Duitsland verdubbelt EV subsidie en wil 3 keer zo veel laadstations

0

Duitsland kende al een subsidieregeling voor elektrische voertuigen (EV) waarbij kopers een bedrag van 4.000 euro toegestopt kregen. Nu hebben onze oosterburen aangekondigd een flinke stap verder te gaan: de premie gaat omhoog naar 9.000 euro. De aangescherpte subsidieregeling geldt tot en met 31 december 2021.

De bedoeling van de verdubbeling van de subsidie is uiteraard om de zwaar getroffen auto-industrie in Duitsland na de coronacrisis een duw in de rug te geven. Met de meer ruimhartige premieregeling wil de Duitse regering ook haar groene gezicht laten zien, want er komt geen enkele stimulans voor de aanschaf van een model met een verbrandingsmotor. Een niet verwaarloosbaar detail: de subsidie geldt alleen voor auto’s met een (Duitse) prijs van minder dan 40.000 euro. De Audi e-Tron (Sportback), de Mercedes EQ C en de Porsche Taycan vallen dus allemaal buiten de boot, net zoals het volledige gamma van Tesla overigens.

Elektrische auto’s die wel van de subsidieregeling kunnen profiteren, zijn de drieling Seat Mii Electric / Skoda Citigo iV / Volkswagen e-Up, de Hyundai Kona Electric, de Kia e-Niro, de Opel Corsa-e, de Peugeot e-2008 en de Renault Zoé. De premie lijkt op het eerste gezicht dus vooral autofabrikanten uit andere landen ten goede te komen, maar Volkswagen zal er voor haar nieuwe ID.3 ook volop gebruik van kunnen maken. Verder komt ook de BMW i3 voor de subsidie in aanmerking. Maar Hyundai en Kia zullen zich zeker ook in hun handen wrijven, evenals Honda (E), Lexus (UX 300e), Mazda (MX-30) en Nissan (Leaf). En anders wel de batterijproducenten in China die indirect ook van de regeling profiteren.

In totaal heeft de Duitse overheid voor 130 miljard euro maatregelen aangekondigd om de economie er na de corona crisis weer vlot te trekken. Daarmee wil de regering van Angela Merkel voorkomen dat de Volkswagen Groep, het Daimler concern en BMW nog meer personeel naar huis stuurt. Dat gebeurde afgelopen maanden met tienduizenden tegelijk. De Duitse regering wil ook de productie van batterijcellen in eigen land gaan stimuleren. Eerder besloot Frankrijk al een grote aankoopsubsidie (7.000 euro, plus 5.000 euro als je een oude dieselauto laat slopen) voor elektrische auto’s in te voeren om haar noodlijdende industrietak te ondersteunen. Kopers van een stekker hybride personenwagen kunnen rekenen op 2.000 euro subsidie, mits er sprake is van een benzinemotor als basisunit (modellen met een dieselblok, zoals Mercedes-Benz die aanbiedt, vallen buiten de regeling). Indien beide premieregeling aanslaan, dan kunnen de fabrikanten op zijn minst grote boetes vanuit Brussel vermijden. Dat kan met name van belang zijn voor automerken die nu wellicht niet in staat zijn aan de nieuwe uitstoot norm van 95 gram CO2 per km te voldoen. En dat zijn ze, op Tesla en Toyota na, allemaal. Over een vestzak – broekzak operatie gesproken …

Ondanks de verdubbeling van de subsidieregeling in Duitsland (het gaat om een bijdrage van de overheid à 6.000 euro, waarbij die er van uit gaat dat de fabrikanten zelf 3.000 euro korting zullen verlenen) blijven elektrische auto’s evenwel duurder in aanschaf dan conventioneel aangedreven modellen. Verder blijft de laadpaal ook … een hinderpaal. Autofabrikanten melden trots hoe snel er stroom kan worden bij getapt, maar toch blijft deze handeling in vergelijking met normaal tanken waanzinnig lang. En dan moet je eerst een laadpaal zien te vinden. Lidstaten van de Europese Unie beloven al meer dan 10 jaar dat daar massaal in geïnvesteerd gaat worden, maar in de praktijk komt daar maar weinig van terecht. De Duitse regering schuift die investeringsverplichting nu door naar de tankstations, al hoeven zij de aanleg niet helemaal uit eigen zak hoeven te betalen. Maar zij zullen straks ook laadfaciliteiten voor elektrische auto’s moeten gaan aanbieden. De Duitse overheid laat hen evenwel vrij voor welke tarieven men daar stroom zal kunnen tappen. Enkele grote uitbaters van laadstations hanteren inmiddels woekerprijzen. In Duitsland is Ionity een grote speler wat betreft snelle laders, maar de Duitse overheid vindt het aanbod nog niet groot genoeg. Zij trekt daarom 2,5 miljard euro uit voor de uitbreiding van de laad infrastructuur.

In maart telde Duitsland 24.730 laadstations. Dat aantal moet stijgen naar 70.000 reguliere locaties en 7.000 snel laadplekken. De 14.400 reguliere tankstations kunnen daarbij een handje helpen. Pas dan is het land volgens experts klaar voor de massale adoptie van de elektrische auto. Het is echter de vraag of alle 14.400 reguliere tankstations überhaupt wel ruimte hebben voor een laadlocatie voor elektrische auto’s. Bij vestiging in dorpen of steden zal dit niet snel het geval zijn. De ruimtebehoefte van een elektrische auto is groter dan bij een conventioneel aangedreven personenwagen, want die is in een paar minuten weg. Zijn emissievrije collega houdt de laadplek al snel een half uur bezet.

Onze oosterburen gaan ook de aanschaf van een model met een brandstofcel (waterstof) subsidiëren met 5.000 euro. Daarnaast wordt de aanschaf van een stekker hybride auto of reguliere hybride met respectievelijk 4.500 euro en 3.750 euro gesubsidieerd. De nieuwe regeling gaat 1 juli in. In 2019 waren elektrische modellen goed voor slechts 1,8 procent van de totale autoverkopen in Duitsland. Met het wegnemen van de angst geen laadstation te kunnen vinden, hoopt de regering Merkel een groot deel van de bezwaren weg te nemen.

In Nederland krijgen kopers van een volledig elektrische auto vanaf volgende maand 4.000 euro subsidie. Daar zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden: de personenwagen moet minimaal 12.000 euro kosten en modellen met een prijskaartje boven de 45.000 euro komen niet in aanmerking voor de regeling. Verder dient het rij bereik minimaal 120 kilometer te bedragen. Wie via de officiële vakhandel een tweedehands elektrische auto koopt, krijgt 2.000 euro korting. De aanschaf van een waterstofauto wordt in ons land niet gestimuleerd, omdat die duurder is dan 45.000 euro.

Reageren is niet mogelijk.