Citroën C5: eerste glimp van het toekomstige model

0

Deze spionagefoto onthult enkele interessante elementen over de nieuwe Citroën C5, die qua vorm het midden houdt tussen een hatchback en een stationwagen.

Citroën keert eindelijk terug naar de klassieke middenklasse. In het C segment heeft het merk zojuist de splinternieuwe C4 gepresenteerd, die eind dit jaar bij de dealers zal staan. En Citroën gaat in 2021 verder met een vervolg op de C5 in de vorm van een grotere gezinswagen. Die wordt momenteel onder de codenaam E43 ontwikkeld.

Tot op de dag van vandaag is het formeel nog een mysterie hoe de nieuwe D segment middenklasser van Citroën gaat heten. In theorie kan er ook voor C6 worden gekozen als de Franse fabrikant hem bovenaan haar gamma wil plaatsen, oftewel een trede hoger dan de C5 Aircross. Maar, met Hugo de Jonge in gedachten: Autointernationaal.nl zet een goede fles wijn in op C5. Dat komt omdat de nieuwe Citroën dezelfde basis krijgt als de volgende generatie DS 4, Opel Astra en Peugeot 308. Allemaal C segment auto’s, maar door de wielbasis flink op te rekken en daarmee ook de carrosserielengte, denkt Citroën een auto te kunnen serveren die een klasse groter oogt. Maar van C6 niveau is de nieuweling beslist niet.

Het was tot vandaag ook onduidelijk hoe de ‘E43’ er uit zou gaan zien. Maar deze in China gemaakte spionagefoto verklapt al aardig wat, ondanks dat er nog geen prototype al rijdend op de openbare weg kon worden betrapt. De achterkant van deze kale carrosserie van de Citroën (op de achtergrond is het koetswerk van de C5 Aircross te zien) vertelt dat wij een model met zeer ronde vormen kunnen verwachten, die het midden houdt tussen een sedan en een stationwagen. Het is duidelijk dat Citroën na de onconventioneel vormgegeven, nieuwe C4 wederom kiest voor een origineel en onderscheidend design of zich daarmee af te zetten tegen de conservatiever ingestelde concurrentie. In het segment van gezinswagens kan dat een riskante strategie zijn, maar sinds het floppen van de Renault Talisman weten wij dat het net zo risicovol is om een zeer klassiek gelijnd model te serveren.

Al met al lijkt Citroën te kiezen voor een productievertaling van de Cxperience conceptstudie (zie tweede foto), die op zijn beurt geïnspireerd was door de CX (de nieuwe C4 zou optische overeenkomsten met de GS hebben). In beide gevallen is er dus sprake van een vleugje retro, maar ook tal van futuristische elementen en met onderhuids bijdetijdse techniek. Als auto met een C segment onderstel maar D segment proporties, wordt de nieuwe C5 een directe concurrent van de Skoda Octavia, net zoals zijn kleinere broer Scala dat voor de C4 is (beiden zijn C segment formaat auto’s met een B segment onderstel). Maar qua vormgeving vissen zij in compleet andere vijvers. De nieuwe Citroën C5 lijkt optisch eerder te gaan concurreren met de Kia ProCeed.

Reageren is niet mogelijk.