Kosten opladen elektrische auto moeten van ACM duidelijker

0

Nog voordat jij de stekker van jouw auto in een openbare laadpaal steekt, moet duidelijk zijn wat jij precies gaat betalen voor het opladen van jouw auto. Dat is nu soms nog te onduidelijk, zo vindt de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Aanbieders van laadpalen krijgen tot 1 december de tijd transparant te zijn over de prijs. Daarna gaat toezichthouder ACM controleren én handhaven. Volgens deze toezichthouder zijn de aanbieders nog niet transparant genoeg over wat het opladen van een elektrische auto kost. En dat moeten zij volgens de wet wel zijn. “Het moet worden zoals het tanken van benzine of diese. Dan zie je ook wat de kosten zijn”, aldus de woordvoerder van de ACM. Consumenten moeten dat bij de laadpaal kunnen zien, maar ook online. Afgelopen week zijn de aanbieders van laadpalen nog eens gewezen wat er precies van hen verwacht wordt. De ACM heeft de afgelopen tijd gezien dat niet iedereen even transparant is. Welke partijen dat zijn, wil de woordvoerder niet zeggen.

Het is niet voor het eerst dat de branche er op gewezen wordt dat zij niet open genoeg zijn over de prijs van het opladen van elektrische auto’s. In januari van dit jaar deed de ACM dat ook al. De toezichthouder geeft de branche nu tot 1 december om duidelijker te communiceren over de prijs indien zij dat nog niet zijn. Daarna wordt er gecontroleerd of de bedrijven zich aan de regels houden. Bij overtredingen kan de ACM boetes (al dan niet voorwaardelijk) opleggen en waarschuwingen uitdelen. Edwin van Houten, directeur consumenten ACM, stelt dat de controles geen verrassing kunnen zijn voor de laadbranche. “De regels zijn niet nieuw. Nu steeds meer mensen een elektrische auto koper, is het belangrijk dat de laadtarieven duidelijk zijn. Dan kunnen mensen een geïnformeerde keuze maken”.

Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. En juist daarom is het belangrijk dat autoconsumenten weten wat zij waar kwijt zijn, zodat ze een afgewogen keuze kunnen maken waar zij laden, aldus de woordvoerder van de ACM. In september waren er ruim 137.000 elektrische voertuigen in Nederland, zo blijkt uit cijfers van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Tot en met september was 11,4 procent van de verkochte auto’s een emissievrij exemplaar. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 8,9 procent. Eind vorig jaar waren er circa 55.000 openbare laadpunten.

De ACM heeft de laadbranche onlangs tijdens een sectorbijeenkomst ingelicht over de regelgeving. Zo moeten aanbieders duidelijk maken wat de verschillende prijselementen van een laadsessie zijn. Ook moet die informatie voor het laden beschikbaar zijn; niet alleen bij de laadpaal maar dus ook online. Aan het einde van de laadsessie moet de klant weten hoeveel er geladen is en wat de totale kosten zijn. De ACM onderzoekt vanaf december of de sector aanpassingen heeft doorgevoerd om dit mogelijk te maken. Er is nu veel kritiek op de prijstransparantie van publiek laden, of beter het gebrek daar aan. Analisten vinden het bedrag dat de consument moet betalen net zo mistig als bij een vliegticket. Traditionele tankstations zijn een heel ander verhaal. Daar zijn de literprijzen altijd vermeld.

 

Reageren is niet mogelijk.