Battery Day Tesla maakt hooggespannen verwachtingen niet waar

0

Beleggers hebben teleurgesteld gereageerd op de zogeheten Battery Day van Tesla. Tijdens dit langverwachte evenement heeft topman Elon Musk de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van batterijtechnologie toegelicht.

“Het zal 3 jaar duren voordat onze innovaties vruchten afwerpen”, was een van de uitspraken van de 49-jarige Tesla topman die de aandeelhouders niet graag hoorden. “De innovatie werpt al zijn vruchten af, maar er is nog geen sprake van een hoog rendement. De weg naar succes is duidelijk, maar om het doel te bereiken, moeten wij nog bergen werk verzetten”. Musk had eerder al de verwachtingen getemperd. Hij tweette dat sommige technologieën pas in 2022 het stadium van serieuze volumeproductie zouden bereiken. Tijdens de aandeelhoudersvergadering die aan Battery Day voorafging, waar circa 250 mensen aanwezig waren (beide evenementen vonden plaats in de open lucht; er keken 250.000 mensen mee via Youtube) zei Musk dat Tesla op  jaarbasis winst zal boeken. Hij herhaalde de doelstellingen voor wat betreft het in 2020 af te leveren voertuigen.

Tesla verwacht over 3 jaar een betaalbare auto op de markt te kunnen brengen. Musk wil de productiekosten van batterijcellen hiertoe halveren. Beleggers reageerden evenwel teleurgesteld omdat zij hadden gehoopt op een snellere progressie. Als de Amerikaanse fabrikant er in slaagt om de productiekosten van elektrische auto’s de komende jaren drastisch te verlagen, dan zal het over 3 jaar mogelijk zijn om een model met een prijskaartje van 25.000 dollar op de markt te brengen. Tesla kan zo beter concurreren met fabrikanten die nu nog vooral auto’s met een verbrandingsmotor bouwen. Met een verkoopprijs van 25.000 dollar zegt de onderneming voor het eerst een betaalbare auto te kunnen leveren. Momenteel kost de goedkoopste Tesla, de Model 3, op de Amerikaanse markt 35.000 dollar, al gaat het daarbij om een uitvoering die in de praktijk niet of nauwelijks leverbaar is. In Nederland kan er worden ingestapt voor afgerond 50.000 euro. Voor zakelijke rijders is dat geen probleem omdat die profiteren van de veel lagere bijtelling van elektrische auto’s. Maar om de harten van de particuliere klant te winnen, is een goedkoper model nodig. Maar die gaat naar verwachting pas in 2023 in productie.

Musk maakte het nieuws bekend tijdens de Battery Day van zijn bedrijf. Het evenement op een parkeerplaats bij de fabriek van Tesla in Californië stond vooral in het teken van verbeteringen bij de productie van batterijen. Die vormen veruit de grootste kostenpost bij elektrische auto’s. De kosten van batterijcellen kunnen met ruim de helft omlaag, zo stelt Musk. Dat zou mogelijk zijn door gebruik te maken van nieuwe productietechnieken en andere materialen dan nu gangbaar is. Tesla wil daarnaast de winning van lithium, een belangrijke grondstof voor batterijen, in eigen hand nemen. Het plan is om daar over 1 tot 1,5 jaar mee te beginnen in een proeffabriek. Productie op grote schaal is over 3 jaar mogelijk. De zogeheten batterij cel die Musk voor ogen heeft, ‘4680’ genaamd, lijkt op de dikke D batterij van Duracell, maar dan 80 millimeter lang en 46 millimeter breed. De nieuwe afmetingen (de huidige cellen zijn aanzienlijk kleiner) zorgen voor een 5 keer grotere capaciteit en 16 procent meer bereik. De prijs per kilowattuur daalt volgens Musk met 14 procent.

Tesla denkt de accupakketten dus goedkoper te kunnen maken door het productieproces verder te verbeteren. Net zolang totdat een super efficiënte fabriek van de toekomst evenveel exemplaren produceert als 5 gewone fabrieken nu. Sowieso wil Tesla met kop en schouders boven de andere batterijfabrikanten gaan uitsteken als het gaat om productie-aantallen. Ook zal het accupakket niet langer een los onderdeel van de auto zijn, in de nabije toekomst zit de loodzware batterijen set vast in het chassis. Dat maakt een auto tot 10 procent lichter, waardoor hij verder op een volle acculading kan komen. Ook scheelt het 370 onderdelen, wat gunstig is voor de productiekosten. Het grootste nadeel laat zich raden: het zal bijna onmogelijk zijn om een defecte of versleten accu te vervangen.

Beleggers hadden met spanning uitgekeken naar het evenement. De beurskoers van Tesla is dit jaar bijna vervijfvoudigd doordat het bedrijf productieproblemen de baas is geworden en al een paar kwartalen mooie winstcijfers weet te realiseren. Kleine beleggers zijn daardoor massaal op het 10 jaar oude beursfonds gedoken. Tesla is nu op de beursvloer met bijna 400 miljard dollar meer waard dan Toyota, Volkswagen en BMW samen. Maar het aandeel lijkt nu zijn piekwaarde bereikt te hebben. Beleggers hadden gehoopt dat de nieuwe generatie batterijen en het geplande instapmodel al eerder omgezet zouden kunnen worden in klinkende munt.

Musk hield tijdens de presentatie enkele slagen om de arm. “Wij moeten nog veel werk verrichten”, zei hij over de verbeteringen waar Tesla voor ogen heeft bij de productie van batterijcellen. “Het werkt nog niet in zijn geheel, we zijn wel dichtbij”. Werknemers die om hem heen stonden, benadrukten dat zij lastige obstakels moeten overwinnen. De waarschuwing is opmerkelijk, want Tesla heeft de reputatie zaken uitermate optimistisch voor te stellen. Dat lijkt sowieso te gelden voor de claim van Musk dat het bedrijf op de lange termijn 20 miljoen auto’s gaat verkopen. Volkswagen, nu samen met Toyota ‘s werelds grootste autofabrikant, kwam afgelopen jaar niet verder dan 11 miljoen exemplaren. De vraag naar elektrische auto’s neemt weliswaar gestaag toe, vooral in China en Europa, maar de concurrentie zit ook niet bepaald stil. Daar zal Tesla in de komende jaren mee af moeten rekenen.

Gelukkig waren er tijdens de presentatie, die inclusief de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, een kleine 3 uur duurde en vanwege het corona virus op een parkeerterrein plaatsvond, ook enthousiaste aandeelhouders. Zij mochten naar hun idool luisteren terwijl zij in een Model 3 zaten. De aandeelhouders lieten geregeld hun enthousiasme blijken door hard te claxonneren. “Dit is zonder twijfel een nieuwe benadering: een Tesla drive-in”, zei Musk toen hij in spijkerbroek en T-shirt het podium betrad. Het Tesla boegbeeld benadrukte dat de onderneming die de beste fabrieken weet te bouwen uiteindelijk de strijd op de automarkt zal winnen. “Elke autofabrikant kan straks batterijen maken die voertuigen over grote afstanden laten rijden, maar niet elk bedrijf zal geweldig zijn bij de productie er van. Wij willen daarin de beste van de wereld worden”. Zijn presentatie leek dan ook geregeld op een ode aan het ontwikkelen van efficiënte productieprocessen.

Tesla fabriceert nu auto’s in Fremont, Californië en in het Chinese Sjanghai. Aan fabrieken in Austin, Texas en in het Duitse Berlijn wordt nog gebouwd. Volgens Musk is het van belang voor een goede kasstroom om op elk continent minimaal één fabriek te hebben. Voor Azië wordt zelfs gedacht aan een tweede locatie. In Berlijn gaat Tesla ook eigen batterijcellen produceren. In de Verenigde Staten werkt het bedrijf daarvoor samen met Panasonic en in Sjanghai met zowel LG als CATL. Deze toeleveranciers blijven partners van Tesla, zo benadrukte Musk, maar eigen productie van de cellen is noodzakelijk om sneller de kosten te kunnen verlagen.

Reageren is niet mogelijk.