In detail: de vernieuwde Quadrifoglio versies van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio

0

Alfa Romeo komt met een technologische update voor de Quadrifoglio versies van de Giulia en Stelvio. Hoofdkenmerken zijn een nieuw infomediasysteem en een uitgebreidere veiligheidsuitrusting. Afgelopen november ondergingen de doordeweekse uitvoeringen van het modelduo al diverse aanpassingen voor modeljaar 2021.

Net zoals de ‘gewone’ Giulia en Stelvio, die inmiddels 5 respectievelijk 4 jaar oud zijn, zijn de Quadrifoglio versies nu dus ook weer helemaal bij de tijd. Van een echte facelift is geen sprake, want aan de buitenzijde zijn alleen de achterlicht units vernieuwd. Aan de voorzijde zijn er andere LED units met donkere lenzen en een in glanzend zwart uitgevoerde grille.

Aan de dubbel geblazen 2,9 liter V6 motor van Ferrari-origine is niet gesleuteld: die levert nog steeds 510 pk en 600 Nm. Bij de Giulia worden vermogen en koppel via een 8-traps automaat van ZF overgebracht op de achterwielen. De Stelvio heeft een Q4 vierwiel aandrijving systeem. Het rij karakter van de Quadrifoglio versies laat zich wederom via de op de middentunnel geplaatste draaiknop van het DNA Pro systeem in 4 standen instellen: Race, Dynamic, Natural en Advanced Rendement (Eco). Voor de sprint naar 100 km/u heeft de sedan 3,8 seconden nodig en de SUV 3,9 tellen. Wil jij meer spektakel, dan moet je extra geld van jouw rekening halen voor de peperdure Giulia GTA(m).

Wel beschikken de Quadrifoglio versies van de Giulia en Stelvio voortaan over heel wat nieuwe technologie. Om te beginnen is er een ander infomediasysteem, dat zich laat bedienen via een 8,8 inch groot touch screen (voorheen was het display 7 inch groot en had het geen aanraak functie). Het forsere scherm is fraai geïntegreerd in de vernieuwde middenconsole die ook meer opbergruimte biedt. Naast een groter display beschikt het systeem ook over extra (internet) functies en zogeheten Performance Pages, waarmee de bestuurder belangrijke cijfers over de prestaties (inclusief koppelafgifte, turbodruk en verbruik) en de actuele temperatuur van diverse mechanische onderdelen kan opvragen.

Daarnaast heeft Alfa Romeo samengewerkt met toeleverancier Bosch om de Quadrifoglio versies van de Giulia en Stelvio op Niveau 2 autonoom te kunnen laten rijden. Dit wil zeggen dat zij op de snelweg de controle over het gas, de remmen en het stuur kortstondig kunnen overnemen. Ook herkent het model duo verkeersborden en passen zij de snelheid aan indien dat nodig en/of gewenst is.

Daarnaast blijven de Quadrifoglio versies van de Giulia en Stelvio nu netjes binnen de rijbaan belijning en grijpen zij in als er een botsing dreigt. Al deze veiligheidsuitrusting wordt aangeboden onder de pakket noemer Advanced Driver Assistance System (ADAS). Ook dode hoek detectie (met stuurcorrectie), vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise controle en een fileassistent maken er onderdeel van uit.

Alfa Romeo monteert verder een nieuw stuurwiel én een met leer afgewerkte keuzehendel van de automaat in de Quadrifoglio versies van de Giulia en Stelvio. De Italianen leveren tegen meerprijs ook gordels in een andere kleur dan zwart, namelijk rood of groen. Op termijn worden met geperforeerd leer beklede sportstoelen verkrijgbaar. Alfa Romeo zegt nu materialen van hogere kwaliteit toe te passen. Nieuw is onder meer ook een draadloze lader voor telefoons en verder spreekt Alfa Romeo van de komst van grotere, beter bruikbare opbergvakken.

In het kader van de modeljaar 2021 aanpassingen zijn de Quadrifoglio versies van de Giulia en Stelvio voortaan in een serie nieuwe kleuren te bestellen. De tinten zijn onderverdeeld in de categorieën Competizione, Metal, Pastel en Heritage. De laatste subgroep omvat vooral historische kleuren zoals het Montreal Green op de foto’s. Andere Heritage tinten zijn Rosso 6C Villa d’Este en Ocra GT Junior. Volgens Alfa Romeo is er sprake van een “op emotie gebaseerde strategie die de lak kleuren van de carrosserie naar klasse groepeert en niet alleen naar technologie”. Ook best.

Ook kan men nu een Akrapovic uitlaat die vervaardigd is van titanium bestellen. Dit exemplaar heeft uit koolstofvezel vervaardigde eindstukken waardoor er volgens Alfa Romeo sprake is van een nóg mooier geluid dan bij het standaardsysteem. De Stelvio Quadrifoglio heeft nieuwe 21 inch velgen gekregen (voor de Giulia is 20 inch de grootste maat). Prijzen volgen later.

Reageren is niet mogelijk.