Groot tekort aan laadpalen voor elektrische auto’s dreigt

0

Er is een groeiend tekort aan publieke laadpalen, zo blijkt uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep. Aanleiding voor het onderzoek is de ontstane scheefgroei tussen het aantal verkochte elektrische auto’s en het aantal geplaatste publieke laadpalen.

Volgens het rapport ‘De nationale laaddruk analyse’ zijn de laadpalen nu in 1 op de 3 woonbuurten overbezet. Van de 13.208 woonwijken in Nederland zijn er bijna 5.000 voorzien van publieke laadinfrastructuur. Omdat in die 5.000 buurten circa 70 procent van de bevolking woont, is het de vraag of eigenaren van een elektrische auto bij een openbare laadpaal terecht kunnen. Uit het onderzoek blijkt dat zij in 36 procent van deze buurten steeds vaker misgrijpen omdat de infrastructuur overbezet is.

Volgens Enpuls ligt de oplossing in een data gedreven aanpak zodat op basis van bezetting van laadpalen kan worden besloten of het laadnetwerk moet worden uitgebreid. Op die manier kan er, volgens de onderzoekers, efficiënter worden gekeken waar laadpalen nodig zijn. Die werkwijze is al eerder ontwikkeld door Enpuls en wordt op dit moment op landelijk niveau uitgerold door het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Elaad.nl. Op Europees niveau riep de belangenorganisatie van autofabrikanten in onze marktregio, ACEA, al op tot een versnelde uitbreiding van het aantal laadpalen.

Enpuls werd in 2016 opgericht door Enexis Groep en richt zich op versnelling van de energietransitie. Volgens de opstellers van het rapport neemt de scheefgroei toe omdat de meeste gemeenten pas nieuwe laadpalen plaatsen als individuele autobezitters hier om vragen. En lang niet alle bezitters van een elektrische auto die een publieke laadpaal nodig hebben, doen zo’n aanvraag. De aanwezigheid van voldoende laadpunten is voor particulieren één van de belangrijkste voorwaarden om elektrisch te gaan rijden, zegt Enpuls. De onderzoekers verwachten dat in 2025 elke Nederlander elektrisch wil rijden en dat alle nieuw verkochte auto’s dan elektrisch zijn. Volgens Enpuls moet het laadpaal netwerk snel en slim worden uitgebreid. De regie daarvoor ligt bij gemeenten. Verder pleiten de onderzoekers voor het opladen van auto’s met duurzame stroom.

Reageren is niet mogelijk.