Fiat Chrysler en PSA fuseren tot Stellantis

0

Het huwelijk tussen de Franse PSA Groep (Peugeot, Citroën, Opel / Vauxhall en DS) en het Italiaans-Amerikaanse FCA concern (onder andere Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Maserati) zal ingezegend worden onder de nieuwe naam Stellantis. Samen denken de autofabrikanten sterker gewapend te zijn voor de uitdagingen die hen in de toekomst te wachten staan.

Stellantis wordt de op 3 na grootste autobouwer ter wereld. Alleen Toyota, Volkswagen en de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi zijn nog een maatje groter. Wel weet de autogroep achter PSA en FCA (met hoofdkantoren in respectievelijk Parijs en Turijn) nu General Motors qua omvang te passeren. Dat was decennialang de grootste autofabrikant ter wereld, maar raakte de laatste jaren steeds meer in verval en de aftakeling lijkt nog niet gestopt te zijn.

De huwelijkspartners hopen in het eerste kwartaal van 2021 alle plechtigheden afgerond te hebben. Dan zullen zij dus het naambordje Stellantis op hun voordeur schroeven: een Latijnse naam voor een overwegend Latijnse autofabrikant. Cynici merken op dat het fusiebedrijf zichzelf nu al een sterrenstatus toedicht. De naam is namelijk afgeleid van het Latijnse woord ‘Stello’, dat ‘verlicht door de sterren’ betekent. Je zou dus kunnen zeggen dat dit droomhuwelijk al in de sterren geschreven stond.

“Onze nieuwe naam tekent de nieuwe, ambitieuze samensmelting van historische automerken en sterke bedrijfsculturen, die gezamenlijk een van de nieuwe leiders creëren in het nieuwe mobiliteitstijdperk, met behoud van de exceptionele waarden van de merken”, zo schrijven de fabrikanten. De merknamen van beide partners blijven dan ook ongewijzigd. PSA en FCA worden gezamenlijk zoals gezegd de vierde autofabrikant ter wereld. Op mondiaal niveau valt de schaalomvang dus mee, maar de fusie is nog wel een onderzoeksitem voor de Europese Unie. Die vreest namelijk dat beide partijen op de bestelwagenmarkt een te dominante positie innemen, met schadelijke gevolgen voor de klanten (lees: het bedrijfsleven).

Voor de naam Stellantis is volgens de beide firma’s gekozen op basis van een sterk wederzijds DNA op het gebied van historische automerken en een krachtige bedrijfscultuur. Samen denken PSA en FCA een mondiaal leidende rol te kunnen spelen. De diverse merken zullen een sterke eigen identiteit houden. Ook staat naast de rijke tradities binnen de oorspronkelijke firma’s, duurzame mobiliteit hoog in het vaandel. De naam Stellantis moet dit, samen met een grote mate aan talent en knowhow reflecteren. Traditie, vernieuwing, optimisme en energie: dat zijn de kernwaarden die er achter schuilgaan.

FCA en PSA geven te kennen dat direct na de intentieverklaring tot een fusie een zoektocht is gestart naar een nieuwe naam. Zij leggen dit zelf uit als een teken dat er sprake is van een grote mate van chemie tussen beide partijen. Zowel het managementteam van PSA als dat van FCA was nauw betrokken bij het kiezen van een naam die overigens alleen gebruikt zal worden in communicatie die het hele fusiebedrijf aangaat. Een definitief logo voor Stellantis is nog in de maak.

De partners blijven ondertussen hun eigen beeldmerken houden. FCA en PSA komen alleen met een wijziging van hun embleem. Als jij je nu afvraagt wie de broek aan heeft binnen dit nog formeel af te sluiten huwelijk, dan kan daar nu toch al antwoord op worden gegeven: de Fransen. Die zijn namelijk met 1 extra zetel extra vertegenwoordigd in de Raad van Bestuur en kunnen dus elke beslissing doordrukken die zij wensen. Op een later tijdstip de bedrijfsnaam Stellantis (weer) veranderen in PSA, is dus ook mogelijk.

Reageren is niet mogelijk.