Skoda bereidt nieuwe aflevering van de Fabia voor

0

In 2021 is het voor de huidige Skoda Fabia tijd om het stokje over te dragen aan een geheel nieuwe generatie. Wat weten we al over hem?

Fabia: 7 jaar na de lancering wordt de Tsjechische B segment auto volledig vernieuwd. Ooit had Skoda de eer om een nieuw platforms van de Volkswagen Groep in te mogen luiden, maar in 2014 werd van hogerhand besloten dat het merk achteraan moest aansluiten. De huidige Fabia liet de technologische primeur voor wat betreft het MQB A0 onderstel over aan zijn neven Volkswagen Polo en Seat Ibiza. Maar in 2021 stapt Skoda alsnog over op hetzelfde platform, met de komst van het geheel nieuwe model.

In 2017 vertrouwde het Duitse autoconcern de onthulling van de gloednieuwe MQB A0 bodemplaat toe aan de vijfde aflevering van Seat Ibiza, waaraan al snel de zesde generatie van Volkswagen Polo werd toegevoegd. Als gevolg hiervan kwam het derde lid van de B segment familie, die 3 jaar eerder op de markt was verschenen, een ontwikkelingsfase achter te lopen. Het MQB A0 moderniseringsproject leek aan zijn neus voorbij te gaan. Maar na 4 jaar wachten wordt de Skoda Fabia alsnog in staat gesteld om zijn technische basis op te frissen en om te profiteren van nieuwe uitrusting. In 2021 valt het debuut van de vierde generatie min of meer samen met de facelifts van zijn neven.

Qua stijl zal de nieuwe Fabia de recente designelementen van andere actuele Skoda modellen overnemen. Zonder twijfel zal zijn uitstraling agressiever worden, met veel scherpe hoeken en diverse vouwen in de carrosserie. Aanvankelijk zag het er niet naar uit dat de Combi versie ook een opvolger zou krijgen. In het B segment zijn stationwagens namelijk een bedreigde diersoort. Zo zeer zelfs dat de huidige Fabia Combi de enige vertegenwoordiger is geworden van dit type auto, helemaal nu Dacia afziet van een nieuwe editie van de Logan MCV. Maar de nieuwe merkchef van Skoda heeft de beslissing om de stationwagen geen opvolger te geven teruggedraaid. Die carrosserievariant zal dus later, vermoedelijk eind 2021, aan het gamma van de nieuwe Fabia worden toegevoegd.

Het interieur van de nieuwe Skoda Fabia wordt zowel qua stijl als qua ergonomie een stuk moderner. De centrale ventilatieopeningen, die tot dusver boven in de middenconsole zijn ondergebracht, zullen waarschijnlijk onder het touchscreen van de volgende generatie een plek krijgen. Dit digitale paneel zal bij de duurdere uitvoeringen van de nieuwe Fabia gezelschap krijgen van een soortgelijk scherm achter het stuur, in plaats van analoge meters. Daarnaast staat er ook nieuwe veiligheid & comfort apparatuur op het programma.

Onder de kap van deze vierde generatie Fabia proeft het motorengamma alleen loodvrije benzine. Skoda vindt het niet meer de moeite om nog een diesel variant te ontwikkelen. Nieuws komt er wel in de vorm van 48 Volt milde hybridisatie. Deze aandrijftechniek is ook voorzien voor de ingewanden van de facelift versies van de huidige Polo en Ibiza. Een volwaardig hybride systeem, zoals dat van de Renault Clio E-Tech en Toyota Yaris Hybrid, is niet gepland, noch een stekker variant. Het is ook niet te verwachten dat er nog een RS variant, die al enige tijd afwezig is in de huidige prijslijst, zal worden toegevoegd aan het gamma van de volgende generatie.

De nieuwe Skoda Fabia, die in de loop van 2021 zal worden gelanceerd, hoeft ondanks de technologische opwaardering en uitbreiding van de uitrusting niet perse duurder te worden. Tenminste, als de 1.0 MPI benzinemotor (geen turbo, 80 pk sterk) zijn comeback maakt. Daar is veel voor te zeggen nu de laatste exemplaren van de Citigo iV worden opgeruimd en dit instapmodel überhaupt niet meer in benzine uitvoering te koop is. Een MPI instapversie van de nieuwe Skoda Fabia wordt bovendien voorkomen dat de prijsafstand tot de Scala te klein wordt. Die staat al sinds zijn geboorte op het MQB AO platform.

Reageren is niet mogelijk.