Primeur: test Renault Twingo Electric

0

6 jaar na de lancering gaat de derde generatie Twingo eindelijk elektrisch. Zonder de overheidssubsidie ligt de prijs tussen de 20.590 euro en 24.790 euro. De nieuwe Twingo met batterijvoeding verlaagt daarmee de aanschafdrempel voor een nieuwe elektrische auto, want bij de concurrentie ben je minimaal 23.290 euro kwijt (voor de Skoda Citigo iV, al is dit model alleen nog maar uit voorraad leverbaar). Van nature is de kleine Renault al erg wendbaar. In combinatie met de stil en schone aandrijflijn zou dit wel eens de perfecte stadsauto kunnen zijn. Of wordt hij straks overschaduwd door de nieuwe Dacia Spring die vermoedelijk een derde goedkoper wordt zonder (evenredig) minder rij bereik te bieden.

De Fransen hebben de lancering van de Twingo Electric lang uitgesteld, maar eindelijk is het zo ver: hier zie jij de tweede elektrische auto uit het Renault gamma. Hij komt onder de Zoé in het gamma. In de pijplijn bij Renault zit ook een elektrische cross-over met het formaat van een B segment auto. Die zal echter als lid van de Mégane familie verkocht gaan worden. Enerzijds om zo deze modelreeks een trendy imago te bezorgen en anderzijds om de prijs voor de consument acceptabeler te maken. Want de elektrische Mégane cross-over wordt zeker duurder dan de Zoé dus een beetje leuk aangeklede uitvoering kost dan al snel 40 mille.

Maar laat ik niet afdwalen en bij het hoofdonderwerp van deze test blijven: de Twingo Electric: waarom duurde het 6 jaar voordat Renault dit model in geëlektrificeerde uitvoering in de prijslijst opneemt was, terwijl er technisch niets ingewikkelds aan is? Vanaf het begin was bij het ontwerp van het platform, dat hij deelt met de Smart Forfour EQ, al rekening gehouden met volledig elektrische aandrijving. Voor het antwoord op die vraag moeten wij bij de Zoé zijn. Die voldeed aanvankelijk niet aan de verwachtingen van Renault. Om een compleet fiasco te voorkomen, moest de Zoe ‘beschermd’ worden. Het laatste waar Renault behoefte aan had, was een interne concurrent. Bovendien werd de markt voor elektrische auto’s jarenlang als ‘onvolwassen’ bestempeld. Bij ons kwam de doorbraak dankzij de Tesla Model 3 (en in mindere mate door het Zuid Koreaanse duo Hyundai Kona Electric plus Kia e-Niro) vorig jaar, maar in Frankrijk heeft de verkoop van elektrische auto’s pas in 2020 een vlucht genomen, gestimuleerd door de genereuze ecologische bonus van 7.000 euro (en allerlei andere subsidies).

De Twingo Electric leunt in technisch opzicht dus zwaar op de in 2016 gelanceerde elektrische Smart Forfour, maar hij onderscheidt zich door een iets krachtigere accu. Die heeft een effectieve capaciteit van 22 kWh en maakt een volgens de WLTP norm vastgestelde actieradius van 190 km mogelijk. Rij je uitsluitend in de stad, dan hoeft de Renault pas na 270 km aan de stekker. Het duurt 15 uur om de batterij op te laden van 0 tot 80 procent via een stopcontact van 2,3 kW / 10 Ampère en 1 uur bij een terminal met de standaard meegeleverde Caméleon 22 kW oplader. Maar zoals bij elke elektrische auto, zal de mogelijkheid om thuis op te laden de standaardhandeling zijn omdat daarmee een constante jacht op laadpalen en de daarmee gepaard gaande teleurstellingen plus stress kan worden voorkomen.

Renault verleidt met een aantrekkelijk lage instapprijs voor de Twingo Electric. Een bedrag van 20.590 euro klinkt erg verleidelijk, maar de standaarduitrusting van die betreffende Life uitvoering is bijzonder karig. Zo ontbreken zowel een radio als airconditioning. Bijbetalen voor de Zen uitvoering, die een trede hoger op de uitrusting ladder staat, is daarom aan te raden. Gelukkig is ook dan de prijs concurrentieloos, want deze uitvoering van de Twingo Electric kost 22.090 euro. De standaarduitrusting klopt in dit geval: airconditioning, een touchscreen, een radio, een in 50:50 verhouding deelbare achterbank leuning en een in hoogte verstelbaar stuur. Maak je gebruik van het zogeheten Early Bird voordeel van Renault, dan krijg je 1.000 euro korting en ben je dus daadwerkelijk niet meer dan 21.090 euro kwijt.

Die Twingo Electric Zen is dan ook de uitvoering om voor te gaan. Maar voor een meer luxe versie en een meer glinsterende presentatie kan je ook bij Renault terecht. Om te beginnen is er de Intens afwerking, die zeer gewaardeerd wordt door het Twingo publiek, zo blijkt uit de verkoopresultaten van de benzine variant. Je betaalt (zonder Early Bird korting) 23.490 euro en dat is dus even veel als je kwijt bent voor de slechts uit voorraad leverbare Skoda Citigo iV of voor de Seat Mii Electric (de Volkswagen e-Up is tijdelijk uitverkocht). De standaarduitrusting van de Twingo Electric Intens omvat zaken als een achteruitkijkcamera, verwarmde voorstoelen en 15 inch lichtmetalen velgen. Daarnaast is er, aan de top van het gamma, de gelimiteerde Vibes uitvoering (24.790 euro; het testmodel op de foto’s). Die heeft als extra uitrusting een Arkamys audiosysteem, gemengde lederen / stoffen bekleding, speciale vloermatten en lichtmetalen 16 inch velgen.

De Twingo is een echte stadsauto en het vermogen van zijn elektromotor (82 pk) is ruim voldoende in die leefomgeving. De kleine Renault vertrekt levendig bij elke start nadat het stoplicht van rood op groen is gesprongen en de stilte aan boord zal niemand ontgaan. Beter nog: in de Twingo Electric profiteer je van de afwezigheid van de trillingen die de 3 cilinder benzineversie zo doet schudden. Deze elektrische uitvoering is echt de koningin van de stad: hij draait zich vliegensvlug om dankzij zijn ultrakorte draaicirkel, glipt gemakkelijk ergens tussendoor vanwege zijn smalle carrosserie en laat zich met zijn lichte besturing kinderlijk eenvoudig manoeuvreren. Hij slaagt er ook in om meer comfort te bieden dan de thermische versie, maar de 16 inch velgen van het Vibes testmodel (in plaats van 15 inch zoals op de andere versies) heeft geen gunstige uitwerking op het veercomfort.

Bij het verlaten van de stad laat de Twingo Electric nog een andere kwaliteit zien: hij ligt zeer stabiel op de weg. Dankzij de 165 kg wegende, in de vloer ingebouwde accu, is het zwaartepunt van deze Renault lager dan van de benzinevarianten. De totale massa (1.111 kg) is voor een elektrische auto ook acceptabel  en de kleine Twingo heeft ondanks zijn bescheiden vermogen geen moeite om zich op de snelweg staande te houden. Tot 110 km/u accelereert hij goed. Boven dit tempo is de Renault minder levendig, maar de Twingo Electric komt zonder stoom te verliezen aan zijn topsnelheid van 135 km/u.

Toch is en blijft hij bovenal een stadsauto. Met name zijn actieradius herinnert de bestuurder aan de realiteit van een elektrische personenwagen met een kleine batterij. Verwacht in de praktijk niet meer dan 170 km aan rij bereik. Dat is voldoende voor het dagelijks leven, maar niet voor lange ritten. Voor meer veelzijdigheid blijft de Zoé de maatstaf met zijn reële actieradius van 300 km. Die Renault biedt ook een meer gepolijste presentatie, superieure prestaties en een beter comfort. Ja, de Zoé is een klasse duurder, maar de Renault dealer zal graag met jou meedenken hoe het financiering gat overbrugd kan worden.

Om zijn beperkte rij bereik te compenseren, is de Twingo Electric uitgerust met het Easy Connect systeem dat nabijgelegen laadstations lokaliseert en hun beschikbaarheid aangeeft. De navigatiefunctie leidt jou dan vervolgens naar de geselecteerde terminal … waar jij langer of korter zal moeten wachten, afhankelijk van de kracht van de paal. Easy Connect fungeert ook als My Renault smartphone applicatie die het opladen regelt en de gewenste temperatuur in het passagierscompartiment instelt bij vertrek. Deze laatste functie maakt het mogelijk om de airconditioning van de Twingo Electric te laten werken (er van uit gaande dat jij niet de Life uitvoering hebt besteld) met stroom van het elektriciteitsnet, waardoor jij direct bij het wegrijden dus geen beroep hoeft te doen op de capaciteit van de batterij.

Net als aan de buitenkant zijn er geen merkbare veranderingen in het interieur van de Twingo Electric ten opzichte van de benzineversie. Renault maakt zelfs gebruik van dezelfde sleutel. Dat is niet erg modern voor een elektrische auto!

Met de transmissie pook kan je kiezen uit 3 regeneratieve rem modi. Apple Carplay en Android auto zijn standaard vanaf de Zen uitvoering. Dat is wel zo handig.

De kofferbak heeft hetzelfde volume en dezelfde modulariteit als bij de benzine versie van de Twingo, maar je moet daar ook de kabels opbergen. Als jij daar het geduld voor hebt, kan jij de kabels oprollen en vastzetten met een kleine riempje. Maar wie houdt het vol om dat na elke lading te doen?

 

 

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

De Twingo Electric volgt in de voetsporen van de Volkswagen e-Up die al eerder leverbaar werd met een aantrekkelijkere prijs:accucapaciteit verhouding. Die concurrent is nu dus tijdelijk uitverkocht en kent sowieso een hoger instaptarief (23.910 euro) maar zijn boordlader is krachtiger en dit betekent dat de accu sneller weer boven jan is. Bovendien heeft de kleine Volkswagen een relatief laag stroomverbruik en zijn de actieradiusscores voor een stadsauto prima. Is Skoda door zijn voorraad Citigo iV exemplaren heen, dan heeft de Renault van deze Tsjech niks meer te duchten. Maar de Seat Mii Electric is voorlopig nog wel leverbaar. Nog amper genoemd is de Smart Forfour EQ, maar een vergelijking met deze elektrische stadsauto valt al snel in het voordeel van de Twingo Electric uit. Deze concurrent heeft namelijk een WLTP actieradius van slechts 116 km en voor een enigszins leuk aangeklede versie (Comfort Plus) betaal je 27.014 euro! 

Uiteindelijk is de competitie intern het meest serieus. Grote zus Zoé is flink duurder (de R135 Zen uitvoering kost 35.190 euro), maar dit Renault model opereert in een prijssegment waar de concurrentie met de dag toeneemt. Zeker van de basisuitvoering van de Volkswagen ID.3 heeft de Zoé veel te duchten. Er is dus wat voor te zeggen om in de gaten te houden met welke actieaanbiedingen de Renault dealer de komende tijd komt. Daarmee kan het prijs gat vermoedelijk aanzienlijk worden verkleind. En het kostenverschil wordt verder gereduceerd als je de inruilwaarde meeneemt in jouw berekeningen. Die is van de beproefde en volwassen Zoé nou eenmaal beter dan die van de Twingo Electric, die ook voor stadsautobegrippen nogal een buitenbeetje is.

Per saldo maakt de elektrische Twingo emissievrije mobiliteit toegankelijker zonder dat dit ten koste gaan van de traditioneel sterke eigenschappen van de stadsauto. Dat maakt de Renault tot een aangename kameraad voor dagelijks gebruik. De Twingo Electric is zoals gezegd de koningin van de stad en de leukste aandrijfversie uit het gamma. Bovendien, mocht jij in aanmerking weten te komen voor de overheidssubsidie à 4.000 euro in 2021, dan is hij niet noemenswaardig duurder dan de 95 pk sterke TCe versie met EDC automaat. Maar de Twingo Electric zal wel concurrentie ondervinden van een andere batterijwagen van de Renault Groep. En dan bedoel ik niet de ervaren Zoé, maar de Dacia Spring. Dat is eveneens een elektrische stadsauto die in Nederland na de zomer van 2021 leverbaar wordt en die een actieradius van 225 km (op papier) combineert met een instapprijs van 14 mille. Eigenlijk had Renault dus niet zo lang moeten wachten met de lancering van de Twingo Electric  ...

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    7.7

Reageren is niet mogelijk.