Audi bagatelliseert voorsprong door techniek Tesla. Onterecht.

0

Net als de meeste andere autofabrikanten is Audi druk bezig met haar elektrische offensief. In de pijplijn zitten tientallen nieuwe, emissievrije modellen. Afgelopen week hebben wij kennis kunnen maken met de conceptversie van de Q4 e-Tron Sportback. Topmodel wordt de A9 e-Tron.

Audi heeft overigens geen plannen om een volledig elektrische versie van de A8 te ontwikkelen. Opvallend, want soortgelijke uitvoeringen zijn wel van de nieuwe BMW 7-serie en Jaguar XJ gepland. Maar de blikken zijn bij Audi misschien meer gericht op Tesla. Dat is de concurrent die men in Ingolstadt wil verslaan. De verwachtingen zijn hooggespannen, want Audi gebruikt niet zonder reden en met trots de slogan ‘Vorsprung durch Technik’. Betekent dit dat Tesla nu sowieso al het nakijken heeft?

Volgens de nieuwe topman van Audi, Markus Duesmann, is de voorsprong van Tesla heus niet zo groot als de buitenwereld denkt. De Duitse autofabrikanten zijn wellicht wat laat begonnen met het ontwikkelen van elektrische auto’s, maar maken nu een enorme inhaalslag. Er wordt nu met zevenmijlslaarzen een gamma aan emissievrije modellen ontwikkeld. Ook op het vlak van batterijtechniek is de techniek die Tesla gebruikt volgens Duesmann weinig bijzonder, zo laat hij in een interview weten.

Audi beschikt met name over een sterke concurrentiepositie als het gaat om bouwkwaliteit en technisch vernuft, zo stelt de topman. “Wij hebben goede auto’s”, aldus Duesmann. Als troef noemt hij ook de stekker hybride modellen van Audi. Daar heeft Tesla geen antwoord op. In navolging van BMW pleit Duesmann (foto) in dit kader voor automatische activatie van de elektrische rij modus in steden. Stekker hybride modellen zijn dan een volwaardig alternatief voor volledig elektrische auto’s. Sterker nog: er is sprake van een beter geslaagd compromis omdat de actieradius per saldo groter is.

De vraag is nu of toekomstige elektrische modellen van Audi het inderdaad weten te winnen van het repertoire van Tesla en op welke terreinen dat dan zal zijn. Duidelijk is dat de e-Tron qua aandrijflijn en algeheel technologisch niveau nog niet kan tippen aan de Model X. Qua bouwkwaliteit lijkt de Audi zijn Amerikaanse concurrent wel te overklassen, maar als geheel is de elektrische auto van Tesla wel (stukken) beter. De Duitsers bieden immers geen netwerk van Superchargers, noch feilloze navigatie die waar nodig pauzes voor bijladen inplant, waardoor actieradiusangst haast volledig tot het verleden lijkt te behoren.

Ook de volledig gedigitaliseerde bediening inclusief de zeer snelle reacties na het aanraken van het centrale scherm is een ijzersterke eigenschap van Tesla. Momenteel zien wij het moederbedrijf van Audi, het merk Volkswagen, struikelen met de marktintroductie van de ID.3. De productiestart van dit elektrische model lijkt een veel grotere “hel” te zijn dan 2 jaar geleden die van de Model 3. Verder mag Duesmann zichzelf dan op de borst kloppen voor wat betreft technisch vernuft, erg overtuigend is dat niet als je weet dat hij de pet moet afnemen om een platform voor elektrische auto’s van familielid Porsche te mogen gebruiken.

Reageren is niet mogelijk.