Overspeelt Volkswagen zijn hand met de nieuwe Golf?

0

Sinds 1983, toen de tweede editie werd gepresenteerd, weten wij dat elke nieuwe generatie Golf voorspelbaar is. Behalve het jongste model, waarvoor men in Wolfsburg besloot om alles uit de kast te halen, vooral voor wat betreft de cockpit. Over het resultaat wordt nu meer dan ooit gedebatteerd.

Al 46 jaar heeft de Golf heus niet alleen maar vrienden. Maar ook de ‘vijanden’ kunnen de verkoopcijfers niet betwisten. Hoewel de Golf vorig jaar door de Tiguan onttroond werd als de best verkochte Volkswagen ter wereld, blijft de positie van de uit Wolfsburg afkomstige compacte middenklasser in Europa onaantastbaar. In 2019 was het in onze marktregio nog steeds de meest verkochte auto met 410.779 exemplaren. De Duitser heeft zijn bestseller status verworven dankzij een combinatie van homogeniteit (prestaties, ruimte, comfort) en conservatisme (exterieurstijl, interieur). Daarmee geeft hij al bijna 5 decennia lang zijn handtekening af. De Golf dankt zijn populariteit aan zijn pragmatische karakter en aan het feit dat hij eerder makkelijker in de omgang is dan spannend. Maar is dat nog steeds het geval bij de 8ste generatie? Verschillende testredacties trekken dat in twijfel.

Toen Volkswagen afgelopen najaar de Golf VIII voorstelde, was de eerste indruk tijdens de statische presentatie positief. Weliswaar waren de meningen over de nieuwe neuspartij verdeeld, maar met zijn innovatieve interieur verraste hij de hele wereld. Vaak bekritiseerd vanwege zijn behoudende karakter had Volkswagen eindelijk risico genomen en leek men de compacte middenklasser echt lichtjaren gemoderniseerd te hebben. Was dat om de Mercedes A klasse van repliek te dienen? Of wilde Volkswagen nieuweling Tesla een koekje van eigen deeg geven? Het dashboard van de jongste Golf wordt gedomineerd door 2 naast elkaar geplaatste digitale panelen voor het instrumentarium en de multimedia, die de overgrote meerderheid van de functies van de auto beheert. De veelheid aan knoppen op de middenconsole verdween ten gunste van tactiele sneltoetsen. Het interieur van de Golf, die gedateerd leek in het licht van de concurrentie, werd plotseling extreem modern en verfijnd. Dit alles zonder het ruimteaanbod en de goede zitpositie aan te tasten. Per saldo suggereerde de Golf hiermee aan gastvrijheid gewonnen te hebben.

Maar tijdens de praktijk kennismaking ontstond echter de tegenovergestelde indruk. Weliswaar leverde de Duitser tijdens het testen zeer goede weg prestaties en was hij zowel comfortabel als geruststellend om mee te rijden (op deze punten echt vergelijkbaar met zijn voorganger), maar een goede ergonomie behoort niet langer tot zijn kwaliteiten. Dat komt doordat alle ‘echte’ knoppen uit het dashboard verdwenen zijn en doordat van de bestuurder nu geëist wordt dat hij met het 10 inch centrale scherm (bijna) alles bedient. De koningin van de ergonomie is daardoor van haar voetstuk gevallen. Een probleemloze bediening is niet langer vanzelfsprekend. Voor vitale functies zoals airconditioning temperatuur of radiovolume is men aangewezen op ‘gladde’ aanraakvlakken die horizontaal zijn geplaatst en waarvan de respons vaak niet is zoals verwacht. Bovendien lossen sneltoetsen op het stuur of sturing met de stem niet alles op.

Natuurlijk, mensen die elke dag aan boord stappen zodra zij de Golf in bezit hebben genomen, worden in staat gesteld om er mee vertrouwd te raken, maar de kracht van deze Volkswagen was juist dat hij onmiddellijk iedereen op zijn gemak stelde. Ook mensen die nog nooit eerder in een Golf hadden gereden. En hoewel aanraakschermen modern zijn, is het nooit zo effectief als fysieke bediening. Deze waarneming geldt ook voor de PSA Groep; voor de bijna overleden Citroën C4 Cactus en voor de Peugeot 308. Die werden al eerder bekritiseerd vanwege hun problematische bediening. Volkswagen was dus gewaarschuwd, maar zette door. Inmiddels zijn diverse concurrenten weer op hun schreden teruggekeerd. Zo biedt de nieuwe Citroën C4 weer een ‘gezonde’ mix van aanraakbediening en fysieke knoppen. Zullen wij bij de volgende generatie Golf daarom de terugkeer van traditionele airconditioning bediening zien? Waarom niet. Hopelijk is ook het nood oproepsysteem van de nieuwe editie kinderziektevrij.

Reageren is niet mogelijk.