Nieuwe Citroën C5 betrapt

0

Wanneer de eerste prototypes op de weg verschijnen, betekent dit dat een nieuwe auto in het volgende jaar moet worden gepresenteerd. Dit is ook het geval bij de nieuwe C5, die vanaf het najaar van 2021 het Citroën gamma aan de bovenkant zal vervolledigen.

Na de SUV modellen C3 Aircross en C5 Aircross, en na een verfrissend onconventionele interpretatie van de derde generatie C4, moet Citroën nu de vernieuwing van de C5 aanpakken. Als sedan staat het modeltype sinds 2017 niet meer in de catalogus van het merk, maar de C5 zal in 2021 in Europa terugkeren. De ingenieurs van Citroën zijn bij de auto momenteel de puntjes op de i aan het zetten. Het bewijs: prototypes circuleren momenteel op de openbare weg. Het gaat daarbij niet om de puntjes op de e, want anders dan de jongste C4 wordt de C5 niet leverbaar in een volledig elektrische uitvoering.

Toegegeven, het is niet eenvoudig om een ​​idee te krijgen van de carrosserieverhoudingen van de nieuwe C5 met alleen dit beeldmateriaal, maar de toekomstige D segment middenklasser van Citroën zal niet de koetswerkverhoudingen vertonen die gebruikelijk zijn voor het D segment. In plaats hiervan heeft de designstudio inspiratie opgedaan bij de eigen conceptstudie CXperience uit 2016.

Net als bij de C4 het geval is, zal er gebruik worden gemaakt van een onderstel type uit een lagere klasse. Terwijl voor de C4 gebruik maakt wordt van het CMP platform voor typische B segment modellen als de Opel Corsa en Peugeot 208, krijgt de C5 de zogeheten EMP2 architectuur. Het cijfer ‘2’ geeft aan dat er sprake is van evolutie, waardoor de volgende generatie van de Opel Astra en Peugeot 308, net als de nieuwe DS 4, ook in stekker hybride vorm kan worden aangeboden. Dat zal ook het geval zijn bij de in het D segment te positioneren nieuwe Citroën C5. Mogelijk zal het merk met het visgraat embleem kiezen voor een relatief grote bodemvrijheid in combinatie met forse wielen, net zoals bij de nieuwe C4. Het is dan nog maar één stap om je voor te stellen dat Citroën haar D segment middenklasser gaat verfraaien met plastic beschermplastic voor de carrosserie …

De EMP2 architectuur maakt zoals gezegd stekker hybride aandrijftechniek mogelijk. Citroën zal de nieuwe C5 niet alleen gaan aanbieden met de reeds bekende 1,6 liter PureTech motor als basisunit (en een systeemvermogen van 225 pk), maar ook in een versie die voorzien is van het 3-pits 1,2 liter blok. Die krijgt een systeemvermogen van 150 à 175 pk. Dat is voldoende om de nieuwe stekker hybride E-Tech modellen van Renault (Captur en Mégane van repliek te kunnen dienen). Vervolgens zal een mild hybride systeem (MHEV met 48 Volt accu) zijn intrede doen, in combinatie met een gerobotiseerde 7 versnellingsbak met dubbele koppeling die momenteel ontwikkeld wordt door Punch Powertrain. Autointernationaal.nl verwacht dat de nieuwe C5 in het tweede kwartaal van 2021 (medio juni) zal worden gepresenteerd. De orderboeken zullen in de herfst open gaan.

Reageren is niet mogelijk.