Abarth groet motorrijders met de 595 Monster Energy Yamaha

0

Abarth heeft niet alleen de gelimiteerde 595 Scorpioneoro gepresenteerd, maar ook de 595 Monster Energy Yamaha. Van deze versie zullen eveneens slechts 2.000 exemplaren worden gemaakt.

Met de 595 Monster Energy Yamaha viert Abarth de samenwerking met de Japanse motorfietsen fabrikant waarvan sinds 2015 sprake is. Beide producenten van snelle vervoermiddelen doen nu al 5 jaar lang zaken met elkaar en dat is reden voor een feestje. De kleurstelling van de 595 Monster Energy Yamaha is dezelfde als die van de YZR-M1 Monster Energy Yamaha MotoGP 2020 motorfiets. Let vooral op de ‘Monster klauw’ op de motorkap en op het voorspatbord als eerbetoon aan de nieuwe samenwerking met de bekende energiedrank.

Op verzoek levert Abarth het actiemodel ook in volledig zwart, met het ‘Monster Energy Yamaha MotoGP’ logo op de onderkant, net boven het ‘595’ embleem. Donormodel 500 mag dan inmiddels bejaard zijn (want ruim 13 jaar oud), het uiterlijk van deze schorpioen versie scoort anno 2020 nog steeds een dikke prima. Dat is ook te danken aan het feit dat de Fiat zich uitstekend leent voor allerlei speciale varianten. Daar lijkt geen eind aan te komen. Of het nu om Ferrari, Lamborghini óf in dit geval de 500 van Fiat / Abarth gaat, speciale edities uitpoepen kunnen ze als de beste.

Het interieur van de 595 Monster Energy Yamaha is voorzien van een zwart dashboard en speciale nieuwe Abarth sportstoelen met blauwe afwerking die het ‘Monster Energy Yamaha MotoGP’ logo op de hoofdsteunen hebben. Het plakkaat het daarop het productienummer is op de centrale tunnel geplaatst. De 595 Monster Energy Yamaha uitvoering heeft standaard een sportstuur met rechte onderkant en 12-uurs markering.

De 595 Monster Energy Yamaha uitvoering heeft verder een speciaal opstartscherm dat het ‘Monster Energy Yamaha MotoGP logo’ op het display projecteert zodra de motor tot leven wordt gewekt. Die krachtbron is de bekende 1,4 liter T-Jet 4 cilinder turbobenzinemotor van 165 pk. De motor is standaard gekoppeld aan een handbak. Een gerobotiseerde sequentiële transmissie met schakel flippers is optioneel verkrijgbaar.

De 1,4 liter T-Jet unit ademt uit via een Record Monza uitlaat met actieve klep. Ook standaard zijn Koni dempers achter met Frequency Selective Damping (FSD) technologie om de wegligging, het rijgedrag en de stabiliteit strakker te maken. Dit model is natuurlijk een knipoog naar de motorsport en dat ‘vereist’ een andere onderstel afstelling dan bij het andere actiemodel van Abarth, de 595 Scorpioneoro. Die heeft iets meer oog voor veercomfort. De 595 Monster Energy Yamaha is daarentegen vooral voor gooi & smijt werk bedoeld.

Omtrent de leverbaarheid van de 595 Monster Energy Yamaha (en de 595 Scorpioneoro) bestaan nog wat vraagtekens. Fiat Nederland, de importeur van Abarth, kan nog niet zeggen of de actiemodellen naar ons land komen. Ongetwijfeld peilt men in Lijnden eerst of er überhaupt voldoende animo is. Zodoende is een prijs ook nog niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.