Nieuwe Skoda Octavia RS is er nu ook met benzine en diesel motor

0

Afgelopen maart debuteerde de vierde generatie Octavia RS met een stekker hybride aandrijflijn van 245 pk. Vandaag maakt Skoda het aanbod compleet met een klassieke benzine en diesel keuze. Wie gehoopt had op een flinke power boost in vergelijking met de vorige generatie, moet evenwel teleurgesteld worden.

Met de introductie van de benzine en diesel uitvoeringen van de RS is het gamma van de nieuwe Octavia feitelijk rond. Eerder debuteerde de Tsjech ook al in Scout terreinlook vorm en als G-Tec aardgas uitvoering. Maar mogelijk volgt er later nog een Octavia eHybrid met een stekker hybride aandrijflijn van 204 pk.

De Octavia RS die afgelopen maart werd gepresenteerd, nam zijn 245 pk sterke aandrijflijn rechtstreeks van de Volkswagen Golf GTE over. Vanuit CO2 perspectief was dat een interessante zet van Skoda, maar wat als je liever een klassieke krachtbron hebt zonder gehannes met een stekker? Voor die autoconsumenten presenteert de Tsjechische Volkswagen dochter nu de specificaties van de benzine en diesel versies van de Octavia RS. Beide modellen maken gebruik van een 2,0 liter grote 4 cilinder. Motoren die we ook al hebben gezien in de, je raadt het nooit, de Golf GTI en GTD!

Dieselrijders kunnen opteren voor een 200 pk en 400 Nm koppel sterke Octavia 2.0 TDI die standaard de voorpootjes aandrijft en beschikt over een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling. Tegen meerprijs is een versie verkrijgbaar die de motorkracht over alle 4 de wielen verdeelt. In dat geval beschikt de Skoda over Torque Vectoring. Daarmee kunnen de achterwielen individueel worden aangestuurd. In dieselvorm sprinttijd de Octavia RS in 6,8 seconden naar 100 km/u.

De benzineversie van de Octavia RS beschikt over 245 pk en 370 Nm. Zijn motorblok is iets lichter, waardoor de sprint naar 100 km/u 0,1 tel minder in beslag neemt (6,7 seconden). Bij de benzineversie is geen vierwielaandrijving mogelijk, maar hij heeft standaard wel een handbak. Die kan tegen bijbetaling worden ingewisseld voor de 7-traps automaat DSG automaat met dubbele koppeling.

De benzine, diesel en stekker hybride versies van de Octavia RS zijn identiek vanuit esthetisch oogpunt, met een specifieke afwerkingen van de bekleding en de aerodynamische details. De stekker variant kan men alleen herkennen aan de laadklep in het voorspatbord. Hetzelfde geldt voor de passagiersruimte, waar de kleur zwart domineert.

De uitrusting omvat 18 velgen (19 inch als optie), Matrix LED koplampen, voorstoelen die bekleed zijn met een sportief ogend stofje (optioneel is Alcantara mogelijk), carboneffect afwerking, de Virtual Cockpit oftewel een digitaal instrumentarium met specifieke displays in de RS rij modus, een compleet pakket aan rij hulpsystemen waarmee de Octavia RS op Level 2 semi-autonoom kan rijden, Progressive stuurbekrachtiging en een 15 mm lagere ophanging (elektronische DCC dempers zijn tegen meerprijs leverbaar).

Reageren is niet mogelijk.