkte omgeving is er veel te zeggen voor autonoom rijdende deelvoertuigen. Dergelijke auto’s kunnen zeer efficiënt worden ingezet, waardoor de parkeerdruk aanzienlijk afneemt.

Tesla denkt (nog altijd) dit jaar te kunnen starten met de verkoop van volledig zelf rijdende auto’s die voorzien zijn van de allernieuwste versie van Autopilot. Onmiddellijk daarna moeten de robottaxi’s debuteren. Grootste struikelblok is volgens Musk niet de techniek, maar de regelgeving van de overheid. Eerdere projecten met zelf rijdende taxi’s (van andere bedrijven) zijn nooit verder gekomen dan de testfase.

Reageren is niet mogelijk.