ACEA: Groei Laadinfrastructuur blijft achter bij die van aantal elektrische auto’s

0

De uitbreiding van de laadinfrastructuur in Europa blijft achter bij de groei van het aantal elektrische auto’s. Dat stelt autofabrikantenvereniging ACEA naar aanleiding van de studierapport ‘Making the Transition to Zero-Emission Mobility’. Zij luidt daarom de noodklok.

In de afgelopen 3 jaar is de verkoop van elektrische auto’s met 110 procent gestegen naar ruim 458.000 exemplaren. Maar het aantal laadpunten groeide met slechts 58 procent (naar 199.825 stuks). Volgens de ACEA toont dit aan dat de investeringen in de Europese laadinfrastructuur geen gelijke tred houden met de toename van het aantal elektrische auto’s. Het aantal snelle laadpunten (capaciteit van 22 kW of hoger) blijft met 28.586 (14 procent van het totaal) duidelijk achter bij het aantal reguliere locaties (171.239 stuks). Volgens de ACEA is dat ook niet stimulerend voor de verkoop van elektrische auto’s.

Volgens een schatting van de Europese Commissie zijn er in 2030 minimaal 2,8 miljoen laadpunten nodig om te voldoen aan de vraag. De ACEA pleitte al eerder voor een snelle uitbreiding van de laadinfrastructuur, maar volgens de brancheorganisatie wordt de situatie steeds penibeler. Doordat in slechts een beperkt aantal landen de infrastructuur redelijk op orde is, ontstaat er een scheefgroei in de verkoop van elektrische auto’s tussen de Europese landen. Ruim 75 procent van de laadpunten bevindt zich in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Van dit kwartet is ons land koploper met 50.824 laadpunten. Net iets meer dan 25 procent van het totaal dus. Duitsland volgt met ruim 20 procent. Frankrijk en Engeland bezetten de derde en vierde plaats met respectievelijk 15,2 en 14,3 procent van het totaal. Ter vergelijking: Cyprus heeft slechts 38 laadpunten. Dit betekent dat 75 procent van de laadpalen in Europa in slechts 4 landen staat, die gezamenlijk 27 procent van de totale oppervlakte van Europa in beslag nemen. Met name in Oost-Europa blijft het aantal laadpunten achter.

Eric-Mark Huitema, de directeur-generaal van ACEA, noemt de achterblijvende laadinfrastructuur zeer gevaarlijk. “De verkoopt van elektrische auto’s stagneert als er niet genoeg laadvoorzieningen zijn”. De koepelorganisatie pleit daarom voor het versneld uitbreiden van de Europese infrastructuur. “Met de hogere klimaatambities van de Europese Unie is er de urgentie om de laadinfrastructuur te verbeteren”, aldus Huitema. “Als consumenten concluderen dat er niet genoeg laadpunten zijn op de plek van bestemming, of denken dat zij te lang moeten wachten op een snelle lader, dan kan de groei van de verkoop van elektrische auto’s stagneren”.

Het achterblijven van het aantal laadpalen in sommige landen is ook terug te zien in het aantal vorig jaar verkochte elektrische en stekker hybride auto’s dat werd verkocht. Zo gingen er in Estland slechts 97 exemplaren over de toonbank (goed voor 0,3 procent marktaandeel). Andere landen met slechts 0,4 à 0,6 procent marktaandeel voor elektrische auto’s zijn Letland, Litouwen, Bulgarije en Slowakije. Ter vergelijking: in Duitsland werden vorig jaar 108.629 elektrische en stekker hybride auto’s verkocht (3 procent marktaandeel). Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk (72.766 stuks en 3,1 procent marktaandeel), Nederland (66.801 en 15,0 procent), Frankrijk (61.356 en 2,8 procent), Zweden (40.404 en 11,3 procent).

Een marktaandeel van 3 procent of meer is iets dat exclusief is weggelegd voor West-Europese landen. Dankzij de subsidie op de aanschaf van elektrische auto’s zijn er in Nederland dus 66.801 stuks van verkocht, waardoor het marktaandeel op liefst 15 procent uitkwam.

 

 

Reageren is niet mogelijk.