Laadpalenoffensief om elektrische auto niet te laten stranden.

0

De Nederlandse overheid trekt 30 miljoen euro uit voor laadpalen. Dat is nodig om elektrische auto’s straks niet te laten stranden vanwege lege accu’s.

Volgend jaar moeten er 213 laadpalen bij komen. Let op: per dag. In 2025 zijn dagelijks 550 nieuwe exemplaren nodig. Bij die laadpalen moeten stekkerauto’s hun batterij kunnen vullen. Alleen wanneer er snel exemplaren bij komen (met de juiste geografische verspreiding), kan elektrisch vervoer doorbreken. Dat is nodig, zowel om opwarming van de aarde tegen te gaan, als voor schonere lucht.

Het Rijk en regio’s hebben daarom een plan ontwikkeld. Zij mikken daarmee op een dekkend, landelijk netwerk van oplaadpunten. Dat wil nu nog niet vlotten. Het kabinet legt 15 miljoen euro op tafel, zo maakt staatssecretaris Van Veldhoven van verkeer bekend. De provincies en gemeenten betalen ook 15 miljoen euro. Gecombineerd is dus 30 miljoen euro beschikbaar. Dat geld is nodig om locaties te kiezen en geschikt te maken voor een groot stopcontact dat ook gebruikt kan worden door elektrische bussen en taxi’s.

De beoogde locaties liggen niet altijd in wijken of langs de weg, aldus de initiatienemers. Zij willen namelijk ‘slimme laadpleinen’ ontwikkelen. Dat kan op parkeerplaatsen zijn, bij supermarkten of in de buurt van horecagelegenheden. “Een laadpaal past niet bij iedereen voor de deur”, licht een woordvoerder van het ministerie toe. Naar schatting zijn voor het opladen van 1,9 miljoen elektrische auto’s (zoveel rijden er naar verwachting rond in Nederland in 2030) liefst 1,7 miljoen oplaadpunten nodig. Verloopt de aanleg daarvan te traag, dan zal de consument de personenwagen met een stekker laten staan vanwege oplaadongemak en raakt het doel voor milieuvriendelijk verkeer, zoals verwoord in het Klimaatakkoord, uit zicht.

Het Rijk en de provincies willen netbeheerders niet al het installatiewerk laten doen. Zij mikken in hun plan op grootschalige tenders. Bedrijven kunnen daarbij in één klap een opdracht krijgen voor de aanleg van tienduizenden laadpalen. Dat schiet tenminste lekker op, zo is het idee. De regio rond Amsterdam liet onlangs zien dat het kan, door een aanbesteding voor 20.000 laadpalen. Oplaadangst is een van de belangrijkste drempels waardoor automobilisten nog niet kiezen voor een personenwagen met een stekker. De uitrol van een landelijk laadnetwerk, waar de netbeheerders zich aan committeren, moet dit probleem oplossen. “De groei van het aantal oplaadlocaties moet gelijke tred houden met de toename van het aantal elektrische voertuigen”, zo laat een woordvoerder weten.

Het kabinet geeft subsidie aan particuliere rijders op de aanschaf van stekkerauto’s. Die zijn namelijk aanzienlijk duurder dan modellen met een benzinemotor (de rol van dieselauto’s lijkt in Nederland uitgespeeld te zijn: in juni was het verkoopaandeel slechts 5 procent tegenover 22 procent in 2015). Voor het eerst is er ook subsidie beschikbaar voor de aanschaf van een tweedehandse elektrische personenwagen; een nieuwe handelsmarkt. Dat moet er voor zorgen dat elektrisch rijden voor een breed publiek aantrekkelijk wordt, buiten de ‘bubbel’ rijke ondernemers en werknemers die in aanmerking komen voor een auto van de zaak.

Overigens kiest nu nog ruim 70 procent van de autoconsumenten voor een benzinemodel. En dat percentage is nog veel hoger als je ook stekkerloze hybride modellen meerekent. Maar uit onderzoek van de ANWB blijkt dat 58 procent van de Nederlanders op termijn een elektrische auto wil aanschaffen. Het subsidiepotje voor de aanschaf van dergelijke personenwagens is weliswaar bijna leeg, maar volgend jaar komt er een nieuw budget. En daarnaast jaagt de snelgroeiende populariteit van private lease automobilisten richten een stekker auto. De leasekosten zijn namelijk gebaseerd op de gebruikskosten en die zijn door fiscale voordelen, fors minder onderhoud en een hogere restwaarde veel lager. Het is nog niet zo lang geleden dat elektrische auto’s een marktaandeel van minder dan 1 procent in Nederland hadden. Maar nu is dat 9 procent. Dit betekent dat vandaag de dag diesels een rariteit zijn geworden, en niet de elektrische auto. Een vrij beschikbare laadpaal mag evenmin een bijzonderheid zijn.

Reageren is niet mogelijk.