Nederland heeft zijn eerste vehicle-to-grid (V2G) laad plein voor elektrische auto’s

0

Het eerste zogeheten vehicle-to-grid (V2G) laad plein van Nederland wordt deze maand in Lelystad geopend. Elektrische auto’s kunnen aldaar dankzij V2G technologie niet alleen bijgeladen worden, maar ook stroom terugleveren aan een naastgelegen gebouw.

Op de overdekte parkeerplaats van het plein staan een 10-tal V2G laadpalen, die elektrische deelauto’s van MyWheels kunnen opladen met de stroom die door 90 zonnepanelen is opgewekt. Dankzij V2G technologie kunnen die voertuigen niet alleen bijgeladen worden, maar ook stroom leveren aan het net. In dit geval gaat het om elektriciteit dat bestemd is voor een naastgelegen kantoorpand.

The use of smart grids in the field of electromobility calls for the development of new communication interfaces.

Er is een overkapte parkeerplaats ingericht met 90 zonnepanelen en waar 10 bi-directionele laadpunten aanwezig zijn. Deze laders worden ook gebruikt om auto’s energie te laten terugleveren aan een nabijgelegen kantoorgebouw, dat in beheer is van verhuurder Mac3Park. Hiervoor worden elektrische deelauto’s van MyWheels gebruikt, die gedurende de parkeertijd ’s nachts energie leveren in plaats van consumeren.

Een energiemanagementsysteem kan signaleren dat, bijvoorbeeld vanwege het wegvallen van zonlicht op de zonnepanelen, het gebouw tijdelijk stroom nodig heeft uit de autoaccu’s. In die situatie worden voor een periode de voertuigen van MyWheels niet meer bijgeladen, maar wordt er juist stroom afgenomen. De auto’s fungeren in dus als een soort buffer voor piek- of dal- momenten tijdens de stroomopwekking met zonnepanelen.

Het laad plein in Lelystad is aangelegd in het kader van een programma van de door het ministerie van Infrastructuur en Milieu gesubsidieerde Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Dat heet Proeftuin Slimme Laadpleinen. Het plein is geopend door Mijndomein Energie, een onderdeel van internet hosting provider Mijndomein (tevens leverancier van energie en laadpassen en investeerder in auto deel dienst MyWheels). Het gaat om een semi-publieke laadlocatie.

Het zogeheten bi-directionele opladen werkt vooralsnog uitsluitend bij auto’s met een Chademo snellaadaansluiting en dat is een uitstervende soort. Het gaat om slechts enkele automodellen, waaronder de Nissan Leaf (foto) en de Mitsubishi Outlander PHEV. Ook bestaat bij terugleveren van energie altijd een zekere angst voor het “leegtrekken” van de batterij, met een te laag rij bereik tot gevolg.

Dat laadpunten die zowel auto’s opladen als energie uit auto-accu’s kunnen terugleveren populairder worden is een ding dat zeker is, gezien een steeds sterkere afhankelijkheid van niet altijd beschikbare hernieuwbare energie, de noodzaak om gebruik van fossiele brandstoffen te verminderend en gestaag stijgende vraag naar stroom. Nu al wordt met reguliere laadpunten het stroomnet gebalanceerd, door die op piekmomenten in minieme mate minder elektriciteit te laten leveren.

 

Reageren is niet mogelijk.